INFORMACJA RYNKOWA

Ponad 2 mld zł kwartalnych przychodów


pierwszy raz w historii Grupy AB

Grupa AB utrzymuje najwyższy w
historii poziom wielokierunkowej aktywności i przekracza złożone obietnice w
zakresie tempa rozwoju dystrybucji IT oraz obszarów spoza core-business.

  • Wzrost wyników finansowych w FQ2: przychody +27% rdr, EBITDA +17%
    rdr, zysk netto +21% rdr
  • ·
    Rekordowy rok 2014: 6,4 mld zł przychodów, 104 mln zł EBITDA, 64
    mln zł zysku netto
  • ·
    Umocnienie na pozycji nr 1 w dystrybucji IT w CEE, silna pozycja w
    AGD/RTV w Polsce
  • ·
    Dynamiczny wzrost franczyzy: o 25% rdr, do 1,5 tys. POS (największa
    sieć w regionie)
  • Budowane centrum logistyczne: uwolnienie potencjału wartości dodanej
    w e-commerce

Grupa AB, największy dystrybutor IT w Europie
Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie październik-grudzień 2014 roku (drugi
kwartał roku finansowego 2014/2015) wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu rok
do roku o 27%, do blisko 2,1 mld zł. To pierwszy kwartał w 25-letniej historii
spółki, w którym została przekroczona bariera 2 mld zł skonsolidowanej sprzedaży.
Pozwoliło to na wygenerowanie 39,2 mln zł wyniku EBITDA (+17% rdr) oraz 25,6
mln zł zysku netto (+21% rdr). W okresie czterech kwartałów 2014 roku Grupa AB
zanotowała rekordowe 6,44 mld zł skonsolidowanych przychodów (+16% rdr), 103,7
mln zł wyniku EBITDA (+21% rdr) i 63,7 mln zł zysku netto (+28% rdr). Rok 2014
był pierwszym w historii, kiedy wypracowany wynik EBITDA był już 9-cyfrowy.

Jednocześnie
konsekwentnie zwiększamy wskaźniki płynności, które znajdują się na bardzo
wysokich poziomach (np. wskaźnik płynności bieżącej to 1,4). Pomimo że nasze
wskaźniki zadłużenia netto do EBITDA są bezpieczne, nadal je zmniejszamy.
Podobnie spada wartość cyklu konwersji gotówki. Rok 2014 był kolejnym rokiem, w
którym pomimo dynamicznego rozwoju skali działania, wygenerowaliśmy dodatnie
przepływy finansowe z działalności operacyjnej. Wypłaciliśmy również w styczniu
dywidendę. To wszystko pokazuje, jak dużą siłę finansową zbudowała Grupa AB

– komentuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Z najszerszą ofertą produktową 1,3 tys. światowych
marek, 95 tys. indeksów produktowych i aż ponad 16 tys. stałych partnerów
handlowych Grupa AB umacnia się na pozycji lidera w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jesteśmy
numerem jeden we wszystkich głównych kategoriach rynku IT, notując z reguły
znacznie większe wzrosty sprzedaży niż dana kategoria.
Podpisujemy wciąż nowe kontrakty
dystrybucyjne, wsłuchujemy się w potrzeby klientów, kreujemy innowacyjne
rozwiązania i optymalizujemy procesy biznesowe. Stawiamy i będziemy nadal stawiać
na zrównoważony, wielokierunkowy rozwój ze szczególnie mocnym nastawieniem na generowanie
wartości dodanej w dystrybucji
– mówi Andrzej Przybyło, Prezes
Zarządu AB SA.

Grupa AB notuje istotne wzrosty sprzedaży m.in.
w segmencie integratorów, w zakresie sieci franczyzowych, działalności
e-commerce, a także w nowych kierunkach rozwoju jak AGD/RTV i zabawki. Nie bez
znaczenia jest prestiżowy kontrakt z Apple. Należy podkreślić zrównoważony
rozwój we wszystkich realizowanych kierunkach działalności.

– Sukces debiutującego w październiku
smartfona iPhone 6 w Polsce, Czechach i
na Słowacji stał się naszym sukcesem. Tym bardziej, że Grupa AB jest w tych
krajach jedynym broadline’owym dystrybutorem produktów Apple, także iPodów,
iPadów i komputerów Mac –
mówi Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds.
Handlowych w AB SA.

Czwarty kwartał 2014 roku był również okresem
intensywnej rozbudowy sieci franczyzowych, jakimi zarządza Grupa AB. W ich
ramach funkcjonuje już aż 1510 punktów, o 25% więcej niż przed rokiem. To
największa sieć franczyzowa w regionie CEE i duży, szybko rosnący kanał
sprzedaży poprzez lojalnych partnerów handlowych do klientów końcowych. Na
szczególną uwagę zasługuje sieć Kakto, specjalizująca się w asortymencie AGD i
RTV. Wystartowała zaledwie w czerwcu 2014 roku, a posiada już 133 punkty
sprzedaży w całej Polsce.

Mocne
wejście Grupy AB w segment dystrybucji AGD i perspektywy dalszego wzrostu to
jeden z powodów, dla których zdecydowaliśmy o budowie nowego, nowoczesnego
centrum logistycznego. Ogólny wzrost skali działania Grupy AB jest tu
oczywiście również ważny. Przede wszystkim chodzi jednak o bardzo mocny wzrost
sprzedaży internetowej i potencjał, jaki widzimy w zakresie oferowania usług
logistycznych dla naszych partnerów handlowych
– komentuje Prezes Andrzej
Przybyło.

Już pod koniec maja br. ma zostać oddane do
użytku centrum logistyczne Grupy AB w podwrocławskich Magnicach, którego zdolności
w zakresie wysyłanych codziennie paczek wzrosną 4-krotnie względem wydajności
obecnego magazynu. Tymczasem w czwartym kwartale 2014 roku zamówienia na usługę
dropshippingu (dostawa z magazynu AB wprost do klienta detalicznego, który jest
klientem partnera handlowego Grupy AB) wzrosły aż o 25% rdr.

Po przeniesieniu
działalności operacyjnej do magazynu w Magnicach nowe moce logistyczne i nowa
jakość automatyki magazynowej pozwolą na znaczące rozwinięcie sprzedaży pełnego
zakresu usług logistycznych w e-commerce, oczywiście nie tylko dla segmentu IT

– podkreśla Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA.

***

Grupa AB znajduje się w gronie 10 największych dystrybutorów IT i dostawców
rozwiązań e-commerce w Europie. Jest numerem jeden w Europie
Środkowo-Wschodniej.
Prowadzi działalność w Polsce, Czechach i
na Słowacji, oferując ponad 95 tys. produktów, w tym największych światowych
producentów nowoczesnych technologii, do ponad 16 tys. partnerów handlowych.
Rozwija sprzedaż AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w
tym zakresie w Polsce.

Grupa AB
zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami
franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i
Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV –
Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja).

W roku
finansowym 2013/2014 (zakończył się 30.06.2014) Grupa AB zanotowała 5,8 mld PLN
przychodów (+6% rdr), 96,0 mln PLN wyniku EBITDA (+29% rdr) i 57,3 mln PLN
zysku netto (+37,5% rdr).

Od 2006 roku
AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat
Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.