Data: 19 października 2017 r.
Miejsce: Warszawa
Temat: Prezentacja Grupy Adiuvo Investments i jej portfela
innowacyjnych technologii – Dzień Inwestora / Company Day
Dzień
Inwestora Grupy Adiuvo Investments
Inwestorzy indywidualni,
analitycy i zarządzający funduszami licznie uczestniczyli w Dniu Inwestora
Adiuvo Investments. Była to bowiem wspaniała okazja do zapoznania się z modelem
biznesowym spółki, jej menedżerami oraz naukowcami, tworzącymi innowacyjne
technologie z portfela Adiuvo.
– Dzisiejsze spotkanie służy poznaniu
naszych projektów. Nikt tego lepiej nie zrobi niż ludzie, którzy na co dzień je
rozwijają – zauważył dr Marek Orłowski, założyciel i prezes zarządu Adiuvo
Investments SA.
– Rynek zdrowia jest w trakcie
ogromnej zmiany. Wchodzi pokolenie Y, dla którego zdrowie to zapobieganie
chorobom, zarządzanie zdrowiem, zdrowy tryb życia. Zmiana następuje również od
strony lekarza – przykładowo w USA medycy coraz mniej zarabiają na
przepisywaniu leków na receptę, a cały model przechodzi na zarządzanie
zdrowiem, na analizę leczenia. Nowoczesne badania kliniczne z ciągłym
monitorowaniem parametrów udowodnią, że niektóre leki nie działają, a niektóre niby
innowacyjne i droższe kilka razy działają tak samo jak standardowe. Konsumenci
zaczynają zarządzać zdrowiem, kupują produkty wspierające zdrowie – podkreślił
prezes Orłowski.
Zauważył także, że rynek medycyny
cyfrowej rozwija się bardzo dynamicznie (monitorowanie, urządzenia nasobne) oraz
dotyczy zarówno osób zdrowych (styl życia), jak i chorych (proces leczenia).
Jednocześnie możliwości związane z big data również zmieniają medycynę. Co
więcej, lekarze, zwłaszcza w USA, aktywnie zaczynają się interesować nowymi produktami
oraz nowymi kanałami dystrybucji.
– W prozdrowotnym FMCG najbardziej
interesuje nas e-commerce – budowanie internetowych autorytetów, sprzedawanie
poprzez influencerów. Najlepsi lekarze zaczynają być celebrytami, autorytetami
na poziomie blogów i vlogów. To obszar, w który inwestujemy w części
nutraceutycznej – powiedział dr Marek Orłowski.
Zaznaczył, że w części medycznej
głównym odbiorcą technologii Adiuvo są firmy zajmujące się badaniami
klinicznymi. Jeśli mogą przebadać pacjenta co dzień, a nie np. co 3 miesiące,
to badanie kliniczne można zupełnie inaczej zaprojektować, aby dowiedzieć się,
czy lek działa, czy jednak nie. Z kolei firmy badawcze otwierają drzwi do firm
farmaceutycznych, które będą finalnymi użytkownikami urządzeń z portfela Adiuvo.
Z kolei osoby zdrowe coraz częściej monitorują swoje zdrowie.
– Tu również powinniśmy mieć
ciekawe do rzeczy do zakomunikowania – powiedział prezes Orłowski.
Zwrócił przy okazji uwagę na to,
że w zakresie sprzedaży technologii medycznych wystarczające są walidacje
urządzeń. W żywności funkcjonalnej trzeba już jednak pokazać konsumentów, gdyż
firmy z tej branży nie są przyzwyczajone do kupowania technologii. Z kolei w
suplementach diety jest już inaczej – tutaj wydaje się, że Adiuvo będzie mogło
pochwalić się wkrótce komercjalizacją technologii z partnerami strategicznymi.
– Tylko rynek medycyny cyfrowej
ma obecnie wartość przekraczającą 200 mld USD, z czego dwie najważniejsze dla
nas kategorie, czyli mobile health i wearables, rosną najszybciej, wzrosty
rzędu 40% w 5 lat. Rynek urządzeń nasobnych ma do 2021 roku podwoić się, do 200
mln użytkowników – powiedziała Anna Aranowska-Bablok, członek zarządu Adiuvo
Investments SA.
– Jeszcze ciekawiej wygląda rynek
well-being o wartości 900 mld USD, który za chwilę przekroczy próg biliona
dolarów. Absolutnym liderem wzrostu jest tu Azja, w szczególności Chiny, dynamicznie
rośnie rynek żywności funkcjonalnej. Rynek suplementów również dynamicznie
rośnie – dodała Anna Aranowska-Bablok.
Podkreśliła, że trendy te idą w
parze z transakcjami kapitałowymi. Nutricial Capital Network określa żywność
funkcjonalną jako najbardziej wzrostowy segment. Tylko w I półroczu br.
instytucja ta odnotowała 172 transakcje M[&]A, nie wliczając w to finansowania
projektów, inwestowania w spółki i kodewelopmentu.
– Podobnie wygląda kwestia
transakcji w segmencie medycyny cyfrowej. Są tu transakcje za miliardy dolarów,
które traktujemy jako daleki banchmark, ale są też transakcje porównywalne z
tym, co my robimy. Kellogs kupił zaledwie przed kilkoma dniami batony
proteinowe za 600 mln USD, Apple zainwestował w aplikację do poprawy jakości
snu – zauważyła menedżerka Adiuvo.
Grupa Adiuvo jest mocno skupiona na
tym, co można nazwać „new health”. Jest to rynek produktów o wartości ponad 270
mld USD, a w ostatnich 6 miesiącach wydarzyło się na nim 230 transakcji M[&]A.
– Odpowiadamy na potrzeby i
dostarczamy produkty dedykowane nowemu konsumentowi – generacji X i Y. Robimy to
globalnie, skupiamy się na najważniejszych rynkach, jak Chiny, Japonia, USA,
Zatoka Perska. Adiuvo z chwilą swojego powstania w 2013 roku wychwyciło megatrendy
rynkowe, jakie miały nadejść i do końca 2015 roku zbudowaliśmy portfel,
upubliczniliśmy spółkę, podpisaliśmy też ważną umowę z NCBiR – JPIF (fundusz
poświęcony medycynie cyfrowej) – przypomniała Anna Aranowska-Bablok.
Obecnie Adiuvo skupia się na monetyzacji
obecnego portfela technologii. Większość z nich jest już w zaawansowanej fazie
komercjalizacji, a jedna transakcja została zamknięta w sierpniu za ponad 12
mln USD (technologia CSS Airway Medix). Trzy technologie są w zaawansowanych
rozmowach, dzięki czemu spółka może w kilka, kilkanaście miesięcy poinformować o
kolejnych transakcjach. Trzy technologie rozpoczęły dodatkowo pilotażowe
sprzedaże na największych rynkach zbytu.
15 innowacyjnych technologii z
portfela Adiuco przekłada się na 33 produkty, co pozwala w szeroki sposób
penetrować rynek. Wszystkie technologie znajdują się w spółkach kontrolowanych
przez Adiuvo, gdzie umocowani są również wynalazcy. Połowa technologii pochodzi
zza granicy – z Wlk. Brytanii, USA i Izraela, a inwestycje finansowane są transzami
na bazie uzgodnionych kamieni milowych.
– Wierzymy, że w rozwoju
technologii niezbędna jest codzienna, bieżąca praca. To właśnie zaangażowanie Adiuvo
na poziomie operacyjnym i strategicznym sprawia, że tak sprawnie nasze projekty
idą do przodu – podkreśliła przedstawicielka zarządu Adiuvo.
Portfel technologii Adiuvo dzieli
się rodzajowo na przekąski funkcjonalne, prewencyjnie działające suplementy
diety, sensory i algorytmy oraz na segment monitorowania pacjenta i do użytku w
laboratoriach. Taki dobór portfolio sprawia, że każdy z produktów działa na
swoim rynku, liczonym nawet w setkach miliardów dolarów.
– Nasz model biznesowy jest jasny.
W segmencie well-being dzięki organicznej sprzedaży na największych rynkach i dystrybucji
w wielu innych krajach, pokazujemy popyt i skalowalność biznesu. W medycynie
cyfrowej skupiamy się na badaniach klinicznych i zabezpieczonej wartości
intelektualnej. Pokazujemy przewagi rynkowe, wyższość naszych technologii – dla
większości technologii już udowodniliśmy to. Ponad 50% naszych technologii jest
już też w procesie monetyzacji – albo mamy rozpoczętą sprzedaż produktów, albo
zaawansowane rozmowy z partnerami strategicznymi – zakomunikowała Anna
Aranowska-Bablok.
Podczas Adiuvo Day inwestorzy
mieli okazję do bezpośrednich rozmów z Zarządem Adiuvo Investments, jak również
z pozostałymi prelegentami. Spotkania w podgrupach dotyczyły: (1) czekolady
funkcjonalnej Cambridge Chocolate Technology i suplementów Carocell, (2)
osobistego spirometru MySpiroo – HealthUp, drukowanych elektrod SmartMedics i
wektoryzacji/cyfryzacji dźwięku dzięki Sound Objects, (3) technologiom
związanym z pacjentami unieruchomionymi / wentylowanymi mechanicznie – Airway
Medix, (4) sprzedaży produktów z portfela Adiuvo w USA i UK, (5) suplementów
diety MarMar oraz (6) innowacyjnego sensora pH Phase2Micro i aplikacji do
poprawy jakości snu Nightly – DreamJay.
Grupa Adiuvo zamierza cyklicznie
i w różnych formatach organizować tego typu wydarzenia, jak dzisiejsze Adiuvo
Day.
Prezentacja – link