Zdywersyfikowany biznes Grupy
AB
najlepiej przygotowany na zmiany w otoczeniu biznesowym
- Mocna pozycja nr 1 na rynku w Polsce i
całym regionie CEE; podobnie jak w poprzednich okresach, także w Q3 2017 przychody
i zyski zdecydowanie wyższe niż innych firm z branży; - Kontynuacja rozwoju opartego na
bezpiecznych fundamentach: spadek wskaźnika dług netto do EBITDA do zaledwie 1,68,
wysoki operacyjny cash flow 142,5 mln PLN, najniższe w branży koszty SG[&]A; - Dynamiczny wzrost segmentów cloud,
gaming, VAD i digital signage oraz rozwój komplementarnej oferty spoza IT:
RTV/AGD, zabawki, smart home.
W pierwszym
kwartale roku finansowego 2017/2018 (zakończył się 30 września br.) Grupa AB zanotowała
zbliżone w ujęciu rok do roku przychody (1,86 mld PLN) oraz wyższy wynik EBITDA
(24,6 mln PLN), co pozwoliło na wypracowanie 12,8 mln PLN zysku netto. To dobre
otwarcie nowego roku finansowego po najlepszym w dotychczasowej historii –
rekordowe wyniki Grupy AB za rok finansowy 2016/2017 to 8,3 mld PLN przychodów,
116 mln PLN wyniku EBITDA i 68 mln PLN zysku netto.
– Jesteśmy zadowoleni z wypracowanych wyników
kwartalnych. Są one zresztą wyższe niż rynkowy konsensus i potwierdzają, że Grupa
AB jest stabilnym podmiotem, którego model biznesowy i strategia działania
sprawdzają się w każdych warunkach rynkowych – podkreśla Andrzej Przybyło,
założyciel, twórca sukcesu i Prezes Zarządu AB SA
W
zdywersyfikowanym produktowo i geograficznie biznesie Grupy AB w minionym
kwartale wyróżniały się rynki czeski i słowacki. Ponadto wyróżnić należy rozwój aktywności w
segmencie AGD/RTV, telco, could jak również sprzedaż z wartością dodaną VAD.
Wypracowane wyniki pozwoliły na powtórzenie doskonałych rezultatów sprzed roku,
kiedy Grupa osiągnęła blisko 25-proc. wzrosty przychodów.
Solidny fundament
finansowy
W I kw. roku finansowego 2017/2018 Grupa AB
wypracowała wysokie dodatnie przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej (142,5
mln PLN), posiada zasoby do efektywnej obsługi sprzedaży w najlepszym sezonowo kwartale
roku, ma bezpieczne i zdywersyfikowane zadłużenie. Linie kredytowe zostały
wykorzystane w mniej niż jednej piątej, a aż w trzech czwartych zadłużenie
Grupy AB ma charakter długoterminowy. Jednocześnie na koniec kwartału wskaźnik
dług netto do wyniku EBITDA za ostatnie 12 miesięcy to zaledwie 1,68 (spadek o 44%
rdr).
– Dbamy o pozycję gotówkową i bezpieczne
zadłużenie. To aspekty doceniane przez banki czy firmy ubezpieczające
należności. Co więcej, duża przestrzeń finansowa pozwala nam na wykorzystanie
możliwości dalszego wzrostu z bezpieczeństwem wpisanym w nasze DNA – mówi
Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych AB SA.
Co ważne, Grupa AB
jest także nr 1 w kwestii efektywności, co jest mocną przewagą konkurencyjną na
rynku dystrybucyjnym. Dzieje się tak dzięki restrykcyjnej polityce kosztowej
oraz poczynionym dużym inwestycjom w innowacyjność, jak obszar e-commerce oraz
automatyka magazynowa. Grupa AB od lat utrzymuje najniższy w branży wskaźnik
kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży w relacji do obrotów (SG[&]A na poziomie
zaledwie 2,7%), dzięki czemu w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym ma przewagi
konkurencyjne niezależnie od cyklu koniunkturalnego, w jakim aktualnie znajduje
się rynek.
– Posiadamy własne, dostosowane do naszych potrzeb centrum dystrybucyjne w
Magnicach pod Wrocławiem, wyposażone w nowoczesną automatykę, która zapewnia wysoką
skalowalność wraz ze wzrostem wartości sprzedaży – mówi Grzegorz Ochędzan.
Najszersza oferta,
dynamiczne wzrosty
Grupa AB jest
największym dystrybutorem w regionie z ofertą blisko 100 tys. produktów
dostępnych na magazynie, wciąż systematycznie poszerzając portfolio produktowe.
W minionym kwartale podpisane zostały nowe umowy dystrybucyjne z takimi firmami
jak Logitech i Gembird (akcesoria komputerowe) czy Eterio (serwery). Co więcej,
Grupa AB rozwija również dystrybucję spoza obszaru IT. W segmencie AGD uwagę
zwraca umowa dystrybucyjna, dzięki której w ofercie znajdą się produkty spod
znanej marki Sharp, a w zakresie nowego segmentu smart home – z firmą Fibaro
(lider polskiego rynku inteligentnych budynków). Warto wspomnieć, że Grupa AB jest głównym partnerem w regionie CEE dla
globalnych gigantów IT jak m.in Microsoft, HP, Lenovo, Asus, Dell czy Apple (na
podstawie poprzednich lat można wnioskować, że obecne premiery modeli iPhone 8
i X będą kolejnym dużym sukcesem).
W zakresie oferty
IT kolejny bardzo dobry kwartał ma za sobą w Grupie AB segment cloud computing,
gdzie platforma AB jest pierwszym wyborem klientów, a partnerem strategicznym
Grupy AB jest światowy lider rynku software’owego – Microsoft. Podczas gdy
rynek wzrósł w III kw. 2017 r. o 8% rdr, sprzedaż Grupy AB w segmencie
oprogramowania wzrosła aż o 27% rdr. Sprzedaż asortymentu gamingowego,
obejmującego ponad 7 tys. produktów, zanotowała jeszcze wyższe wzrosty,
podobnie jak dystrybucja z wartością dodaną (VAD). Segment RTV/AGD utrzymał
dynamiczny wzrost (+29% rdr), a sieć franczyzowa Kakto (225 punktów sprzedaży w
Polsce) wygenerowała wzrost sprzedaży o 42% rdr.
***
Grupa
AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 9 największych dystrybutorów
IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i
Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje blisko 100 tys. produktów – w
tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple,
Microsoft, HP, Lenovo, Asus czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych.
Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w
dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do
wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze
zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja). Z ponad 1,6 tys. punktów sprzedaży to największa sieć franczyzowa w
regionie CEE.
W roku
finansowym 2016/2017 Grupa AB wypracowała 68 mln PLN zysku netto i 116 mln PLN
EBITDA przy 8,3 mld PLN przychodów.
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.