Ponad 8 miliardów złotych
rocznych przychodów Grupy AB

  • Najlepsze w historii wyniki finansowe z
    korzystnymi perspektywami na kolejne okresy; silny operacyjny cash flow +121
    mln PLN, spadek zadłużenia o 87 mln PLN,

    skrócony cykl konwersji gotówki o 5 dni rdr;

  • Umocnienie pozycji nr 1 w dystrybucji
    IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz regionie CEE,

    awans na 9. miejsce w skali Europy

  • Kontynuacja szybkiego wzrostu sprzedaży
    asortymentu RTV/AGD (+83% rdr),

    silna pozycja w segmencie VAD (wzrost udziału w rynku o 20%).

Podsumowanie skonsolidowanych rezultatów finansowych w ujęciu rok do
roku:

ROK KALENDARZOWY 2016

(1.01.2016-31.12.2016)*

FQ2 2016/2017

(1.10.2016-31.12.2016)

mln PLN

Zmiana

mln PLN

Zmiana

Przychody

8.136,3

+14,9%

2.568,0

+9,1%

EBITDA

118,9

+7,3%

43,9

+12,3%

Zysk netto

68,4

+3,8%

27,8

+10,8%

Aktywa

2.013,8

+1,8%

2.013,8

+1,8%

Kapitały własne

629,0

+13,4%

629,0

+13,4%

(*)
Dane na podstawie sprawozdań za FY 2015/2016, 1H 2015/2016 oraz 1H 2016/2017

Grupa
AB z kolejnymi rekordami

Grupa AB,
największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w Europie
Środkowo-Wschodniej, kontynuuje dynamiczne wzrosty skali biznesu i wyników
finansowych.

Zbieramy owoce skutecznie realizowanej
długoterminowej strategii rozwoju z bezpieczeństwem i ostrożnością wpisanymi w
nasze DNA. Perspektywy naszego dalszego rozwoju wspiera również korzystne
otoczenie makroekonomiczne. W rezultacie pod koniec roku, umacniając się na
pozycji lidera w Polsce i regionie CEE, awansowaliśmy na 9. miejsce
dystrybutorów IT w całej Europie
– komentuje Andrzej Przybyło, Prezes
Zarządu AB SA.

W 2016 roku
przychody Grupy AB wzrosły względem roku 2015 o 15%, do ponad 8,1 mld zł, wynik
EBITDA zwiększył się o 7%, do blisko 119 mln zł, a zysk netto przekroczył 68
mln zł (+4%). W drugim półroczu 2016 roku (I półrocze roku finansowego
2016/2017) przychody zbliżyły się do 4,5 mld zł (+15% rdr), wynik EBITDA
przebił 71 mln zł (+11%), a zysk netto miał wartość prawie 42 mln zł (+10%).
Jeszcze większe przyspieszenie wyników można było zauważyć w ostatnim kwartale
(II kw. roku finansowego 2016/2017, IV kw. roku kalendarzowego 2016). Przy
wzroście przychodów o 9%, zbliżając się do 2,6 mld zł, Grupa AB wygenerowała
blisko 44 mln zł wyniku EBITDA (+12%) i prawie 28 mln zł zysku netto (+11%).

Znacząco zmniejszyliśmy zadłużenie odsetkowe.
Dług netto na koniec grudnia 2016 r. w ujęciu rok do roku spadł o aż 20%, czyli
nominalnie o ponad 87 mln zł. Zrealizowaliśmy jednocześnie dynamiczny wzrost
skali prowadzonej działalności. Wypracowaliśmy bardzo silny cash flow z
działalności operacyjnej, który w skali całego roku 2016 wyniósł 121 mln zł. W efekcie
poprawiliśmy cykl konwersji gotówki o 5 dni, schodząc do poziomu 29 dni (na
podstawie danych za cztery kwartały 2016 roku). W rezultacie kolejny raz
umocniliśmy pozycję Grupy AB jako najsilniejszego operacyjnie i finansowo
podmiotu branży dystrybucji IT w regionie CEE
– podkreśla Grzegorz
Ochędzan, Członek Zarządu i Dyrektor Finansowy w AB SA.

Utrzymujemy bardzo wysoką rentowność na tle
branży. Od lat mamy też najwyższe kapitały własne, które z roku na rok
sukcesywnie powiększamy. Ich wartość to już 629 mln zł. Jesteśmy wiarygodnym i
rzetelnym partnerem dla dostawców, klientów i instytucji finansowych. Dzięki
temu mamy największy potencjał rozwoju biznesu
– dodał Grzegorz Ochędzan.

AB
dystrybutorem pierwszego wyboru

W IV kw. 2016 r. Grupa
AB podpisała nowe lub rozszerzyła dotychczasowe umowy dystrybucyjne z m.in. Microsoft
(konsole Xbox), Fractal Design (obudowy PC) i Legrand (UPS i listwy
zasilające). Do najważniejszych kontraktów dystrybucyjnych z poprzednich kwartałów
2016 roku można zaliczyć umowy z firmami: Samsung (AGD), Philips (RTV), Microsoft
(urządzenia Surface), Lenovo (smartfony), OKI (drukarki i materiały
eksploatacyjne). Warto zauważyć, że Grupa AB jest głównym partnerem w regionie
dla globalnych gigantów IT jak m.in. Apple, Microsoft, HP, Lenovo, Asus czy
Dell. Łącznie Grupa AB posiada w ofercie dostępnej na magazynie blisko 100 tys.
indeksów produktowych.

Szerokość
asortymentu dostępnego na magazynie, efektywność logistyczna oraz budowane od
26 lat relacje z partnerami handlowymi sprawiają, że Grupa AB znajduje się na
pierwszej pozycji głównych kategorii produktowych IT i elektroniki użytkowej za
2016 rok w skali regionu CEE. Co ważne, przychody Grupy AB wykazują
zdecydowanie lepsze tendencje niż szeroki rynek.

W 2016 roku Grupa AB umocniła się jako lider
rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Firma badawcza Context wskazuje, że o ile w
2015 roku łącznie w Polsce, Czechach i na Słowacji spośród 20 największych
kategorii produktowych w 9 przypadkach byliśmy numerem jeden, a w 6 numerem dwa,
o tyle w 2016 roku zdobyliśmy pierwszą pozycję już w 13 kategoriach, a w 3
byliśmy wiceliderem
– mówi Patrycja Gawarecka, Dyrektor ds. Sprzedaży w AB
SA.

Grupa AB korzysta
z silnej pozycji w segmencie Enterprise, gdzie prowadzi dystrybucję z wartością
dodaną (VAD) oraz rozwija ogólnopolską sieć integratorów, zrzeszoną pod marką
Optimus.

Na trudnym rynku VAD Grupa AB zwiększyła w
2016 roku udziały rynkowe o 20%. Na ten sukces pracuje zespół specjalistów,
inżynierów i product managerów, którzy dostosowują ofertę zarówno dla
resellerów, jak i integratorów. Prowadzimy szereg inicjatyw w zakresie VAD, jak
chociażby Centrum Kompetencyjne, Akademię Integracji, DemoLab czy tegoroczną
nowość – Noc IT, która odbędzie się dzisiaj. Z kolei sieć Optimus, opierająca
się na obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw z sektora prywatnego, ma
przed sobą możliwości dynamicznego wzrostu biznesu dzięki nowej perspektywie
środków unijnych oraz zwiększeniu przejrzystości sfery przetargów publicznych

– podkreśla Patrycja Gawarecka.

Wiodąca
pozycja w AGD/RTV i zabawkach

Grupa AB,
korzystając z licznych przewag rynkowych i know-how w zakresie efektywnej
dystrybucji, konsekwentnie rozwija działalność w segmentach spoza asortymentu
IT. W szczególności dotyczy to rynku AGD/RTV oraz zabawek. W 2016 roku sprzedaż
produktów w segmencie AGD/RTV wzrosła o 83%. W ramach ogólnopolskiej sieci
franczyzowej Kakto, dedykowanej produktom AGD/RTV, obroty w 2016 roku skoczyły
w ujęciu rok do roku o 85%, a liczba punktów sprzedaży przekroczyła już próg
200.

Na tle rosnącej
sprzedaży w segmencie zabawek należy zauważyć wzrost przychodów (+50% w 2016
r.) realizowanych w ramach ogólnopolskiej sieci franczyzowej Wyspa Szkrabów. W
jej ramach działa już 86 punktów sprzedaży, 37% więcej niż na koniec 2015 roku.

Od przejęcia zabawkarskiej spółki Rekman w
2013 roku jej obroty rosną średniorocznie ponad trzy razy szybciej niż rynek
(CAGR 23,1% Rekmana vs. 6,6% rynku), liczba aktywnych klientów wzrosła o 50%, a
oferta produktowa o jedną trzecią, do 25 tys. indeksów
– mówi Andrzej
Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

W związku z tym, że rynek zabawek w Polsce
jest bardzo mocno rozdrobniony, a jego rosnąca wartość przekracza już 3 mld zł,
przed Rekmanem widzimy bardzo duże możliwości wzrostu w kolejnych latach. Jako
wiodący podmiot na rynku, działający w ramach Grupy AB, korzysta z infrastruktury
technicznej, umożliwiającej automatyzację procesów dystrybucyjnych na rynku
zabawek, tak jak w przeszłości zrobiła Grupa AB na rynku IT czy RTV/AGD
– dodaje
Prezes Przybyło.

Rekman obsługuje
nie tylko liczne niezależne sklepy, ale również współpracuje z największymi
sieciami na rynku zabawek w Polsce. Nastąpiło też rozszerzenie kanałów
sprzedaży o księgarnie i sieci księgarskie.

E-commerce
i logistyka akceleratorem rozwoju

Grupa AB zwiększa
sprzedaż we wszystkich kanałach, oferując najszerszy wybór produktów i najlepsze
rozwiązania e-commerce. Tylko w Polsce oczekiwana wartość rynku e-commerce B2C za
kilka, a najwyżej 10 lat, to około 93 mld zł, podczas gdy szacunki za 2016 rok
mówią o mniej niż 37 mld zł.

To szansa, przed którą stoimy i do
wykorzystania której jesteśmy przygotowani we wszystkich obszarach – najszerszej
oferty produktów, zautomatyzowanej i wysoko wydajnej logistyki, technologii
e-commerce, big data z analizą zachowania użytkowników i contentu w oparciu o
m.in. własne profesjonalne opisy produktów i studio fotografii produktowej. O
ile według szacunków rynek e-commerce wzrósł w Polsce w 2016 roku o 11%, o tyle
my notujemy na przykład dwa razy większy wzrost liczby wysyłek
dropshippingowych
– podkreśla Prezes Andrzej Przybyło.

Warto przypomnieć,
że w zakresie logistyki Grupa AB posiada trzy własne centra logistyczne, w tym jedno
w Czechach i dwa w Polsce, przy czym wiodącą rolę odgrywa uruchomiony w 2016
roku obiekt w Magnicach pod Wrocławiem (inwestycja warta 129 mln zł, z czego 24
mln zł to dotacja UE). Grupa AB zbudowała również wiodące platformy e-commerce,
umożliwiające np. integrację z serwisami aukcyjnymi czy tworzenie sklepów
partnerskich.

Aktywnie odpowiadamy na trendy rynku
e-commerce. Mogę wymienić rosnące znaczenie urządzeń mobilnych w dokonywaniu
zakupów czy rozszerzanie działalności przez polskie sklepy internetowe na
rynkach zagranicznych i obsługę zagranicznych sklepów internetowych z Polski
(cross-border). Nie bez znaczenia jest również wzrost istotności rozwiązań
chmurowych i zaawansowanej analityki sprzedażowej oraz rozwiązań logistycznych
dostosowanych do e-handlu
– podkreśla Dyrektor Sprzedaży Grupy AB Patrycja
Gawarecka.

Doceniony
sukces Grupy AB

Zamknięcie roku
kalendarzowego to dobra okazja do podsumowania nagród, jakie otrzymała Grupa
AB. Mogą one tym bardziej mocno cieszyć zespół rynkowego lidera, że w wielu
przypadkach zostały przyznane wprost przez klientów lub dostawców. W szczególności
po raz szósty z rzędu AB SA została Dystrybutorem Roku polskiego magazynu CRN,
a Grupa AB na arenie regionalnej może pochwalić się potrójnym zwycięstwem w
konkursie Context ChannelWatch (badanie wśród ponad 5 tys. resellerów). Czwarty
raz z rzędu Grupa AB otrzymała też tytuł Dystrybutora Roku od HP Inc., została
też Dystrybutorem Roku HP Enterprise (również w skali całego regionu). Spółka
została uhonorowana także nagrodą Microsoftu „2016 – Partner of the Year –
Distributor” za największy wzrost sprzedaży usług chmurowych na polskim rynku
(5-krotny wzrost rok do roku) oraz najbardziej dynamiczny wzrost sprzedaży
rozwiązań online w modelu Indirect Cloud Solution Provider. Nagrody posypały
się również od innych vendorów.

Warto odnotować,
że Grupa AB została uhonorowana tytułem „Perła polskiej gospodarki” magazynu
Polish Market. Natomiast magazyn „Reseller News” nagrodził AB podwójnym tytułem
Złoty AS IT – w kategorii Dystrybutor oraz Wydarzenie Roku (otwarcie Centrum
Dystrybucyjnego Grupy AB w Magnicach).

Na podstawie
głosów resellerów Prezes Andrzej Przybyło został uhonorowany przez magazyn CRN
tytułem „Postać roku IT”, a Pani Patrycja Gawarecka zwyciężyła w kategorii
„Szef kanału partnerskiego”. Prezes Andrzej Przybyło jest laureatem nagrody
Pracodawców RP „Wektor” oraz posiada tytuł Przedsiębiorcy Roku Ernst[&]Young.

***

Grupa AB jako jedyny polski podmiot znajduje się w
gronie 10 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w
Europie. Jest numerem 1 w Europie Środkowo-Wschodniej.
Prowadzi
działalność operacyjną w Polsce, Czechach i na Słowacji, oferując blisko 100 tys.
produktów, w tym najbardziej znanych światowych producentów nowoczesnych
technologii, do największej w regionie sieci 16,5 tys. partnerów handlowych.
Rozwija sprzedaż AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w
tym zakresie w Polsce.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja). Z blisko 1,7 tys. punktów sprzedaży to największa sieć franczyzowa w
regionie CEE.

W roku kalendarzowym 2016 Grupa AB zanotowała ponad 8,1 mld PLN
przychodów (+15% rdr) oraz 119 mln PLN wyniku EBITDA (+7% rdr) i 68 mln PLN
zysku netto (+4% rdr).

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.