Obligacje AB SA o wartości 100 mln zł są już notowane na rynku Catalyst

Wystartowały
notowania obligacji AB z wypłatą odsetek co pół roku. Dzięki temu
papiery dłużne regionalnego lidera rynku dystrybucji IT może kupić teraz
każdy inwestor. O ile oczywiście pojawią się oferty sprzedaży, których
na razie nie ma.

Podczas
dwóch pierwszych tygodni notowań obligacji Grupy AB, największego
dystrybutora IT w Europie Środkowo-Wschodniej, nie doszło do zawarcia
transakcji z powodu braku ofert sprzedaży. Możliwość obrotu papierami
dłużnymi AB zapewnił ich debiut na rynku Catalyst (GPW), który nastąpił
20 listopada br.

Sytuacja
ta potwierdza wydźwięk olbrzymiego sukcesu, jakim zakończył się nasz
program emisji obligacji. Już przy budowaniu księgi popytu na pierwszą
transzę wartość zapisów przekroczyła 160 mln zł, przez co wyczerpaliśmy
od razu cały program emisji obligacji, a i tak musieliśmy zastosować
wysoką stopę redukcji zapisów. Spotkaliśmy się z najwyższym zaufaniem
instytucji finansowych wobec naszej strategii i bezpieczeństwa
prowadzenia biznesu oraz jego rozwoju
– komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

W
istotny sposób zdywersyfikowaliśmy zewnętrzne źródła finansowania,
które do tej pory były oparte o krótkoterminowe kredyty bankowe. Co
niezwykle ważne, finansowanie obligacyjne pozyskaliśmy na bardzo
atrakcyjnych warunkach. Z drugiej strony inwestorzy mają możliwość
uzyskiwania odsetek wyższych niż na lokatach bankowych, z rękojmią
naszej stabilności. Jest to klasyczna sytuacja „win-win”
– dodaje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Obligacje
ABE0819 mają pojedynczą wartość nominalną 10 tys. zł (w obrocie
znajduje się 10 tys. walorów), a ich termin wykupu to 12 sierpnia 2019
roku. Oprocentowanie to 1,6 pkt proc. powyżej WIBOR 6M – w obecnym
okresie odsetkowym oprocentowanie brutto wynosi zatem 4,29 proc. Kupon
wypłacany będzie co pół roku (najbliższa wypłata nastąpi 12 lutego,
prawo do odsetek nabywane 4 lutego). Warto zauważyć, iż o ile oferta
pierwotna obligacji AB SA przeznaczona była dla inwestorów
instytucjonalnych, o tyle na rynku wtórnym – Catalyst – w posiadanie
obligacji mogą wejść również inwestorzy indywidualni.

Grupa AB utrzymuje najwyższy w historii poziom aktywności we wszechstronnym rozwoju

i dotrzymuje złożonych obietnic w zakresie tempa rozwoju core-business
oraz poza IT (AGD/RTV, franczyza, e-commerce). W ostatnich miesiącach
podpisano nowe bezpośrednie umowy dystrybucyjne z ważnymi producentami
AGD (m.in. Amica, Beko), wzrósł segment e-commerce, nastąpił dalszy
dynamiczny rozwój nowych sieci franczyzowych – Optimus
(integratorzy), Digimax (rozwiązania mobilne, smart home) i Kakto
(AGD/RTV). Grupa AB umocniła swoją pozycję numer 1 w zakresie
dystrybucji IT w regionie CEE. Pozyskała również prestiżowe kontrakty na
dystrybucję smartfonów iPhone w Polsce, Czechach i na Słowacji, stając
się jedynym broadline’owym dystrybutorem urządzeń Apple (także iPod,
iPad i Mac) w wymienionych krajach.

W
III kwartale br. skonsolidowane przychody AB wzrosły o 19% rdr, do 1,5
mld zł, wynik EBITDA – o 10%, do 22,7 mln zł, a zysk netto – o 16%, do
15,1 mln zł. Istotnie spadły wskaźniki zadłużenia, w tym wskaźnik
zadłużenia finansowego netto wobec wyniku EBITDA (na 30.09.2014 miał
wartość 1,6, przed rokiem 2,2). Jednocześnie wskaźnik kosztów sprzedaży,
ogólnych i administracyjnych (S[&]GA) utrzymuje się poniżej 3%.


Nasze wskaźniki zadłużenia ogólnego i kosztów (SG[&]A) są na
najniższym poziomie w branży, co daje gwarancję wysokiego poziomu
bezpieczeństwa operacyjnego i finansowego.
Wygenerowane coraz
wyższe wyniki na poziomie netto wraz z bezpieczeństwem w zakresie ryzyka
walutowego i kredytowego dają mocną rękojmię do dalszego wzrostu
wypracowywanych wyników finansowych i silnych dodatnich przepływów
gotówkowych
– podkreśla Grzegorz Ochędzan.

***

Grupa AB znajduje
się w gronie 10 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań
e-commerce w Europie. Jest numerem jeden w Europie Środkowo-Wschodniej.
Prowadzi działalność w Polsce, Czechach i na Słowacji, oferując ponad
70 tys. produktów, w tym największych światowych producentów
nowoczesnych technologii, do aż 16 tys. partnerów handlowych. Rozwija
sprzedaż AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym
zakresie w Polsce. Grupa AB jest jedynym broadline’owym dystrybutorem
produktów Apple (iPod, iPad, Mac, iPhone) na terenie Polski, Czech i
Słowacji.

Grupa
AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja),
Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy –
Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart
home – Czechy i Słowacja).

W
roku finansowym 2013/2014 (zakończył się 30.06.2014) Grupa AB
zanotowała 5,8 mld PLN przychodów ( 6% rdr), 96,0 mln PLN wyniku EBITDA (
29% rdr) i 57,3 mln PLN zysku netto ( 37,5% rdr).

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.