Data: 6 marca 2018 roku

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie sytuacji finansowej i biznesowej Grupy
Amica po roku 2017 oraz perspektyw na kolejne okresy

Amica czuje
niedosyt po trudniejszym niż zakładała roku 2017

Amica ma za sobą rok 2017, w
którym musiała zmierzyć się z istotnymi wyzwaniami, wpływającymi na osiągane
wyniki finansowe. To sprawiło, że o ile przychody nadal znajdują się w
długoterminowym trendzie wzrostowym, a zysk netto poprzez zaksięgowanie
niegotówkowego aktywa podatkowego (inwestycje w SSE) wyraźnie wzrósł rok do
roku, o tyle EBITDA czy zysk brutto zmniejszyły się w dwucyfrowym tempie.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/6.03.18_Amc_2.jpgRok 2017 był trudny i nie
jesteśmy zadowoleni z uzyskanych rezultatów, są one poniżej naszych oczekiwań.
Dwie główne przyczyny to nieplanowany dynamiczny wzrost kosztów towarów, jakie
kupujemy w Chinach oraz niewykonanie planu sprzedaży w zakresie produktów,
które z zasady mają wyższe marże niż towary. Gdybyśmy wykonali plan sprzedażowy,
skompensowalibyśmy wzrost kosztów
– powiedział Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu
Amica SA.

W minionym roku wystąpiło też
niekorzystne otoczenie walutowe, które wpłynęło na wyniki bezpośrednio i
pośrednio, jak przykładowo relatywnie mocnie osłabienie liry tureckiej i wzrost
atrakcyjności produktów z Turcji chociażby w Wlk. Brytanii. Kolejną przyczyną
były kwestie organizacyjno-personalne. Wymieniliśmy zarządzających,
odpowiedzialnych za handel i marketing, którzy nie podołali wyzwaniom. Widzimy
już pozytywne efekty tej decyzji, ale w 2017 roku oznaczało to pewne zawirowania

– dodał Prezes Rutkowski.

W związku z tym, że mijają cztery
lata od czasu ogłoszenia strategii HIT2023, można już pokusić się o pewne
podsumowania.

Jesteśmy w zgodzie z
założeniami strategii, a nawet powyżej nich, jeśli chodzi o skalę przychodów.
Mamy natomiast problem z osiągnięciem założonych celów zyskowności. Będziemy
walczyć o wynik EBITDA, bo nie osiągamy tych rentowności, jakie chcemy osiągać.
Poziom sprzedaży świadczy jednak o tym, że otworzyliśmy nowe rynki
– zaznaczył
Jacek Rutkowski.

Jesteśmy świadomi wyzwań i
zagrożeń, natomiast naszym celem jest, aby rok 2018 był lepszy
– podkreślił
Prezes Amiki.

Spółka już zyskuje dzięki
zautomatyzowanemu magazynowi wysokiego składowania, jaki we wrześniu zeszłego
roku został uruchomiony przy fabryce we Wronkach.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/6.03.18_Amc_3.jpgPo okresie rozruchowym
potwierdzają się w praktyce szacowane pierwotnie oszczędności w sferze
logistyki. Obserwujemy także osłabienie niekorzystnych trendów kosztowych, jak
np. w sferze wzrostu cen stali. Widzimy również pozytywne symptomy sprzedażowe na
rynku polskim oraz niemieckim, gdzie jeszcze w połowie zeszłego roku
obserwowaliśmy relatywne osłabienie popytu
– powiedział Wojciech Kocikowski,
Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w Amica SA.

Mając na względzie dywidendy
wypłacane przez Amikę (w 2017 roku 5,5 zł na akcję z zysku roku 2016) oraz
wyniki osiągnięte w zeszłym roku (więcej tutaj),
uczestnicy konferencji w naturalny sposób pytali o dywidendę, jaką Amica
mogłaby wypłacić w tym roku.

Pracujemy nad cash flow i chcemy
zobaczyć, na co będą potrzebne pieniądze. A tych pieniędzy jest mniej, bo nie
wykonaliśmy celów. Zależy, jak będą wyglądały wydatki w tym roku i plany na pierwsze
miesiące przyszłego roku. Priorytetem jest dla nas rozwój firmy. Rekomendacja
zarządu co do dywidendy będzie w drugiej połowie kwietnia
– odpowiedział Prezes
Jacek Rutkowski.

Linki:

Prezentacja z konferencji – link

Informacja prasowa nt. osiągniętych wyników w 2017 r. – link

Sprawozdanie okresowe Grupy Amica za cztery kwartały 2017 roku – link