Data: 17 maja 2016 r.

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie sytuacji finansowej i biznesowej Grupy AB
po Q1 2016 oraz perspektyw na kolejne okresy

Grupa AB deklasuje rynkowych konkurentów

Największy w regionie CEE
dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej ma za sobą kolejny bardzo udany
kwartał, w którym zdeklasował wynikami konkurentów. Podczas gdy przychody
niektórych innych firm spadły o ponad 20% rok do roku, a zyski stopniały praktycznie
do zera, Grupa AB potrafi sprostać wyzwaniom rynku nowoczesnej dystrybucji. W
pierwszym kwartale 2016 roku (trzeci kwartał roku finansowego 2015/2016) Grupa
AB zanotowała ponad 1,7 mld PLN przychodów (+1% rok do roku), zwiększając
rentowność. Wynik EBITDA, po skorygowaniu o przypadające na ten okres koszty
migracji do centrum logistycznego w Magnicach (zdarzenie o charakterze
przejściowym), wzrósł szacunkowo o 5,2% rdr, do 25,7 mln PLN. Analogicznie
skorygowany zysk netto to 13,4 mln PLN. Trzeba przy tym pamiętać, że w I kw. br.
naliczana jest już amortyzacja nowego centrum dystrybucyjnego (ok. 1 mln
PLN/kwartał) oraz ponoszone są koszty finansowania nowej inwestycji (więcej: link).

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/AB/17.05_AB_2.jpgMocna i stabilna sytuacja
finansowa umożliwia dalszą ekspansję biznesową Grupy AB
– podkreślił podczas
spotkania z analitykami, zarządzającymi funduszami i przedstawicielami mediów
Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Spółka ma niskie wskaźniki
zadłużenia, wysokie wskaźniki płynności i cykl konwersji gotówki, utrzymujący
się poniżej 40 dni. W I kw. 2016 roku zadłużenie odsetkowe Grupy AB zostało
zmniejszone o aż 75 mln PLN, a jej przepływy gotówkowe z działalności
operacyjnej bardzo mocno wzrosły – z 14,9 mln PLN przed rokiem do 92,6 mln PLN
w minionym kwartale.

Co więcej, Grupa AB ma pełną
kontrolę ryzyka kredytowego kontrahentów, jak również realizuje skuteczną
strategię pełnego zabezpieczenia ryzyka walutowego. Mamy nieosiągalną dla
większości podmiotów z branży strukturę wiekowania należności i najniższą
szkodowość. Nasze należności są ubezpieczone, a kwota limitów w ramach polis
stale rośnie i ma obecnie wartość blisko 1,3 mld PLN, co stwarza możliwości
dalszego zwiększania skali prowadzonego biznesu. W połączeniu z neutralnością
zmian kursów walutowych jest to także gwarancja bezpieczeństwa naszego rozwoju

– powiedział Grzegorz Ochędzan.

Kolejnym obszarem, wyróżniającym
Grupę AB na rynku dystrybucji, jest podejście do prowadzonych projektów
biznesowych. Chodzi o długoterminowy i konsekwentny rozwój licznych małych i
średnich inicjatyw, co zwiększa dywersyfikację biznesową i stabilność
rezultatów finansowych.

Jesteśmy także przygotowani na
nowe rozdanie na rynku obsługi logistycznej dynamicznie rosnącego rynku
e-commerce. Spodziewamy się wzrostu wartości tego rynku w Polsce o 50 mld PLN w
najbliższych kilku latach i zamierzamy wykroić z tego tortu jak największą część,
zarówno w zakresie naszych dystrybucji, jak również kompleksowej obsługi
logistycznej dla podmiotów zewnętrznych. Kluczowe jest w tym obszarze już
oficjalnie otwarte Centrum Dystrybucyjne Grupy AB w Magnicach pod Wrocławiem,
które zapewnia nam skok ilościowy i jakościowy, a jednocześnie jest
przygotowane, aby sprostać najwyższym wymaganiom rynku e-handlu
[więcej tutaj -[gt] link]– zaznaczył Grzegorz
Ochędzan. /wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/AB/17.05_AB_3.jpg

W zakresie narzędzi e-commerce
Grupa AB zanotowała w I kw. br. 54% wzrostu obrotów rdr. Przykładowo, o blisko
20% rdr skoczyła liczba zleceń typu dropshipping (dostawa przesyłki do klienta
końcowego w imieniu klienta AB), a o 32% rdr wzrosła liczba integracji XML.

Grupa AB może pochwalić się także
dynamicznymi wzrostami skali działalności na rynkach zagranicznych, gdzie w
Czechach i na Słowacji posiada własną spółkę – AT Computers. Jej przychody
wzrosły w I kw. br. o 28% rdr, do 747,4 mln PLN, wynik EBITDA wzleciał o 32%,
do 10,3 mln PLN, a zysk netto – o 26%, do 5,6 mln PLN.

Nasze udziały rynkowe wyraźnie
rosną w Polsce, gdzie już co trzeci produkt z zakresu IT statystycznie
przechodzi przez nasz magazyn. W Czechach w okresie minionych czterech
kwartałów nasz udział rynkowy wzrósł o ponad 48%, umacniając naszą pozycję nr 1
zarówno jednostkowo w Polsce czy Czechach, jak również w całym regionie CEE

powiedział Grzegorz Ochędzan.

Grupa AB ma powody do zadowolenia
również w obszarze dystrybucji zabawek, gdzie kolejne sukcesy święci zależna
spółka Rekman. Po spektakularnych wzrostach w IV kw. zeszłego roku, obroty w
minionym kwartale skoczyły o blisko połowę rok do roku, a perspektywy na
przyszłość są jeszcze lepsze. O 21% wzrosła liczba aktywnych indeksów
produktowych, a o 89% skoczyła liczba nowych klientów. Istniejąca zaledwie rok
własna sieć franczyzowa „Wyspa Szkrabów” systematycznie rośnie. Obecnie w
ramach sieci działają 72 sklepy w całej Polsce, a docelowo punktów sprzedaży ma
być 200.

Solidna, ciężka praca całego
zespołu AB zdobywa uznanie. W pierwszym kwartale 2016 roku otrzymaliśmy nagrody
od HP, Della, a Rekman został Gazelą Biznesu. Co jednak najważniejsze, prezes
Andrzej Przybyło został nagrodzony Wektorem Pracodawców RP
– wyliczał Grzegorz
Ochędzan.

Do pobrania:

Prezentacja z
konferencji [pdf]

Raport okresowy Grupy
AB za Q1 2016 [link]