Data: 15 listopada 2016 r.
Miejsce: Warszawa
Temat: Omówienie sytuacji finansowej i biznesowej Grupy AB
po trzecim kwartale 2016 roku oraz perspektyw na kolejne okresy
Grupa AB inwestuje w rozwój i coraz
mocniej góruje nad konkurencją
Grupa AB w szybkim tempie umacnia się na pozycji lidera
rynku dystrybucji IT w Polsce i regionie CEE, a miniony kwartał był kolejnym
rekordowym okresem (więcej informacji znajduje się tutaj: link).
– Dzięki stabilnej pozycji
kapitałowej i zdywersyfikowanej strukturze finansowania Grupa AB z łatwością
absorbuje dynamiczne wzrosty sprzedaży bez negatywnego wpływu na utrzymanie
wysokich wskaźników płynności. Grupa AB jest w pełni przygotowana płynnościowo
na dalsze istotne wzrosty obrotów – podkreślił Grzegorz Ochędzan, Członek
Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
Zwrócił także uwagę na
stabilność cyklu konwersji gotówki oraz ubezpieczenie należności, a także na
możliwości zwiększenia finansowania bankowego i wzrosty limitów
ubezpieczeniowych na handel z Grupą AB. Warto zauważyć, iż w okresie trzech
kwartałów tego roku gotówka wygenerowana z działalności operacyjnej więcej niż
podwoiła się, do niemal 118 mln PLN, a zadłużenie odsetkowe spadło o ponad 93
mln PLN. Co więcej, silny bilans z wysokimi kapitałami własnymi to wyróżnik
Grupy AB w branży dystrybucji IT. To odwrotność sytuacji u wcześniejszych
głównych konkurentów na rynku polskim.
– Widzimy możliwości dalszego
dynamicznego wzrostu. Po rozmowach z głównymi akcjonariuszami doszliśmy jako
zarząd do wniosku, że będziemy rekomendować walnemu zgromadzeniu pozostawienie
zysku roku finansowego 2015/2016 w całości w spółce. Gotówka jest królem, a
dzięki dodatkowemu paliwu, odpłacimy się akcjonariuszom przyszłymi zyskami –
zakomunikował Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
Należy zauważyć, iż Grupa AB
z realizowanymi zyskami, skalą przychodów i wartością kapitałów własnych
(blisko 600 mln PLN) kilkukrotnie przewyższa najbliższych konkurentów, a jej
przewaga szybko się powiększa.
Przedstawiciele Grupy AB
opowiedzieli uczestnikom spotkania o rozwoju poszczególnych segmentów
działalności, a akcjonariusze usłyszeli dobre informacje zarówno co do obszaru
IT, jak i pozostałych asortymentów,
tworzących łącznie największe portfolio produktowe w regionie (blisko 100 tys.
indeksów, dostępnych od ręki z magazynu). Niezwykle mocno rozwija się segment
AGD/RTV, digital signage czy gaming.
W zakresie asortymentu dla
graczy (6,7 tys. produktów) warto zwrócić uwagę na nowy dedykowany kanał
sprzedaży tych produktów (X-play), produkcję maszyn PC dla graczy z montażem we
własnej fabryce i dedykowaną im linię komputerów X-Diablo (Triline). Grupa AB
jest także sponsorem zespołu e-sportowego Alsen-Team i wprowadziła na rynek
e-sportową serię komputerów pod marką Optimus, patronując jednocześnie
turniejom e-sportowym.
– W każdym obszarze
biznesowym działamy kompleksowo i długoterminowo, co jest podwaliną naszego
sukcesu biznesowego – powiedział Prezes Przybyło.
Konsekwentnie rosną sieci franczyzowe
Grupy AB. Zyskuje ona również na wymianie kas fiskalnych w Czechach. Grupa AB
nie kryje zadowolenia z rozwoju segmentu dystrybucji zabawek, w tym sieci
franczyzowej Wyspa Szkrabów. Niezwykle ważny jest także szybki wzrost sprzedaży
w oparciu o narzędzia e-commerce, co pokazuje wiodącą rolę Grupy AB w trwającej
rewolucji na rynku dystrybucji – w najbliższych latach wartość rynku e-handlu tylko
w Polsce może wzrosnąć o nawet 50 mld PLN.
Linki:
Prezentacja z konferencji – link
Informacja prasowa – link
Raport okresowy Grupy AB za I kw. roku finansowego 2016/2017 – link