Wejście do e-commerce jak
skok z mostu – TIM na Forum Brandingu

Rewolucyjne
postawienie na sprzedaż online, likwidacja lokalnych magazynów i
przekształcenie oddziałów w biura handlowe oznaczało, że nie ma już odwrotu,
jednakże znacznie wzmocniło markę TIM. Prezes Zarządu TIM SA Krzysztof Folta
opowiadał o tym podczas Forum Brandingu, które odbyło się 30 czerwca na
Stadionie Narodowym. Wśród prelegentów znaleźli się także przedstawiciele m.in.
Coca-Coli, Procter [&] Gamble, Getin Noble Banku, Kompanii Piwowarskiej czy
PZU.

Forum Brandingu i
towarzyszący mu Dzień Marki w Polsce powstały przy okazji 25-lecia komunikacji
marketingowej w Polsce, a tym samym także samego brandingu. Głównym organizatorem
wydarzenia był Ośrodek Dialogu i Analiz THINKTANK. Podczas ośmiu godzin
prelekcji, warsztatów i dyskusji prezentowano drogi, jakimi przez ćwierć wieku ewoluowały
polskie marki, a także sposoby, w jaki sposób na polskim rynku zadomowiły się
międzynarodowe brandy. Rozważano także trendy, jakie zdeterminują budowanie
silnych marek w przyszłości.

Marka
jest tam, gdzie jej klienci

I właśnie w bloku
poświęconym trendom wpływającym na markę wystąpił Krzysztof Folta, prezes
Zarządu TIM SA. Wraz z nim o swoich firmach opowiadali: Maciej Szczechura –
członek Zarządu Getin Noble Banku, Anna Jakubowski – dyrektor generalna
Coca-Cola Poland Services, a także Marek Kapuściński – dyrektor generalny i wiceprezydent
Procter [&] Gamble Europa Centralna.

Krzysztof Folta podczas
wystąpienia zatytułowanego „Skok jak z mostu, czyli jak wzmocniliśmy TIM” pokazał, jak przez wiele lat TIM wyznaczał
trendy w swojej branży, wprowadzając jako pierwszy innowacyjne rozwiązania,
wzbogacające ofertę i usprawniające obsługę klienta. W pewnym momencie
konkurencja jednak dogoniła TIM. Sposobem na odzyskanie pozycji lidera było
odpowiedzenie na światowe trendy związane z kupowaniem w internecie.

Tak narodził się nowy TIM, który
z sieci hurtowni elektrycznych przeobraził się w nowoczesnego dystrybutora
artykułów elektrotechnicznych, który już ponad 60% przychodów uzyskuje ze
sprzedaży online. TIM stał się – niczym samochód hybrydowy – połączeniem nowoczesnej
technologii (e-commerce jak silnik elektryczny) i sprawdzonych kompetencji
handlowców oraz przedstawicieli handlowych (niczym silnik spalinowy).

Nowe
życie

– TIM przeszedł rewolucję,
która była jak skok z mostu na bungee – takiego obrazowego porównania użył
Krzysztof Folta, przedstawiając zmianę, jaka zaszła w firmie, którą kieruje. –
Decyzja o likwidacji lokalnych magazynów i przekształceniu dotychczasowych
oddziałów w biura handlowe oznaczała, że nie ma już odwrotu – dodał.

Rebranding, który miał
miejsce w 2014 roku, symbolicznie zakomunikował, jak zmienił i unowocześnił się
TIM. Jednocześnie firma odzyskała pozycję lidera branży pod względem obrotów,
powracając na 1. miejsce rankingu publikowanego przez miesięcznik
„Elektrosystemy”.

Wystąpienie prezesa Zarządu
TIM SA wzbudziło duże zainteresowanie obecnych na sali specjalistów z dziedziny
brandingu. W kolejnych wystąpieniach wielokrotnie odnosili się do przykładu
TIM-u, wskazując, że właśnie tak działają silne marki. Szymon Gutkowski,
dyrektor generalny DDB[&]tribal, pogratulował Krzysztofowi Folcie odważnych
decyzji. – Panie prezesie, dzięki temu dał Pan firmie kolejnych
dziesięć-piętnaście lat życia – zauważył.

Potrzebna
silna narodowa marka

Forum Brandingu 2015
zakończyło podpisanie przez uczestników wydarzenia manifestu „Marka dla
Polski”. Zachęcają w nim inicjatywy obywatelskie do włączenia się w ruch na
rzecz stworzenia podstaw nowoczesnego brandingu narodowego i postulują, by rząd
po wyborach oraz nowy prezydent poświęcili więcej uwagi marce Polska. Przez
brak pomysłu na narodowy branding traci bowiem całe państwo, przedsiębiorstwa i
Polacy, gdyż silna marka zwiększa rozpoznawalność i reputację kraju w świecie,
wzmacnia atrakcyjność polskich produktów w kraju i za granicą, przyciąga
turystów i inwestorów – a w efekcie zwiększa liczbę miejsc pracy. Poprzez akcję
i podpisać się pod manifestem „Marka dla Polski” może zrobić każdy – wystarczy odwiedzić stronę Forum
Brandingu
.

Organizatorzy i uczestnicy spotkania
na Stadionie Narodowym wyrazili nadzieję, że zarówno Forum Brandingu, jak i
towarzyszący mu Dzień Marki w Polsce staną się cyklicznymi, corocznymi
wydarzeniami.

TIM SA jest największym dystrybutorem
materiałów elektrotechnicznych w Polsce. Spółka powstała w 1987 roku we Wrocławiu,
od 1998 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Sprzedaż prowadzona jest na TIM.pl,
telefonicznie oraz poprzez ogólnopolską sieć biur i przedstawicieli handlowych.

Centrala TIM SA znajduje się we Wrocławiu, zaś
nowoczesne centrum logistyczne spółki, obsługujące wysyłkę towarów do klientów
na terenie całej Polski – w podwrocławskich Siechnicach. 1 października 2011 r.
powstała Grupa Kapitałowa TIM, którą wraz z TIM SA tworzą: notowana na New
Connect Rotopino.pl S.A., a także EL-IT SA i Sun Electro Sp. z o.o.

Prezentacja z Forum Brandingu towarzysząca wystąpieniu Prezesa Krzysztofa Folty [link]