Q1 2016 w Grupie AB: dywersyfikacja
biznesu i konsekwencja w działaniu kluczowymi czynnikami umocnienia na pozycji
rynkowego lidera
- Kontynuacja długoterminowego trendu wzrostu
udziałów rynkowych, umocnienie pozycji lidera rynkowego dystrybucji IT, RTV/AGD
i elektroniki użytkowej; - Istotny
spadek zadłużenia, najlepsza efektywność biznesowa w branży; - Segment
zabawek z wysokimi wzrostami organicznymi; - Po uruchomieniu nowego centrum
dystrybucyjnego AB w pełni gotowe na wykorzystanie dynamicznego wzrostu
wartości rynku e-commerce;
Podsumowanie
rezultatów finansowych Q12016:
mln PLN
|
mln PLN*
|
Zmiana rdr*
|
|
Przychody
|
1.706,8
|
1.706,8
|
+0,9%
|
EBITDA
|
24,8
|
25,7
|
+5,2%
|
Zysk netto
|
12,4
|
13,4
|
-0,9%
|
Aktywa
|
1.818
|
+25,1%
|
|
Kapitały własne
|
572,5
|
+14,6%
|
(*) Wartości skorygowane o koszty migracji centrum logistycznego
(charakter przejściowy)
Grupa AB, największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w
Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie styczeń-marzec 2016 roku (trzeci kwartał
roku finansowego 2015/2016) ponad 1,7 mld PLN przychodów, potwierdzając bardzo
mocną pozycję rynkową i słuszność długoterminowej strategii rozwoju, która
ujawnia się w szczególności w wymagającym, mniej przewidywalnym otoczeniu
rynkowym. Wynik EBITDA, po skorygowaniu o przypadające na ten okres
koszty migracji do centrum logistycznego w Magnicach (zdarzenie o charakterze przejściowym),wzrósł
szacunkowo o 5,2% rdr, do 25,7 mln PLN. Analogicznie skorygowany zysk nettoto13,4
mln PLN. Porównywalność wyników finansowych rok do roku zaburza dodatkowo
rozpoczęcie naliczania w IV kw. 2015 r. amortyzacji nowego centrum
dystrybucyjnego (ok. 1 mln PLN/kwartał) oraz ponoszenie kosztów finansowania nowej
inwestycji.
– Statystycznie już co trzeci
produkt z branży IT, przykładowo notebook, komputer stacjonarny czy procesor
kupowany w Polsce, Czechach czy na Słowacji przeszedł przez magazyn Grupy AB, a
nasza skala biznesu to 7 mld PLN rocznie. Dostarczamy produkty do ponad 30
krajów, gdzie rozwijamy sprzedaż dzięki zdrowym relacjom z klientami,
efektywności operacyjnej, budowanemu przez ponad 25 lat know-how, inwestycjom w
innowacje, wiodącej pozycji w zakresie rozwiązań e-commerce oraz najszerszemu
portfolio produktowemu (96 tys. produktów), jakie znajduje się realnie u nas w
magazynach, dostępnych od ręki, a nie tylko w ofercie – powiedział Andrzej
Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
–
Wyniki minionego kwartału potwierdzają siłę biznesową i finansową Grupy AB.
Utrzymujemy bardzo wysoką rentowność na tle branży i zmniejszamy zadłużenie. W
I kw. 2016 r. wartość długu netto Grupy AB spadła o aż 75 mln PLN, czyli ponad
17% wobec stanu na koniec grudnia 2015 roku. Co więcej, nasze zadłużenie jest bezpieczne
i zdywersyfikowane, w istotnej części opiera się o długoterminowe obligacje – dodał Grzegorz
Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
Grupa AB, jako wiodący podmiot na rynku dystrybucji IT w CEE, jest wybierana
jako partner regionalny w prestiżowych kontraktach, jak w przypadku Apple i
Microsoftu, a także ma możliwość rozwijania na dużą skalę korzystnej dla obu
stron współpracy z takimi globalnymi gigantami jak HP czy Lenovo. W I kw. 2016
roku Grupa AB podpisała nowe lub rozszerzyła dotychczasowe umowy dystrybucyjne
z m.in. OKI (drukarki i materiały eksploatacyjne), Huawei (akcesoria
telekomowe), Trust (akcesoria dla graczy), Kaspersky (subskrypcje
oprogramowania), Sophos (urządzenia security IT).
Grupa AB inicjuje i rozwija projekty biznesowe o skali krajowej, jak
również europejskiej. Jest aktywna we wszystkich kanałach, oferując najszerszy
wybór produktów i najlepsze rozwiązania e-commerce, zarządzając dodatkowo
największą w regionie CEE siecią franczyzową (1,6 tys. punktów sprzedaży).
Dzięki skutecznej dywersyfikacji biznesowej, Grupa AB jest wiodącym graczem w Polsce,
Czechach i na Słowacji w zakresie asortymentu ‘telekom’ (akcesoria, nawigacje,
telefonia stacjonarna, telefonia komórkowa, smartfony),w zakresie asortymentu
fotograficznego oraz w zakresie IT. Grupa AB buduje silną pozycję w segmencie
dystrybucji zabawek (wzrost o 48% rdr) oraz RTV/AGD (wzrost o 25% rdr), a także
wzmacnia udział w zakresie produktów zaawansowanych (serwery i storage, digital
signage, bezpieczeństwo, oprogramowanie, sieci, zasilanie).
– Segment digital signage Grupy AB
wzrósł wartościowo rok do roku o 30%. Posiadamy kompleksową ofertę i
wykwalifikowany zespół ekspertów, w tym najwyższej klasy inżynierów. Projekty
realizujemy wyłącznie we współpracy z naszymi partnerami handlowymi, a wśród
kluczowych docelowych klientów znajdują się duże przedsiębiorstwa z branży
paliwowej, handlowej czy gastronomicznej.. Digital signage to tylko jeden z
wielu ciekawych i perspektywicznych obszarów zaawansowanej kompetencyjnie
działalności Grupy AB – podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.
Grupie AB udaje się również niezwykle dynamicznie rozwijać działalność w
relatywnie nowych obszarach dystrybucyjnych, gdzie zbudowała już niezbędne
struktury i zdobyła potrzebne know-how. Dobrym przykładem jest segment zabawek
(spółka zależna Rekman).
– W IV kwartale 2015 roku spółka
zanotowała spektakularne wzrosty przychodów i zysków, bardzo udany był również
I kwartał br. Widzimy także możliwości dynamicznego wzrostu w kolejnych
kwartałach. Oczywiście, dystrybucja tego asortymentu jeszcze niezbyt dużo waży w
obrotach Grupy AB, ale w kolejnych okresach będzie z pewnością bardziej
widoczna w publikowanych zyskach – podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.
W najbliższych latach spodziewany jest wzrost rynku e-commerce w
Europie, a szczególnie silnie w regionie CEE. W samej Polsce można oczekiwać wzrostu wartości e-handlu z obecnych
około 32 mld PLN do około 81 mld PLN za kilka lat.
– Oczekujemy nowego rozdania na
rynku obsługi dystrybucyjnej handlu internetowego. Wygrają tylko przygotowani
do zaoferowania sklepom internetowym pełnej obsługi dystrybucyjnej, np.
dropshippingu. Dzięki otwartemu już oficjalnie Centrum Dystrybucyjnemu Grupy AB
w Magnicach, Grupa AB wykorzystuje najnowocześniejsze technologie i jest
przygotowana na wykorzystanie szansy, jaką niosą ze sobą postępujące zmiany w
strukturze kanałów handlu detalicznego – podkreślił Prezes Andrzej
Przybyło.
10 maja 2016 roku Grupa AB uroczyście otworzyła największą w swojej
historii inwestycję – Centrum Dystrybucyjne
w Magnicach pod Wrocławiem. Obiekt ma powierzchnię 4 pełnowymiarowych boisk
piłkarskich, a jego kubatura jest 2 razy większa niż Hali Stulecia. Na tę
inwestycję Grupa AB przeznaczyła blisko 129 mln zł, a projekt został doceniony
za innowacyjność, dzięki czemu uzyskał 24,3 mln zł dofinansowania UE.
Zastosowane systemy magazynowe i wysyłkowe są najnowocześniejszymi obecnie
dostępnymi rozwiązaniami i w całości spełniają wymogi najbardziej wymagających
rynków, jak e-commerce, rynek przetargów czy rynek sieci detalicznych. Centrum
jest zlokalizowane tuż przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i DK 8 oraz
niedaleko autostrady A4. Dlatego możliwa jest sprawna i szybka dystrybucja w całej
Europie. Grupa AB obsługuje klientów e-commerce już w 22 krajach, a jej sieć
partnerów handlowych jest największa w regionie CEE – ponad 16 tys. podmiotów.
W Centrum Dystrybucyjnym Grupy AB w Magnicach znajduje się 16 km półek,
a transport odbywa się po ponad 5 km przenośników rolkowych. To jednocześnie
największa wielopoziomowa konstrukcja magazynową w regionie CEE ze zdolnością
do wysyłki nawet 120 tys. paczek na dobę.
– Konsekwentnie zbudowaliśmy silne
fundamenty i know-how, aby w kolejnych latach równie szybko rosnąć na
europejskim rynku dystrybucji. Działka w Magnicach zabudowana jest dopiero w
35%, a kubatura nowego magazynu już teraz jest 5 razy większa od używanego
dotychczas obiektu we Wrocławiu. Biorąc pod uwagę również najwydajniejszą
automatykę magazynową, nowe Centrum Dystrybucyjne daje Grupie AB wiele
możliwości dynamicznego wzrostu – powiedział Prezes Andrzej Przybyło.
***
Grupa AB znajduje się w gronie 10 największych dystrybutorów IT i
dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest numerem jeden w Europie
Środkowo-Wschodniej. Prowadzi działalność w Polsce,
Czechach i na Słowacji, oferując ponad 95 tys. produktów, w tym największych
światowych producentów nowoczesnych technologii, do blisko17 tys. partnerów
handlowych. Rozwija sprzedaż AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących
dystrybutorów w tym zakresie w Polsce.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja).
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.