AB na najlepszej pozycji po zmianach
w VAT

Od 1 lipca br. na polskim rynku broadlinerów zaczął
funkcjonować tzw. odwrócony VAT. Miesięcznik komputerowy CRN przeanalizował
skutki wynikające z wprowadzenia tego rozwiązania dla największych krajowych dystrybutorów
IT.

W ocenie analityków, najlepiej w nowej rzeczywistości
odnalazło się AB. Wrocławska spółka jest największym dystrybutorem IT, AGD i
RTV oraz zabawek w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jej przychody i zyski
rosły w ostatnim kwartale, podczas gdy najwięksi konkurenci wykazali dużą
słabość – albo w zakresie przychodów, albo w zakresie zysków, notując spadki
rzędu nawet dużych kilkudziesięciu
procent.

Grupa AB inwestuje w usługi e-commerce, a także pracuje nad
rozwojem obszarów działalności mogących generować wyższe zyski. Interesującym
pomysłem kontrakt Cloud Solution Provider podpisany w ostatnim czasie z
Microsoftem. W największym uproszczeniu chodzi o odejście od sprzedaży tzw.
pudełkowej na rzecz subskrypcji. AB zostało wybrane przez Microsoft do
sprzedaży w tej formie usług subskrypcyjnych na terenie Polski, Czech i
Słowacji.

– Wnaszej strategii rozwoju
szczególny akcent stawiamy na rozwój sieci franczyzowych. Wpisuje się to
wrealizację strategii win-win-win, czyli korzyści zarówno dla sklepu,
naszego dostawcy, atakże dla AB. Na koniec roku finansowego mieliśmy
łącznie blisko 1,6 tys. sklepów franczyzowych, co daje nam wzrost
o20proc. rok do roku
–podsumowuje prezes AB SA Andrzej Przybyło.

Eksperci podkreślają, że
wrocławskiemu dystrybutorowi w najbliższych kwartałach powinno sprzyjać
korzystne otoczenie makro w Czechach. Jest to już zauważalne w wynikach spółki
zależnej AT Computers, notującej w tym roku dwucyfrowe wzrosty. Pozytywnie
postrzegana jest również strategia ekspansji na rynku detalicznym poprzez
rozwój sieci franczyzowych. W ocenie specjalistów realne wydaje się utrzymanie
dwucyfrowego tempa wzrostu zysku w roku obrotowym 2015/16.

Pełna analiza rynku dystrybutorów IT
dostępna w miesięczniku CRN [link]