Przełomowa sprzedaż zakładu produkcyjnego
Kerdos
Group SA sprzedaje za 35 mln zł nierentowną fabrykę pieluch, podpasek i
wkładek higienicznych. Dzięki temu o 40% spadnie jej skonsolidowane
zadłużenie, zostanie zaksięgowane około 12 mln zł zysku, a do kasy
spółki wpłynie około 13 mln zł, pozwalając na przyspieszenie rozwoju
sieci drogerii
Kerdos
Group SA (do listopada br. Hygienika SA) zawarła przedwstępną umowę
sprzedaży zakładu produkcyjnego, zlokalizowanego w Lublińcu. To efekt
prowadzonego od dwóch lat procesu sprzedaży, który zaowocował
podpisaniem listów intencyjnych z potencjalnymi kupującymi w
październiku i listopadzie br.
– W końcowej fazie zainteresowanie potencjalnych kupujących istotnie wzrosło.Umowę
podpisaliśmy na dwa tygodnie przed deadlinem, wynikającym z zapisów
listów intencyjnych. Transakcja otworzy nowy rozdział w historii spółki.
To przełomowa chwila, dzięki której stajemy się wyłącznie spółką
handlową – mówi Kamil Kliniewski, Prezes Zarządu Kerdos Group SA.
W
najbliższych tygodniach zakład produkcyjny wraz ze wszelkimi ciążącymi
na nim zobowiązaniami zostanie wydzielony jako zorganizowana część
przedsiębiorstwa (ZCP) do spółki zależnej od Kerdos Group, a ta spółka
zależna (Mr. House Europe) zmieni finalnie właściciela. Warunkiem
realizacji finalnej umowy sprzedaży jest przede wszystkim przeniesienie
ZCP oraz kredytów związanych z zakładem produkcyjnym do spółki Mr. House
Europe. Zarząd Kerdos Group szacuje, że proces ten powinien zakończyć
się maksymalnie do końca pierwszego kwartału przyszłego roku. Uzgodniona
cena sprzedaży zakładu, uwzględniająca przejmowane przez nowego
właściciela zadłużenie, to 35 mln zł.
–
Na bazie obecnych wartości, sprzedaż zakładu w Lublińcu zmniejszy
skonsolidowane zadłużenie Kerdos Group o 22 mln zł, co stanowi około 40%
wszystkich zobowiązań finansowych, kredytów i pożyczek Grupy.
Jednocześnie wynegocjowana cena sprzedaży oznacza dodatkowy wpływ
gotówki rzędu 13 mln zł. Wartość księgowa zakładu to 23 mln zł, zatem
transakcja sprzedaży fabryki pozwoli nam również zaksięgować około 12
mln zł zysku. Wynegocjowaliśmy bardzo dobre warunki, mamy olbrzymi
sukces – wyjaśnia Prezes Kliniewski.
– Transakcja
ta była kluczowa dla przyspieszenia rozwoju naszych sieci drogerii w
Polsce i za granicą. Generujemy dużą wartość dla akcjonariuszy. Jestem
przekonany, że inwestorzy zaczną to zauważać. Wycena Kerdos Group na GPW
w ostatnim czasie nie przekraczała 90 mln zł i znajdowała się
zdecydowanie poniżej wartości aktywów netto, co oznaczało według mnie
mocne niedowartościowanie, nieodzwierciedlające zmian jakościowych w
spółce i dynamicznego przyrostu jej wyników finansowych. Po sprzedaży
zakładu produkcyjnego możliwości wzrostu jeszcze rosną – dodaje Kamil Kliniewski.
Zakład
w Lublińcu jest jedynym zakładem produkcyjnym Kerdos Group. Wytwarza
artykuły higieny osobistej – pieluchy jednorazowe dla dzieci, podpaski i
wkładki higieniczne. Zgodnie z realizowaną od 2 lat strategią, Kerdos
Group skupia się na sprzedaży detalicznej i hurtowej artykułów
kosmetycznych oraz higienicznych. Zamierza również rozwijać handel
internetowy. Motorem dynamicznego wzrostu wyników Kerdos Group
jest segment detaliczny – własne drogerie. Narastająco po trzech
kwartałach br. Grupa zaksięgowała 174,2 mln zł przychodów ze sprzedaży (
50% rdr), generując 59,2 mln zł zysku brutto na sprzedaży ( 43% rdr).
Segment produkcyjny odpowiadał za 6% przychodów, sprzedaż hurtowa – za
30%, a sprzedaż detaliczna w drogeriach Dayli – za 64% uzyskanych
przychodów, przy czym o ile segment detaliczny i hurtowy generują
rosnące zyski, o tyle segment produkcyjny zanotował 1,3 mln zł straty
operacyjnej. Mimo to, oczyszczając wyniki uzyskane w 2013 roku ze
zdarzenia jednorazowego (zysk na okazyjnym nabyciu aktywów sieci
drogerii Dayli), rezultat EBITDA za okres styczeń-wrzesień 2014 roku
wzrósł w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku o 53% (do 17,4 mln
zł), a zysk netto przypisany akcjonariuszom Kerdos Group – o 95%, do
11,2 mln zł.
Sieć
drogerii Dayli ma znacznie przyspieszyć rozwój. W tym celu spółka
zamierza przeprowadzić w grudniu br. ofertę zabezpieczonych obligacji
korporacyjnych. Planuje pozyskać w ten sposób do 25 mln zł, które
posłużą do otwarcia nowych lokalizacji drogerii Dayli. Obligacje
zadebiutują na rynku Catalyst. Powodzenie emisji obligacji pozwoli
zrealizować plany spółki, mówiące o uruchomieniu do końca 2015
roku 50 nowych własnych drogerii Dayli oraz dodatkowych około 20 w
ramach uruchamianego programu franczyzowego. Obecnie działa 165 drogerii
Dayli w Polsce. Tymczasem Kerdos Group może pochwalić się sukcesami
również za granicą.
– Rozpoczęliśmy proces przejmowania drogeriiMeng
w Luksemburgu, jedynych drogerii w tym kraju – obecnie 24 lokalizacje.
To bogaty rynek, na którym można osiągać wysokie marże. Proces
przejmowania, zgodnie z podpisaną umową, zakończy się w kwietniu 2017
roku. Wtedy przychody sieci Meng mogą osiągać wartość 40-50 mln euro
rocznie – podkreśla Prezes Kerdos Group SA.
***
Kerdos Group SA
Grupa
kapitałowa skupiona na działalności handlowej – detalicznej i hurtowej –
w szczególności w zakresie artykułów higieny osobistej i chemii
gospodarczej. Należy do niej sieć drogerii Dayli (obecnie 165
lokalizacji w Polsce). W lipcu 2014 r. Kerdos Group rozpoczął proces
przejmowania jedynych drogerii w Luksemburgu (Meng Drogerie). W grudniu
2014 r. spółka podpisała umowę warunkową sprzedaży za 35 mln zł zakładu
produkcyjnego – planowana finalizacja w 1Q2015 sprawi, iż wyłącznym
zakresem działalności Kerdos Group będzie działalność handlowa.
Do
listopada 2014 r. spółka działała pod firmą Hygienika SA. W 2004 r.
zadebiutowała na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych, gdzie
notowane są jej akcje. Obligacje notowane są na rynku Catalyst.