I kw. 2014 r. w Grupie Kapitałowej TIM: sprzedaż wyższa o ponad 40%, TIM ponosi koszty zmian
95,5 mln zł, tj. o 44% więcej niż w analogicznym okresie 2013 r.,
wyniosły przychody ze sprzedaży TIM SA. Wzrost obrotów całej Grupy Kapitałowej
TIM był równie imponujący
– o 41%, z 72,6 do 102,5 mln zł.
Znacznie wyższa niż przed
rokiem sprzedaż to efekt nie tylko ciepłej zimy, która nie stanowiła dużej
przeszkody w prowadzeniu prac budowlanych i wykończeniowych, ale także
pozyskania nowych klientów do internetowego Sklepu TIM.
Nowy model sprzedaży TIM-u
to nie wyłącznie sprzedaż przez Internet. – Stawiamy na multikanałowość, a więc
zakupy przez Internet, lecz ze wsparciem i doradztwem pracowników naszych biur
handlowych oraz przedstawicieli handlowych – mówi Krzysztof Folta, prezes
Zarządu TIM SA. – W kolejnych kwartałach spodziewamy się podobnej dynamiki
wzrostu przychodów ze sprzedaży jak w pierwszych trzech miesiącach 2014 roku –
dodaje.
Zmiany w sieci sprzedaży
Zmiana modelu sprzedaży
wiąże się z reorganizacją sieci sprzedaży, polegającą na przekształceniu
dotychczasowych oddziałów sprzedaży z lokalnymi magazynami w biura handlowe,
skoncentrowane na obsłudze obecnych i pozyskiwaniu nowych klientów, bez obsługi
magazynowej. Już wkrótce wszystkie zamówienia będą wysyłane do klientów z
Magazynu Centralnego TIM SA
w podwrocławskich Siechnicach.
Sam proces przekształcania
oddziałów w biura handlowe będzie skutkował oszczędnościami, jednak w I kw.
2014 r. oznaczał dodatkowe koszty, związane z relokacją towarów z zamykanych
magazynów lokalnych do Magazynu Centralnego TIM SA. – Pierwszy widoczny wpływ zmian
na spadek kosztów będzie widać od IV kwartału 2014 r., kiedy zakończymy proces
reorganizacji sieci sprzedaży – zapowiada Krzysztof Folta.
Wyższa sprzedaż – wyższe koszty
Znacznie wyższa niż przed
rokiem sprzedaż przełożyła się na wzrost kosztów transportu (dostawy do
klientów) sprzedawanych towarów oraz wyższe koszty wynagrodzeń i ubezpieczeń
społecznych (wyższe prowizje dla pracowników sieci sprzedaży).
Koszty Grupy Kapitałowej
TIM w I kw. 2014 r. wyniosły 21,7 mln zł i były wyższe w stosunku do
analogicznego okresu roku 2013 o 5,5 mln zł. – Do czasu zakończenia procesu
restrukturyzacji
w IV kwartale 2014 r. koszty operacyjne w TIM SA będą wyższe niż wynika to z
potrzeb związanych
z realizowaną wielkością sprzedaży –
zapowiada Krzysztof Folta.
Mimo dużego wzrostu
przychodów ze sprzedaży Grupie Kapitałowej TIM nie udało się osiągnąć pozytywnego
wyniku finansowego na koniec I kw. 2014 r. Strata na działalności operacyjnej
wyniosła niemal 4,99 mln zł (w TIM SA – 4,97 mln zł), natomiast strata netto –
prawie 5,38 mln zł
(w TIM SA – 5,37 mln zł).
Wojna trwa
Spadek marży w I kw. 2014
r., związany z trwającą na rynku wojną cenową, nie pozostał bez wpływu na
wynik, jednak jest uwzględniony przez TIM SA w analizie przyszłych dochodów i
nie będzie przesądzał o osiąganych wynikach tak istotnie jak poziom kosztów.
– Marża na poziomie 15-16%,
a może nawet niższa, jest oczekiwaną marżą handlową
w przyszłości. Rok 2014 przy utrzymaniu tempa wprowadzanych zmian oraz dynamiki
sprzedaży powinien zakończyć się dla TIM SA zyskiem na poziomie operacyjnym –
przewiduje Krzysztof Folta.
TIM SA jest liderem wśród sieci dystrybucji
materiałów elektrotechnicznych w Polsce. Spółka powstała w 1987 r. we Wrocławiu,
od 1998 roku jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Sieć
dystrybucji składa się
z 30 placówek na terenie całej Polski. Sprzedaż prowadzona jest także przez
telefon oraz w internetowym Sklepie TIM.
Centrala TIM SA znajduje się w Siechnicach k.
Wrocławia, gdzie spółka posiada nowoczesne centrum logistyczne.
1 października 2011 r. powstała Grupa Kapitałowa TIM, którą w Polsce wraz z TIM
SA tworzy notowana na New Connect ROTOPINO.PL S.A. z Bydgoszczy.