Grupa AB po kolejnym
rekordowym roku finansowym


z jeszcze większą siłą finansową i biznesową umocniła się jako nr 1 w Polsce i
regionie CEE

  • Umocniona pozycja lidera rynku; także w
    Q2 2017 przychody i zyski wielokrotnie wyższe niż innych giełdowych firm z
    branży, wyraźnie wyższe marże EBITDA i netto niż u konkurentów;
  • Stabilność, dywersyfikacja i bezpieczny
    rozwój prowadzony w długim horyzoncie czasowym pozwalają powiększać przewagi
    konkurencyjne Grupy AB w każdych warunkach rynkowych;
  • W zakresie dystrybucji z wartością
    dodaną (VAD) przewagi konkurencyjne Grupy AB podkreślone przez akredytację
    Pearson VUE dla Centrum Kompetencyjnego AB, możliwości technologiczne DemoLabu
    i sukces nowatorskiej inicjatywy Noc IT;
  • Z sukcesem rozwijana sprzedaż
    asortymentu spoza IT – RTV/AGD i zabawki, nowym obszarem smart home
    (inteligentny budynek).

Podsumowanie skonsolidowanych
rezultatów finansowych w ujęciu rok do roku:

Grupa
AB mocnym nr 1

Grupa AB,
największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej,
kolejny raz zwiększyła udziały rynkowe i umocniła się na wiodącej pozycji
rynkowej. W roku finansowym 2016/2017 (zakończył się 30 czerwca) na wymagającym
rynku zwiększyła przychody o 725 mln PLN (10%), do prawie 8,3 mld PLN,
wypracowując 116 mln PLN wyniku EBITDA (+3% rdr) i 68 mln zł zysku netto (+5%
rdr). W samym czwartym kwartale roku finansowego 2016/2017 (II kw. roku
kalendarzowego 2017) Grupa AB wypracowała blisko 2 mld PLN przychodów,
generując ponad 23 mln PLN marży na poziomie EBITDA i blisko 13 mln PLN wyniku
netto.

Jesteśmy zadowoleni z wyników osiągniętych w
raportowanym okresie.
Grupa AB z
sukcesem konsekwentnie podąża ścieżką lidera rynku, kumuluje kapitał i reinwestuje
zyski w dalszy bezpieczny rozwój
– podkreśla Andrzej Przybyło, założyciel,
wiodący akcjonariusz oraz Prezes Zarządu AB SA.

W II kwartale
bieżącego roku kalendarzowego w branży dystrybucji IT widać było presję na
marże, natomiast Grupa AB zanotowała kolejny bardzo dobry kwartał. Wypracowany
wynik to efekt dbałości o maksymalizację marż, najniższego w branży wskaźnika
kosztów SG[&]A oraz najwyższych kapitałów własnych, co jest doceniane w
szczególności przez ubezpieczycieli i instytucje finansowe.

– Budując solidne fundamenty pod kolejne wzrosty rezultatów finansowych
stawiamy na stabilność i dywersyfikację, zarówno biznesową, jak i finansową –
mówi Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

– W tym aspekcie przeprowadzona z sukcesem w czerwcu br. kolejna emisja
niezabezpieczonych, 5-letnich obligacji bez żadnych kowenantów jest wyrazem
zaufania ekspertów instytucji finansowych do naszej strategii, pozycji rynkowej
i kondycji finansowej oraz naszych perspektyw
– dodaje
Grzegorz Ochędzan.

AB
dystrybutorem pierwszego wyboru

W roku finansowym
2016/2017 Grupa AB podpisała nowe lub rozszerzyła dotychczasowe umowy
dystrybucyjne w obszarze IT, elektroniki użytkowej i segmentu gaming m.in. z firmami
Microsoft (konsole Xbox, urządzenia Surface), Canon (zaawansowane drukarki i
kopiarki), Zyxel i D-Link (rozwiązania sieciowe), Fractal Design (obudowy PC),
Legrand (UPS i listwy zasilające), SynoLogy (data center), Asus i Razer
(akcesoria dla graczy), Insta360 (kamery cyfrowe), Trybeco (pojazdy elektryczne)
czy Socomec (bezpieczeństwo IT). W obszarze RTV/AGD warto odnotować kontrakty z
takimi firmami jak Samsung (AGD), TCL (RTV), Epson (zaawansowane projektory do
kina domowego) czy iRobot (odkurzacze Roomba). Warto zauważyć, że Grupa AB jest
głównym partnerem w regionie dla globalnych gigantów IT jak m.in. Apple
(oczekiwana premiera nowego iPhone’a), Microsoft, HP, Lenovo, Asus czy Dell. Łącznie
Grupa AB posiada w ofercie dostępnej na magazynie blisko 100 tys. indeksów
produktowych.

Przewagę konkurencyjną
Grupy AB budują także detaliczne sieci franczyzowe, działające pod szyldami 8
marek w Polsce, Czechach i na Słowacji (w Polsce Alsen – IT, Optimus –
integratorzy IT, Kakto – RTV/AGD, Wyspa Szkrabów – zabawki). To łącznie ponad
1,6 tys. punktów sprzedaży, stanowiących największą tego typu sieć w regionie
CEE. To lojalny kanał sprzedaży, budujący wartość dodaną dla dystrybutora,
producenta i resellera. W roku finansowym 2016/2017 sprzedaż do własnych sieci
franczyzowych wzrosła w Grupie AB o 12% rdr przy stabilnej liczbie partnerów
handlowych.

Szerokość asortymentu dostępnego od ręki,
efektywność logistyczna oraz budowane od 26 lat relacje z partnerami handlowymi
sprawiają, że Grupa AB jest liderem sprzedaży głównych kategorii produktowych
IT i elektroniki użytkowej w skali regionu CEE –
mówi Zbigniew Mądry,
Członek Zarządu ds. Handlu w AB SA.

– Jesteśmy także dominującym dystrybutorem w zakresie platformy
chmurowej (cloud), silnym graczem na dynamicznie rosnącym rynku gamingowym z
własną fabryką PC i formatem shop-in-shop x-play w Czechach, jednym z wiodących
dystrybutorów RTV/AGD w Polsce, czołowym podmiotem na rynku digital signage,
liderem nowoczesnych rozwiązań e-commerce z własnym zautomatyzowanym centrum
dystrybucyjnym, jak również wyznaczamy trendy w segmencie dystrybucji z
wartością dodaną VAD
– dodaje Zbigniew Mądry.

Warto odnotować,
że Grupa AB podnosi poprzeczkę jakościową na rynku VAD nie tylko poprzez
najwyższej klasy zespół ekspertów, ale również poprzez unikalny na rynku
DemoLab (możliwość testowania zaawansowanych produktów IT przez finalnego
użytkownika, również w trybie zdalnym), Centrum Kompetencyjne, które jest
autoryzowanym ośrodkiem egzaminacyjnym Pearson VUE (międzynarodowe egzaminy
certyfikacyjne z branży IT takich firm jak m.in. Microsoft, Cisco, HPE, Dell,
EMC, VMWare, Juniper, Veem, Citrix, NetApp) czy Noc IT (spotkania resellerów z klientami
końcowymi w luźniejszej atmosferze, testy produktów). Co więcej, Grupa AB jako
pierwsza w Polsce dostarczyła w maju br. zaawansowane rozwiązanie HPE Synergy.
To pierwsza platformainfrastruktury komponowalnej, dająca niezwykłą
elastyczność i możliwość obsługi aplikacji tradycyjnych oraz opartych na
chmurze. Jednocześnie fakt ten w symboliczny sposób podkreśla partnerstwo Grupy
AB z Hawlett-Packard Enterprise.

Lider usług chmurowych

Wspomniany prymat
Grupy AB w dystrybucji rozwiązań chmurowych jest ważny biznesowo nie tylko ze
względu na obecne obroty, ale przede wszystkim na potencjał tego rynku. Jak
wynika z prognoz IDC Poland, cały rynek cloud computingu w Polsce w 2016 roku
miał wartość 630 mln zł, w tym roku powinien przekroczyć próg 800 mln zł,
rosnąc do 2019 r. pięć razy szybciej niż rynek tradycyjnych usług IT.

Świat idzie w kierunku chmury, a Grupa AB
już na wczesnym etapie rozwoju tego rynku wypracowała pozycję lidera wśród
dystrybutorów. Istotne jest tu nasze strategiczne partnerstwo z firmą Microsoft,
w ramach którego zostaliśmy wybrani jako dystrybutor Cloud Solution Provider
(CSP) w regionie. Zbudowaliśmy regionalną platformę, dzięki której obsługujemy
już kilkuset partnerów. Jesteśmy bezwzględnym liderem dystrybucji usług
chmurowych
– podkreśla Zbigniew Mądry.

Smart home w ofercie Grupy AB

Poza rozwojem
core-business, jakim jest dystrybucja IT, Grupa AB z sukcesami wykorzystuje
know-how, siłę finansową i logistyczną w komplementarnych obszarach
asortymentowych, jak AGD/RTV i zabawki. Nowym rozwijanym segmentem staje się
smart home (inteligentny budynek).

W tym roku rynek
smart home tylko w Polsce ma mieć wartość 120 mln PLN, podczas gdy za zaledwie
cztery lata jego prognozowana wartość to już 600 mln PLN. Zgodnie z badaniami,
np. MEC Analytics, 70% Polaków jest przy tym przekonanych, że za 5 lat
inteligentne rozwiązania staną się standardem. Grupa AB zamierza wykorzystać
kolejną po e-commerce czy rozwiązaniach chmurowych rewolucję rynkową, a baza
klientów AB jest odpowiednia do rozwoju oferty smart home.

***

Grupa
AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 10 największych dystrybutorów
IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i
Europie Środkowo-Wschodniej.
Oferuje blisko 100 tys. produktów – w
tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple,
Microsoft, HP, Lenovo, Asus czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych.
Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w
dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do
wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze
zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja). Z ponad 1,6 tys. punktów sprzedaży to największa sieć franczyzowa w
regionie CEE.

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.