Data: 12 września 2017 r.

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie sytuacji
finansowej i biznesowej Grupy AB po roku finansowym 2016/2017 oraz perspektyw
na kolejne okresy

Grupa AB rynkowym dominatorem, poszerza ofertę i notuje kolejne rekordowe
wyniki

Grupa AB, największy w Polsce i
regionie dystrybutor IT, ma za sobą kolejny rekordowy rok finansowy. Był on o
tyle szczególny, że pierwszy raz w historii obroty przekroczyły poziom 8 mld
PLN. Co więcej, Grupa AB zanotowała nie tylko kilka razy większe przychody niż
konkurenci, ale również w ślad za wyższymi marżami wielokrotnie większe okazały
się zyski (więcej tutaj:
LINK).

Nasze wyniki, siła finansowa i pozycja rynkowa potwierdzają dominującą
pozycję Grupy AB w Polsce i w całym regionie
CEE, w którym Polska, Czechy i Słowacja odpowiadają za trzy czwarte obrotów.
Obsługujemy również coraz więcej podmiotów e-commerce, dostarczając produkty do
ponad 30 krajów
– podkreślił Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

Rynkowy lider umacnia pozycję

Zaznaczył, że w na polskim rynku
dystrybucji IT, gdzie przez problemy innych polskich firm z branży pojawili się
zagraniczni gracze, widać presję na marże, które są już na bardzo niskich
poziomach.

Nie bierzemy na razie udziału w wojnie cenowej. Nie znaczy to jednak,
że w pewnym momencie nie pomożemy rynkowi się oczyścić. My mamy dużo tlenu w
butli, a taki komfort nie każdy na rynku ma
– ujął metaforycznie Prezes
Przybyło.

Tymczasem Grupa AB umacnia się w
każdym obszarze działalności na wiodącej pozycji. Jest to szczególnie cenne w
przypadku najbardziej rozwojowych segmentów.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/AB/12.09.2017_AB_2.jpgPrzyszłość sprzedaży wszelakiego oprogramowania to chmura. Już teraz to
dynamicznie rosnący rynek. Microsoft, nasz strategiczny partner i światowy
gigant na polu oprogramowania, zakończył już budowę sieci dystrybutorów usług
chmurowych w regionie. Grupa AB zbudowała już w tym zakresie pozycję lidera i
zamierza budować jeszcze szerszą bazę resellerów, generując silne wzrosty
sprzedaży w zakresie oferty cloud
– podkreślił Prezes Przybyło.

Przedstawiciele Grupy AB
opowiedzieli zgromadzonym o dokonaniach w pozostałych obszarach działalności na
rynku IT, w tym m.in. w dystrybucji z wartością dodaną (VAD) czy digital
signage.

Grupa AB to jednak nie tylko
dystrybucja IT. W Polsce AB rozwija z sukcesem dystrybucję RTV/AGD i zabawek.
Spółka idzie za ciosem.

Wszystko, co robimy, wynika z wsłuchiwania się w oczekiwania naszych
klientów, których mamy najszerszą sieć w regionie – ponad 16 tys. Dlatego też
możemy poinformować o rozszerzaniu naszej oferty o obszar smart home,
komplementarny z dotychczasową ofertą elektroniki użytkowej. Rynek smart home
jest o tyle ciekawy, że prognozy mówią o jego czterokrotnym wzroście w cztery
lata
– powiedział Prezes Andrzej Przybyło.

Można również się spodziewać, że
impulsem wzrostowym w najbliższych miesiącach będą również nowe produkty Apple,
których Grupa AB jest największym dystrybutorem w regionie. Dzisiaj zresztą ma
nastąpić oczekiwana premiera nowych iPhone’ów i innych urządzeń Apple.

Zyski reinwestowane w rozwój

Grupa AB konsekwentnie realizuje
strategię rozwoju z wpisanym w nią bezpieczeństwem. Dlatego też mając
najsilniejsze w branży finanse i dużą przestrzeń do rozwoju biznesu
(niewykorzystane linie kredytowe, limity ubezpieczeniowe), Grupa AB zamierza
akumulować gotówkę.

Cash is king. W naszej branży gotówka jest królem: o ile limity
kredytowe nie spadają mocno w całej branży, to następują duże przesunięcia od
jednych graczy do drugich. Ta zmiana podziału sił na rynku uderza w graczy, którzy
posługują się wysokim lewarowaniem. Liczymy na to, że ta sytuacja wypchnie z
rynku tzw. poddystrybutorów, którzy dodatkowo powodowali w ostatnim czasie
presję na marże kupując niewielkie partie towaru i lokując je na rynku

powiedział Prezes Przybyło.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/AB/12.09.2017_AB_3.jpgNasze patrzenie na dywidendę jest w tej chwili negatywne. Mamy
największe limity handlowe w branży i chcemy je jeszcze powiększyć, gdyż liczymy
na wzrosty obrotów z tym związane. W tej sytuacji możemy być beneficjentem
tego, że zostawimy te pieniądze w spółce. Obecnie rekomendowalibyśmy Walnemu
Zgromadzeniu, podobnie jak przed rokiem, niewypłacanie dywidendy. Mamy bowiem szansę
jeszcze wyraźniej umocnić swoją pozycję względem konkurencji
– dodał
Andrzej Przybyło.

Na pytanie jednego z analityków,
obecnych na spotkaniu, dlaczego spółka nie chce wypłacić chociażby symbolicznej
kwoty 10-15 mln zł dywidendy, przedstawiciele AB odpowiedzieli, że chodzi jej o
sygnał, iż akumuluje środki na rozwój i jest spółką, która dostrzega perspektyw
rozwoju. Grupa AB zamierza poprzez dalsze zwiększanie kapitałów własnych
(najwyższe w branży), zdywersyfikowane źródła finansowania i duży udział
finansowania długoterminowego jeszcze mocniej uwiarygodnić się w oczach
ubezpieczycieli, dostawców i klientów.

Widzimy możliwości dalszych wzrostów obrotów, które w naszej branży
wiążą się z istotną dodatnią wartością cyklu konwersji gotówki i
zapotrzebowaniem na finansowanie. Zdrowe finansowanie, oparte w dużej mierze na
kapitale własnym, a nie obcym, pozwala na ocenę nas przez partnerów jako
wiarygodnych. Dzięki temu liczymy na to, że duża część nowego biznesu na rynku
będzie szła do nas
– powiedział Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds.
Finansowych w AB SA.

Jednocześnie CAPEX w Grupie AB
powinien utrzymywać się na relatywnie niskim poziomie.

Zakładamy, że nakłady inwestycyjne w obecnym roku finansowym, podobnie
jak w minionym, będą oznaczały zwykłe nakłady odtworzeniowe, nawet niższe niż wartość
amortyzacji. W zeszłym roku amortyzacja miała wartość około 14 mln zł, podczas
gdy inwestycje, które poczyniliśmy, miały wartość około 10 mln zł
– powiedział
Grzegorz Ochędzan.

LINKI:

Prezentacja z konferencji – link

Informacja prasowa nt. wyników finansowych – link

Raport okresowy Grupy AB za okres roku finansowego 2016/2017 – link