Data: 20 września 2016 r.
Miejsce: Warszawa
Temat: Omówienie sytuacji biznesowej i finansowej Grupy AB
po zakończeniu roku finansowego 2015/2016 oraz perspektyw na kolejne okresy
Przewagi konkurencyjne Grupy AB wyraźnie
umacniają jej pozycję rynkowego lidera
14% wzrostu kursu akcji podczas
jednej sesji giełdowej – to najlepszy komentarz do wyników finansowych Grupy
AB, jaki swoimi decyzjami napisali inwestorzy z GPW. Podczas gdy numer dwa i
numer trzy polskiego rynku dystrybucji IT mają duże problemy, o tyle lider
rynku w Polsce i całym regionie – Grupa AB – stabilnie rośnie, powiększa
przewagę nad innymi podmiotami z branży i generuje solidne zyski oraz przepływy
pieniężne [więcej tutaj – link].
– Mija właśnie 10 lat naszej
obecności na GPW. To okres, w którym zwielokrotniliśmy skalę działania, a nasi
akcjonariusze pomnożyli swój kapitał zdecydowanie mocniej niż zachowały się
indeksy giełdowe. W ocenie analityków i zarządzających jesteśmy najlepszą
jakościowo spółką w branży, co przełożyło się zresztą na stabilny akcjonariat
profesjonalnych inwestorów finansowych. Jesteśmy skuteczni, stabilni i
przejrzyści. Rozwijamy się dynamicznie, ale jednocześnie bezpiecznie –
powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
– W przeszłości wielokrotnie
byliśmy negatywnie oceniani ze względu na nasz konserwatyzm biznesowy, za
podejście długoterminowe zamiast krótkoterminowej pogoni za ryzykownymi
zyskami, którą widać było w naszej branży. Na koniec dnia widać, kto miał
rację. Cieszę się, że już właściwie wszyscy to widzą – dodał Prezes Przybyło.
Warto podkreślić, że mocny wzrost
przychodów w minionym kwartale (+30%), który w naturalny sposób wymaga
zwiększenia kapitału obrotowego i finansowania, Grupa AB potrafiła osiągnąć
przy jednoczesnej dalszej konsekwentnej poprawie wielu wskaźników finansowych –
i to pomimo, że już wcześniej znajdowały się na bardzo bezpiecznych poziomach.
Wskaźnik płynności bieżącej osiągnął już wartość 1,5, a zadłużenie finansowe
spadło w okresie kwiecień-czerwiec o 56 mln PLN. Spółka potrafiła również
skrócić cykl konwersji gotówki o aż 7 dni kwartał do kwartału.
– Wyróżnia nas także bezpieczna
struktura finansowania, w której dużą rolę odgrywają długoterminowe obligacje.
Systematycznie zwiększamy też wartość kapitałów własnych, które są około dwa
razy większe niż najbliższego konkurenta. O możliwościach wzrostu wartości
naszego biznesu mówi to, że nasi obecni partnerzy handlowi mogą w ramach
limitów ubezpieczeniowych potroić obroty z nami
– podkreślił Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
Grupa AB ma najniższe koszty
SG[&]A w całej branży oraz kompleksowo zarządza ryzykiem, skutecznie je
minimalizując.
– Największa efektywność
operacyjna i kosztowa, najsilniejsza logistyka i finanse, liczne przewagi konkurencyjne
oraz sprzyjająca sytuacja makroekonomiczna w regionie wraz z efektami
konserwatywnego prowadzenia biznesu
sprawiają, iż od 10 kwartałów zdecydowanie zyskujemy udziały rynkowe i
oddalamy się od konkurencji. ABC Data jest już 40% obrotów poniżej nas, a
Action o ponad 60% – zaznaczył Prezes Przybyło.
Dynamicznie rosnąca skala biznesu
Grupy AB i wzrost znaczenia e-commerce w handlu detalicznym sprawiają, że
spółka odnosi wymierne korzyści z nowoczesnego centrum dystrybucyjnego, jakie
zostało uruchomione w tym roku kalendarzowym w Magnicach pod Wrocławiem.
Jednocześnie słabość konkurencji w obszarze dystrybucji dużego AGD sprawiła, iż
poprzedni magazyn zlokalizowany we Wrocławiu przyda się do składowania tego
asortymentu.
– Obiekt we Wrocławiu będzie
oferował usługi logistyki kontraktowej dla podmiotów zewnętrznych, pierwsze
umowy już mamy. Natomiast obsługa dużego AGD z tego magazynu – asortymentu o
odmiennych wymaganiach magazynowych od asortymentu IT, RTV czy zabawek – to
efekt „pozytywnego bólu głowy”, dużego sukcesu rynkowego w tym zakresie, z
którego jesteśmy bardzo zadowoleni – powiedział Prezes Andrzej Przybyło.
Zaznaczył także, że Grupa AB stoi
obecnie przed szansą jeszcze mocniejszego wzrostu i zagospodarowania rynku w
sytuacji wyraźnej słabości konkurentów.
– Dlatego rozmawiamy z
akcjonariuszami o wysokości dywidendy za miniony rok finansowy. Sam jako
akcjonariusz nie mam jeszcze wyrobionego zdania w tym temacie i tak jak w
poprzednich okresach wsłuchujemy się w oczekiwania naszych akcjonariuszy,
którzy ważą możliwości przyspieszenia naszego rozwoju organicznego oraz wypłaty
gotówki – powiedział Andrzej Przybyło.
Uczestników spotkania mocno
interesowały plany rozwojowe Grupy AB.
– Naszym celem jest konsekwentny
wzrost, gdyż widzimy dużo możliwości rozwoju na obecnych rynkach. Długoterminowo
i z sukcesami rozwijamy wiele relatywnie nowych projektów, np. dystrybucję RTV,
AGD, zabawek, segment digital signage czy VAD. Analizujemy również możliwości
dalszej ekspansji geograficznej i produktowej, w tym pod względem M[&]A. Nie
znaleźliśmy jednak na razie kolejnych możliwości w tym zakresie, które w
praktyce gwarantowałyby duży sukces, tak jak przejęte przez nas AT Computers
czy Rekman. Po prostu szanujemy pieniądze akcjonariuszy – podsumował Prezes Przybyło.
Linki:
Prezentacja z
konferencji -[gt] link
Informacja prasowa -[gt] link
Raport okresowy Grupy
AB za rok finansowy 2015/2016 -[gt] link