Grupa AB:
Poland is not enough [WallStreet 2015]

Podczas trwającej konferencji WallStreet w Karpaczu ponad
stu uczestników zgromadziła dyskusja panelowa „Poland is not enough, czyli
debata o ekspansji zagranicznej polskich spółek giełdowych”. Kolejna liczna
rzesza inwestorów oglądała transmisję na żywo, która była dostępna w
internecie.

– Przed państwem firmy, które nie myślą o ekspansji
zagranicznej. One tam już są i dobrze działają – powiedział dr Łukasz Gębski,
ekonomista ze Szkoły Głównej Handlowej, który był moderatorem spotkania.

Obserwując, dokąd
zmierza rynek dystrybucji IT, podjęliśmy strategiczną decyzję, że bycie numerem
jeden w Polsce nie wystarczy. Konieczne jest bycie numerem jeden w regionie.
Tak właśnie zrobiliśmy. Kupiliśmy za 107 mln zł w 2006 r. czeską spółkę AT
Computers, która w Grupie AB urosła z pozycji 3 na pozycję 1 na lokalnym rynku.
W zaledwie 5 lat zyski pokryły już cenę zakupu. Co więcej, materializują się
nasze przypuszczenia, co do strategii vendorów. To właśnie dzięki naszej
pozycji numer 1 w regionie CEE ważne dystrybucje tracą takie firmy jak Action
czy ABC Data, a dystrybucje te pozostają w Grupie AB. To dzięki akwizycji w
Czechach nasze roczne przychody zbliżyły się już do 7 mld zł
– wytłumaczył
uczestnikom spotkania Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

Przypomniał nieoczywiste fakty – okazuje się bowiem, że
Czechy i Słowacja to wartościowo w sektorze sprzętu IT rynek prawie taki sam
jak Polska. Jednocześnie okazuje się, że otoczenie biznesowe w Czechach jest
znacznie przyjaźniejsze niż w Polsce. A co więcej, marże tak uzyskiwane są
wyraźnie wyższe. Grupa AB rośnie o 20-30% w ujęciu rok do roku zarówno w
Polsce, jak i na rynku czesko-słowackim; widzi jeszcze dużo miejsca do rozwoju.

Obserwujemy również
możliwości wejścia poprzez akwizycję na inne rynki geograficzne. Szanujemy
pieniądze akcjonariuszy i decyzję podejmiemy tylko wtedy, kiedy będziemy pewni
sukcesu i pewni lokalnych partnerów – tak jak to miało miejsce w przypadku ATC

– powiedział Prezes Przybyło./wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/AB/IMG_0444.JPG

Dodał, że rozwój Grupy AB nie polega tylko na rozwoju
organicznym w sektorze IT i na potencjalnym wejściu na kolejne rynki
geograficzne. Wykorzystując niskie koszty działalności, siłę logistyczną i
finansową, Grupa AB poszerza z powodzeniem portfolio produktowe. Dotychczas
chodzi o sektor AGD/RTV i zabawek, gdzie uzyskiwane marże wielokrotnie
przekraczają te z rynku IT.

W panelu dyskusyjnym „Poland is not enough, czyli debata o
ekspansji zagranicznej polskich spółek giełdowych” udział wzięli
przedstawiciele zarządów AB, CCC, Baltony i KGHM.

Trwająca od piątku do niedzieli konferencja WallStreet gości
blisko 1000 uczestników, najbardziej aktywnych inwestorów giełdowych i ponad
100 spółek notowanych na GPW. Organizatorem konferencji WallStreet jest
Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych, a Grupa AB jest partnerem tego
wydarzenia.

Aktualne informacje na temat Grupy AB można znaleźć na
przykład w prezentacji z konferencji, która odbyła się po publikacji wyników
finansowych za pierwszy kwartał 2015 roku [do ściągnięcia tutaj – link]. Najnowsze
informacje, dotyczące Grupy AB, można znaleźć m.in. tutaj [link]