Amica podsumowała rok 2017

  • Rok 2017
    okresem konsekwentnej ekspansji geograficznej i produktowej
    oraz inicjatyw
    wzrostu efektywności biznesowej;
  • Marża
    EBITDA po czterech kw. 2017 na zakładanym poziomie
    pomimo m.in. deprecjacji
    funta, wzrostu cen stali i funduszu płac oraz czynników o charakterze
    przejściowym; udany IV kw. z bardzo silnym operacyjnym cash flow (+113,5 mln
    PLN);
  • Pozytywne
    perspektywy 2018
    – obserwowane korzystne trendy sprzedażowe, uwolnienie
    kolejnych synergii w ramach grupy kapitałowej i korzyści z własnego magazynu
    wysokiego składowania.

Podsumowanie rezultatów finansowych:

Amica, największy polski producent
dużego AGD, zanotowała narastająco po czterech kwartałach 2017 roku rekordowe prawie
2.654 mln PLN skonsolidowanej sprzedaży, co oznacza wzrost o 7% wobec rezultatu
z roku 2016. Sprzedaż produktów (sprzęt grzejny) odpowiadała za 47% sprzedaży,
a towarów – za 53% (+2 pkt. proc. rdr). Grupa Amica wypracowała jednocześnie
solidne wyniki finansowe – blisko 188 mln PLN wyniku EBITDA oraz ponad 146 mln
PLN zysku brutto. Rezultaty te byłyby wyraźnie lepsze, gdyby nie konserwatywne
podejście księgowe: w IV kwartale dokonano odpisu w wysokości 7,7 mln PLN (100%)
na należność od upadłego klienta w Rosji z powodu długotrwałego procesu jej
odzyskania. Obecnie trwa postępowanie sądowe, mające na celu odzyskanie należnej
zapłaty od ubezpieczyciela, co może spowodować odwrócenie dokonanego odpisu w
przyszłości.

Wzrost zaksięgowanego narastająco po
czterech kwartałach 2017 roku zysku netto o 35% rdr, do ponad 146 mln PLN (najwyższy
wynik w historii), odzwierciedla rozwój potencjału biznesowego Amiki. W zysku
netto ujęte zostało bowiem łącznie 54,7 mln PLN aktywa podatkowego, związanego
z dokonanymi inwestycjami we Wronkach, w Kostrzyńsko-Słubickiej SSE, z czego
8,8 mln PLN w IV kwartale. W tym okresie (październik-grudzień) przychody Grupy
Amica wzrosły o 12%, do 750 mln PLN, co pozwoliło na wygenerowanie 45 mln PLN wyniku
EBITDA oraz zaksięgowanie 27 mln PLN zysku netto.

Rok 2016 jest wysoką bazą porównawczą, a
mimo to w okresie czterech kwartałów roku 2017 zwiększyliśmy przychody i zanotowaliśmy
rekordowy zysk netto. Jednocześnie wyniki roku 2017 obarczone są czynnikami o
charakterze przejściowym, jak miks produktowy i geograficzny oraz zmniejszenie
zapasów u dystrybutorów w Polsce. Co jednak ważne, rentowność EBITDA znalazła się
w założonym przedziale 7-8% –
mówi Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu
ds. Finansowych w Amica SA.

Patrząc na
rok 2017, należy także odnotować ponadprzeciętny wzrost cen stali oraz presję
na wzrost wynagrodzeń. W obu przypadkach można już jednak mówić o wypłaszczeniu
trendów w czwartym kwartale. Spółka odczuła również jednorazowe koszty,
związane z przeniesieniem na przełomie trzeciego i czwartego kwartału logistyki
z wynajmowanych magazynów do uruchomionego przy zakładzie we Wronkach
nowoczesnego magazynu wysokiego składowania (inwestycja warta około 60 mln
PLN). Znajduje się w nim 26 tys. miejsc paletowych, mogących pomieścić 230 tys.
urządzeń dużego AGD, a w pełni zautomatyzowany system sterowania pozwala
układać około 1,6 tys. sztuk sprzętu na godzinę. Co ważne, zarządzanie dużą
liczbą produktów zostało uproszczone, ułatwiając sprawne wysyłki do 56 krajów,
w jakich sprzedaje Amica. W efekcie sprzęt AGD może trafić do klientów nawet o ponad
dobę szybciej.

Tak jak zakładaliśmy, magazyn wysokiego
składowania oznacza nie tylko znaczny wzrost możliwości operacyjnych Amiki, ale
również istotny spadek bieżących kosztów logistyki
– podkreśla Wiceprezes
Wojciech Kocikowski.

Jednym z
filarów strategii rozwoju Grupy Amica jest dokonywanie komplementarnych
przejęć, czego przykładem jest francuska spółka dystrybucyjna Sideme (marzec
2017 roku). Stała się ona bazą do ekspansji na trzecim co do wielkości rynku
Europy. Grupa Amica wypracowała już wcześniej silną pozycję na europejskim rynku
nr 1 (Niemcy) oraz przejęła pod koniec 2015 r. istotną spółkę dystrybucyjną na
rynku nr 2 (CDA w Wielkiej Brytanii). W rezultacie największym regionem
sprzedażowym Grupy Amica stała się Europa Zachodnia, która w okresie czterech
kwartałów 2017 r. odpowiadała za 39% całkowitych przychodów przy wzroście
wartości sprzedaży w złotych o 18% rdr. Wzrost byłby jeszcze wyższy, gdyby nie
deprecjacja funta (-14%) – sprzedaż w lokalnej walucie była bowiem w Wlk.
Brytanii zbliżona w ujęciu rok do roku.

– Pozytywnym zjawiskiem jest powrót trendu
wzrostowego sprzedaży w Niemczech w drugim półroczu. Do wzrostu skali przychodów
w regionie Zachód coraz mocniej przyczynia się francuska spółka Sideme,
konsolidowana od drugiego kwartału. Eksport sprzętu grzejnego do Francji wzrósł
w minionym roku o 70%. Czwarty kwartał potwierdził pozytywne trendy na
kluczowych rynkach, jak Polska czy Niemcy
– mówi Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

W związku ze
zmianami w modelu dystrybucji na rynku polskim (zmniejszanie zapasów
dystrybutorów, szczególnie widoczne w II i III kw.) krajowe przychody Amiki spadły
w okresie czterech kwartałów 2017 roku o 4,5% rdr, stanowiąc 27% całkowitej
sprzedaży Grupy. Należy zauważyć, że w samym IV kwartale sprzedaż była na
poziomie sprzed roku, a na rodzimym rynku Amica jest najlepiej sprzedającą się
ilościowo marką sprzętu grzejnego z udziałem na poziomie 30%.

W regionie
Wschód – dzięki stabilizacji sytuacji politycznej i gospodarczej – sprzedaż
Grupy Amica, liczona w złotych, wzrosła o 10% rdr, a obszar ten odpowiadał za 18%
skonsolidowanej sprzedaży. W Rosji pozytywne efekty przynosi rozszerzenie
dystrybucji i asortymentu sprzedawanych towarów. Na Ukrainie sprzedaż sprzętu
grzejnego była wyższa o 28% rdr, a na pozostałych rynkach wschodnich (+36% rdr)
szczególnie wysokie wzrosty przychodów dotyczyły piekarników, kuchni
wolnostojących i płyt grzejnych.

W krajach
skandynawskich (8% skonsolidowanych przychodów) Grupa Amica zwiększyła sprzedaż
sprzętu grzejnego przy spadku w obszarze chłodnictwa, co w rezultacie zniżyło
przychody w złotych o 6%. Natomiast wartość sprzedaży w regionie Południe (7%
przychodów Grupy Amica) zwiększyła się rok do roku o 10%, a motorem wzrostu na
rynku czeskim i słowackim (+11%) był asortyment towarów handlowych, dzięki
któremu Amica staje się dostawcą pełnego portfolio produktów AGD. Wartość
sprzedaży w pozostałych krajach najmocniej wzrosła na Węgrzech (+79% rdr) i w
Izraelu (+33% rdr).

Amica – realizując
ekspansję produktową i geograficzną, w tym poprzez przejęcia i znaczne
inwestycje we wzrost mocy produkcyjnych oraz w logistykę – stabilnie utrzymuje
bezpieczne wskaźniki zadłużenia i płynności.

Na koniec września posiadaliśmy ponad 93 mln
PLN gotówki i jej ekwiwalentów, czyli więcej zarówno w porównaniu kwartał do
kwartału, jak również rok do roku. Zadłużenie netto wobec EBITDA LTM pomimo
przejściowego wzrostu długu po przejęciu Sideme znajduje się na bezpiecznym poziomie
1,15x, co oznacza spadek o jedną trzecią w porównaniu do końca trzeciego
kwartału
– podkreśla Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

Warto
zauważyć, że czwarty kwartał 2017 roku był niezwykle silny w Grupie Amica pod
względem wygenerowanych przepływów gotówkowych z działalności operacyjnej.
Miały one wartość +113,5 mln PLN.

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu
gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę inteligentnych
urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się jakością, wyglądem i
innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych
przychodów dzięki sprzedaży na ponad 50 rynkach zagranicznych. Strategia
HIT2023 zakłada osiągnięcie około 5 mld PLN przychodów ze sprzedaży i wygenerowanie
9% marży EBITDA w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych
nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Nagrody Gospodarczej
Prezydenta Rzeczypospolitej czy Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród
portfolio marek Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa
i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem
Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.