Rekordowe 8,5 mld zł
przychodów Grupy AB w 2017 roku

  • Wzmocniona pozycja nr 1 na rynku w
    Polsce i całym regionie CEE;
    solidne, stabilne zyski, bezpieczne wskaźniki
    finansowe, wysoki operacyjny cash flow i najniższe w branży koszty SG[&]A;

  • Potwierdzona rzetelność rozliczeń
    podatkowych –
    zakończone wszystkie kontrole skarbowe w AB SA;
  • Nowoczesne Centrum
    Dystrybucyjne w Magnicach:
    wysoki sezon w Q4 potwierdził efektywność
    zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego.

  • Dynamiczny wzrost segmentów
    m.in. cloud, gaming, VAD i digital signage oraz rozwój komplementarnej oferty
    spoza IT: RTV/AGD, zabawki, smart home.

W drugim kwartale
roku finansowego 2017/2018 (zakończył się 31 grudnia 2017 r.) Grupa AB zwiększyła
przychody w ujęciu rok do roku o 8,5%, do 2,8 mld PLN. Wynik EBITDA miał
wartość prawie 43 mln PLN, a zysk netto to blisko 26 mln PLN. W całym roku
kalendarzowym 2017 Grupa AB wypracowała niemal 115 mln PLN wyniku EBITDA i 65
mln PLN zysku netto przy rekordowych 8,5 mld PLN przychodów ze sprzedaży.

Generujemy solidne, stabilne wyniki
finansowe oraz systematycznie powiększamy skalę i zasięg naszej działalności w
oparciu o największe portfolio klientów w regionie CEE, aby długoterminowo
maksymalizować zyski. W branży dystrybucji IT marże podążają bowiem śladem
sinusoidy w zależności od natężenia konkurencji. Grupa AB przez ponad 27 lat
swojej historii udowodniła, że z każdej fali zmian rynkowych potrafi wyjść
jeszcze silniejsza. Obecnie umacniamy się na pozycji nr 1 w Polsce i regionie
CEE oraz awansowaliśmy w czwartym kwartale na pozycję nr 8 w skali całej Europy

– komentuje Andrzej Przybyło, założyciel, twórca sukcesu i Prezes Zarządu AB SA

W
zdywersyfikowanym produktowo i geograficznie biznesie Grupy AB w minionym
kwartale, jak również w całym roku, wyróżniały się dynamikami wzrostu zarówno
relatywnie nowe obszary produktowe, m.in.
rozwiązania chmurowe czy akcesoria dla graczy, jak również bardziej
dojrzałe projekty biznesowe, chociażby digital signage, sprzedaż z wartością
dodaną w segmencie biznesowym (VAD) czy segment AGD/RTV. W Grupie AB, która jest
zdecydowanym nr 1 w dystrybucji produktów Apple w regionie CEE, widoczny był także
pozytywny efekt premiery iPhone’a X i iPhone’a 8, co pokazuje potencjał rynkowego
popytu na produkty o charakterze innowacyjnym.

Solidne i rzetelne finanse

Od lat AB jest firmą
konsekwentnie ceniącą stabilność, przejrzystość i bezpieczeństwo, czego jednym
z efektów jest klarowna sytuacja w zakresie prawidłowości rozliczeń
podatkowych.

Rzetelnie prowadziliśmy i prowadzimy
rozliczenia podatkowe. Potwierdzeniem tego faktu są wyniki wszystkich
zakończonych kontroli. Obecnie nie toczy się w spółce AB żadna kontrola

mówi Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Warto również
zauważyć, że w roku kalendarzowym 2017 Grupa AB wypracowała wysokie dodatnie
przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej (110 mln PLN), działając w
oparciu o zdywersyfikowane zadłużenie, w większości o charakterze
długoterminowym.

Instytucje finansowe doceniają nasze
wskaźniki. Co więcej, duża przestrzeń finansowa pozwala nam na wykorzystanie
możliwości dalszego wzrostu, kontynuując realizację strategii rozwoju z
wpisanym w nią bezpieczeństwem
– podkreśla Grzegorz Ochędzan.

Najwyższa efektywność

Ostatni kwartał
roku kalendarzowego jest w branży dystrybucji elektroniki sezonowo okresem
najwyższych obrotów. Tym istotniejsza staje się efektywność operacyjna
dystrybutora.

Nowe centrum dystrybucyjne w Magnicach pod
Wrocławiem sprawdza się bardzo dobrze. Czwarty
kwartał był rekordowy pod względem liczby wysyłek oraz szybkości procedowania
zamówień. Choć magazyn nie pracuje na maksimum swoich możliwości, gdyż nie było
jeszcze takiej potrzeby, to mimo to obsłużyliśmy największą w historii liczbę
zamówień, nie zwiększając zatrudnienia
– mówi Zbigniew Mądry, Członek
Zarządu ds. Handlowych w AB SA.

Automatyka
magazynowa i automatyzacja procesów sprzedażowych są w Grupie AB istotne nie
tylko ze względu na trwającą rewolucję e-commerce, ale również w kontekście
zjawisk obserwowanych na rynku pracy.Dlatego magazyn w Magnicach daje AB dużą
przewagę konkurencyjną w branży.

Droga, którą poszliśmy, jest nieunikniona,
żeby dalej się rozwijać i efektywnie prowadzić biznes. Inwestycje są już za nami,
teraz będziemy czerpać z nich korzyści
– podkreśla Zbigniew Mądry.

Co ważne, Grupa AB
od lat utrzymuje najniższy w branży wskaźnik kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży
w relacji do obrotów – SG[&]A to zaledwie 2,6%. To pozwala jej wygrywać w
zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym bez względu na fazę cyklu
koniunkturalnego.

Najszersza oferta,
wysokie wzrosty i korzystne prognozy

Grupa AB jest
największym dystrybutorem w regionie CEE z ofertą blisko 100 tys. produktów
dostępnych na magazynie. Co więcej, nadal systematycznie poszerza portfolio
produktowe. Warto wskazać, że w 2017 roku podpisane lub rozszerzone zostały umowy
dystrybucyjne w obszarze IT (m.in. z takimi firmami jak Canon, Epson, Fibaro,
Logitech, Zyxel), AGD/RTV (m.in. Sharp, Solgaz, TCL), elektroniki konsumenckiej
i akcesoriów dla graczy (m.in. Archos, Asus, Razer), a także w szerokim
zakresie zabawek. Warto pamiętać, że
Grupa AB jest głównym partnerem w regionie CEE dla globalnych gigantów IT jak
m.in Microsoft, HP Inc., HP Enterprise, Lenovo, Asus, Dell czy Apple.

Grupa AB zbudowała
już w Polsce pozycję lidera rynku cloud w strategicznym partnerstwie z firmą
Microsoft i korzysta z licznych przewag konkurencyjnych, notując w roku 2017
średniomiesięczny wzrost o aż 21%.

Oceniamy, że niezmiennie będzie wzrastać
zainteresowanie usługami chmurowymi, podobnie jak rozwiązaniami z obszaru
inteligentnego domu, gdzie z sukcesem budujemy specjalistyczny kanał sprzedaży.
Mamy już 130 partnerów, którzy zajmują się instalowaniem dystrybuowanych przez
nas rozwiązań
– wskazuje Zbigniew Mądry z Zarządu AB SA.

Rynek produktów smart
home w minionym roku tylko w Polsce miał mieć wartość 120 mln PLN, podczas gdy
za zaledwie trzy lata jego ma to być już 700 mln PLN (prognoza MEC Analytics).
Badania wskazują, że 70% Polaków jest przekonanych, że za pięć lat inteligentne
rozwiązania staną się standardem. Grupa AB jest przygotowana na tę kolejną
rewolucję rynkową, podobnie jak ma to miejsce z dynamicznym wzrostem znaczenia
e-commerce. Tu również Grupa AB wypracowała wiodącą pozycję, oferując
kompleksowe portfolio narzędzi e-handlu.

Warto też
wspomnieć o rozwijającym się rynku digital signage (elektroniczne wyświetlacze
wielkoformatowe), gdzie Grupa AB jest liderem rynku dystrybucyjnego z 70% wzrostem
sprzedaży rdr.

Głównym impulsem
wzrostowym dla kategorii Security stają się regulacje RODO (zarządzanie danymi
osobowymi) i ogólny wzrost świadomości użytkowników odnośnie do cybersecurity.
Oczywiście nie bez znaczenia jest fakt, że skala zagrożeń wciąż się powiększa.

Jako Grupa AB jesteśmy gotowi korzystać na trendach
i technologiach, które będą dynamicznie się rozwijać w następnych latach

podkreśla Zbigniew Mądry.

Grupa AB zyskuje
również dzięki wzrostowi znaczenia dystrybucji z wartością dodaną (VAD), gdzie
zwiększyła obroty w trakcie 2017 roku o 21%.

Jako dystrybutor VAD wykorzystujemy nasze
zasoby i atuty, chociażby dedykowany zespół inżynierów i project managerów, centrum
kompetencyjne czy zaplecze technologiczne. Kolejni nowi dostawcy zaawansowanych
rozwiązań wybrali nas m.in. dlatego, że posiadamy solidne zaplecze
merytoryczne, logistyczne i finansowe. Co więcej, jesteśmy wiodącym dystrybutorem
HP Enterprise, lidera produktowego w segmencie VAD
– komentuje Zbigniew
Mądry.

Z prognoz PMR
Research wynika, że polskie firmy zamierzają zwiększyć wydatki na IT w 2018
roku o 6%. Wiąże się to z dobrą koniunkturą w gospodarce oraz faktem, że po
okresie niskiego poziomu inwestycji obecnie przedsiębiorstwa nadrabiają
zaległości, zwiększając wydatki na rozwój. W rezultacie Grupa AB obserwowała
już w czwartym kwartale 2017 roku ożywienie popytu ze strony polskiego średniego
i dużego biznesu oraz w ramach obsługi projektów infrastrukturalnych,.

***

Grupa
AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 8 największych dystrybutorów
IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i
Europie Środkowo-Wschodniej.
Oferuje blisko 100 tys. produktów – w
tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple,
Microsoft, HP Inc., HP Enterprise, Lenovo, Asus czy Dell – do ponad 16 tys.
partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz
wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i
zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę
cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w
branży.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z ponad 1,6 tys. punktów
sprzedaży to największa sieć franczyzowa w regionie CEE.

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.