Grupa AB – lider rynku
dystrybucji IT – powiększa przewagę nad konkurencją: w FY 2015/2016 skala
biznesu ponad 7,5 mld PLN
- W odróżnieniu od największych polskich
konkurentów stabilne wyniki finansowe; najlepsza efektywność biznesowa w branży; - Kontynuacja długoterminowego trendu wzrostu
udziałów rynkowych, umocnienie pozycji lidera rynkowego dystrybucji IT i elektroniki
użytkowej; - Dynamiczny wzrost w segmencie VAD;
szybko rosnąca sprzedaż nowych asortymentów, jak RTV/AGD i zabawki.
Podsumowanie rezultatów finansowych w ujęciu rok do roku:
FY 2015/2016
|
II kw. 2016
|
|||||
mln PLN
|
mln PLN*
|
Zmiana*
|
mln PLN
|
mln PLN*
|
Zmiana*
|
|
Przychody
|
7.543,1
|
7.543,1
|
+11,0%
|
1.986,8
|
1.986,8
|
+30,0%
|
EBITDA
|
112,3
|
115,9
|
+7,0%
|
25,7
|
26,2
|
+6,7%
|
Zysk netto
|
64,6
|
69,1
|
+1,0%
|
14,1
|
14,9
|
+5,1%
|
(*) Wartości skorygowane o koszty migracji logistyki (charakter
przejściowy)
Rekordowy
rok i kwartał
Grupa AB, największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w
Europie Środkowo-Wschodniej ma za sobą rekordowy rok finansowy oraz rekordowy
kwartał. Po raz pierwszy w trakcie roku finansowego przekroczyła próg 7 mld PLN
przychodów, a w trakcie ostatniego kwartału roku obrotowego zbliżyła się do 2
mld PLN. To praktycznie już dwa razy więcej niż najbliższy konkurent – przewaga
Grupy AB nad konkurencją szybko się powiększa.
Najwyższy
w historii wynik EBITDA
Grupa AB zanotowała w roku finansowym 2015/2016 (zakończył się
30.06.2016) ponad 7,5 mld PLN przychodów, potwierdzając wiodącą pozycję rynkową
i słuszność długoterminowej strategii rozwoju, której efekty widać szczególnie
w wymagającym, mniej przewidywalnym otoczeniu rynkowym. Wynik EBITDA, po
skorygowaniu o przypadające na ten okres koszty migracji do centrum
logistycznego w Magnicach (proces o charakterze przejściowym), wzrósł o 7% rdr,
do 116 mln PLN. Należy przy tym pamiętać, że porównywalność wyników finansowych
rok do roku na niższych poziomach zaburza dodatkowo rozpoczęcie naliczania w IV
kw. 2015 r. amortyzacji nowego centrum dystrybucyjnego (ok. 1 mln PLN/kwartał)
oraz ponoszenie kosztów finansowania nowej inwestycji.
Mocne
przyspieszenie w II kw.
W samym minionym kwartale, tj. w okresie kwiecień – czerwiec 2016 roku (II
kw. roku kalendarzowego, IV kw. roku finansowego 2015/2016) Grupa AB zdecydowanie
przyspieszyła ekspansję biznesową, notując wzrost przychodów o aż 30% rok do
roku, za którym stoi w dużej mierze bardzo dobra sprzedaż w Czechach w zakresie
asortymentu telco, szczególnie marek
Apple, Samsung i Huawei. Wynik EBITDA, po skorygowaniu o przypadające na ten
okres koszty migracji do centrum logistycznego w Magnicach, wzrósł o 7% rdr, do
26,2 mln PLN. Analogicznie skorygowany zysk netto to 14,9 mln PLN.
– W sytuacji, gdy naszych dwóch
największych konkurentów na polskim rynku przeżywa poważny kryzys bądź istotne
problemy – jeden chroni się przed wierzycielami w postępowaniu
restrukturyzacyjnym, a drugi zanotował spadek kwartalnego zysku netto o blisko
80% rok do roku – dobitnie pokazujemy, iż potrafimy prowadzić biznes stabilnie,
bezpiecznie i długoterminowo budować wartość – podkreślił Andrzej Przybyło,
Prezes Zarządu AB SA.
Rynek
IT docenia Grupę AB
– Miniony kwartał dobitnie pokazał słuszność naszego modelu biznesowego,
opartego na działaniu długoterminowym, co przejawiało się i przejawia się m.in.
uczciwością, przejrzystością, budowaniem relacji z kontrahentami. Solidnie
wykonujemy naszą codzienną pracę. Naszym core business jest bycie dystrybutorem
i mamy zarówno know-how, największe zaplecze finansowe, najnowocześniejszą
logistykę z własnymi centrami dystrybucyjnymi, jak również i przede wszystkim:
zaufanie partnerów biznesowych. To dlatego Grupa AB jest dystrybutorem
pierwszego wyboru zarówno dla vendorów, jak również resellerów, a potwierdzają
to liczne nagrody – powiedział Prezes Przybyło.
CONTEXT, organizacja zajmująca się analizami rynkowymi i strategią cen w
obrębie sektora ICT, w rezultacie największych tego typu badań w Europie,
przeprowadzonych wśród ponad 5 tys. resellerów, nagrodziła w sierpniu br. Grupę
AB trzema tytułami „Dystrybutora broadline’owego Roku 2015”. Wyróżnienie
zostało przyznane w Polsce, Czechach i na Słowacji. Na podstawie głosów
resellerów w Polsce spółka AB otrzymała od magazynu CRN tytuł Dystrybutora Roku
– to wyróżnienie za zeszły rok jest już szóstym z rzędu. Prezes Andrzej
Przybyło dodatkowo został uhonorowany przez CRN tytułem „Postać roku IT”, a
Pani Patrycja Gawarecka zwyciężyła w kategorii „Szef kanału partnerskiego”.
Grupa AB otrzymała również liczne nagrody od vendorów, w tym od HP i Della. Prezes
Andrzej Przybyło jest laureatem nagrody Pracodawców RP „Wektor” oraz posiada
tytuł Przedsiębiorcy Roku Ernst[&]Young.
Mocna
pozycja rynkowa nr 1
W I połowie 2016 roku Grupa AB umocniła się na pozycji lidera regionu
CEE, będąc numerem 1 zarówno na rynku polskim, jak również u naszych
południowych sąsiadów – w Czechach i na Słowacji.
– Nasze udziały rynkowe rosną, a sprzedaż rozwijamy dzięki zdrowym
relacjom z klientami, efektywności operacyjnej, budowanemu przez ponad 25 lat
know-how, inwestycjom w innowacje, wiodącej pozycji w zakresie rozwiązań
e-commerce oraz najszerszemu portfolio produktowemu (96 tys. produktów), jakie
znajduje się realnie u nas w magazynach, dostępnych od ręki, a nie tylko w
ofercie – powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
Najsilniejsza
pozycja finansowa
Wyniki minionego kwartału potwierdzają siłę biznesową i finansową Grupy
AB.
– Utrzymujemy bardzo wysoką rentowność na tle branży, a nasze zadłużenie
jest bezpieczne i zdywersyfikowane. Od lat mamy najwyższe kapitały własne w
branży, które z roku na rok sukcesywnie powiększamy. Dzięki temu mamy
największy potencjał rozwoju biznesu i jesteśmy też najbardziej bezpieczni dla
naszych dostawców, klientów i instytucji finansowych – powiedział Grzegorz
Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
– Co więcej, pomimo dynamicznego wzrostu skali biznesu, spadło nasze
zadłużenie netto w ujęciu kwartał do kwartału. Zanotowaliśmy też silny cash
flow. Grupa AB jest nie tylko najsilniejszym operacyjnie podmiotem w branży IT w
regionie, ale również najsilniejszym podmiotem pod względem finansowym – dodał Grzegorz Ochędzan.
AB
dystrybutorem pierwszego wyboru
Grupa AB, jako wiodący podmiot na rynku dystrybucji IT w CEE, jest
wybierana jako partner regionalny w prestiżowych kontraktach, jak w przypadku
Apple i Microsoftu, a także ma możliwość rozwijania na dużą skalę korzystnej
dla obu stron współpracy z takimi globalnymi gigantami jak HP czy Lenovo. W
roku finansowym 2015/2016 roku Grupa AB podpisała nowe lub rozszerzyła
dotychczasowe umowy dystrybucyjne z m.in. następującymi firmami: Lenovo (data
center), Sony (software), Canon (ochrona IP), iGo3D (drukowanie 3D), Samsung
(akcesoria telekomowe), Vileda (artykuły dla domu), OKI (drukarki i materiały
eksploatacyjne), Huawei (akcesoria telekomowe), Trust (akcesoria dla graczy),
Kaspersky (subskrypcje oprogramowania), Sophos (urządzenia security IT), Fnatic
(akcesoria dla graczy), Philips (RTV), Aruba – HP Enterprise (urządzenia
sieciowe).
– Szczególnie zadowoleni jesteśmy
z silnego wzrostu Grupy AB w segmencie dystrybucji z wartością dodaną (VAD),
gdzie zanotowaliśmy w Polsce skok o 23% rok do roku, podczas gdy cały rynek
spadł o 4%. Co więcej, pozyskujemy nowe ważne kontrakty, jak te z Lenovo,
Sophosem i Arubą, które pozwalają na dalszy dynamiczny wzrost biznesu w
zakresie VAD. Nie musimy zatem ponosić kosztów aktywności na rynku M[&]A –
podkreśliła Patrycja Gawarecka, Dyrektor ds. Sprzedaży w AB SA.
Skuteczny
rozwój kanałów sprzedaży
Grupa AB konsekwentnie jest aktywna we wszystkich kanałach sprzedaży,
oferując najszerszy wybór produktów i najlepsze rozwiązania e-commerce,
zarządzając dodatkowo największą w regionie CEE siecią franczyzową (1,6 tys.
punktów sprzedaży; franczyza bez nowego podatku od sprzedaży detalicznej).
Dzięki skutecznej dywersyfikacji biznesowej, Grupa AB jest wiodącym graczem w Polsce,
Czechach i na Słowacji w zakresie asortymentu ‘telekom’ (akcesoria, nawigacje,
telefonia stacjonarna, telefonia komórkowa, smartfony), w zakresie asortymentu
fotograficznego oraz w zakresie IT. Grupa AB buduje silną pozycję w segmencie dystrybucji
zabawek (w II kw. 2016 wzrost o 61% rdr) oraz RTV/AGD (wzrost o 80% rdr), a
także wzmacnia udział w zakresie produktów zaawansowanych (serwery i storage,
digital signage, bezpieczeństwo, oprogramowanie, sieci, zasilanie).
Grupa AB posiada trzy własne centra logistyczne, w tym jedno w Czechach
i dwa w Polsce. Obiekt w Magnicach, uruchomiony w tym roku, ma powierzchnię 4
pełnowymiarowych boisk piłkarskich, a jego kubatura jest 2 razy większa niż Hali
Stulecia. Na tę inwestycję Grupa AB przeznaczyła blisko 129 mln zł, a projekt
został doceniony za innowacyjność, dzięki czemu uzyskał 24,3 mln zł
dofinansowania UE. Zastosowane systemy magazynowe i wysyłkowe są
najnowocześniejszymi obecnie dostępnymi rozwiązaniami i w całości spełniają
wymogi najbardziej wymagających rynków, jak e-commerce, rynek przetargów czy
rynek sieci detalicznych.
***
Grupa AB znajduje
się w gronie 10 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce
w Europie. Jest numerem jeden w Europie Środkowo-Wschodniej.
Prowadzi działalność operacyjną w Polsce, Czechach i na Słowacji, oferując
ponad 95 tys. produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych
technologii, do blisko 17 tys. partnerów handlowych. Rozwija sprzedaż AGD/RTV i
zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja). Z 1,6 tys. punktów sprzedaży to największa sieć franczyzowa w
regionie CEE.
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.