Grupa AB konsekwentnie
realizuje strategię zdywersyfikowanego rozwoju
- Mocna pozycja nr 1 na rynku w Polsce i w
całym regionie CEE; solidne zyski, bezpieczne wskaźniki finansowe, najniższe w
branży koszty SG[&]A wypracowane w otoczeniu wymagających warunków rynkowych; - Dynamiczny wzrost znaczenia projektów,
które Grupa AB konsekwentnie rozwija: wzrosty o ponad 20% rdr w segmentach
RTV/AGD, Digital Signage, Cloud – dystrybucja oprogramowania w chmurze ; wzrost
obrotów w oparciu o narzędzia e-commerce i wykorzystanie automatyzacji procesów
logistycznych; - Sukces sprzedaży
oferty produktowej dedykowanej dla graczy – projekt gaming (+107% rdr w PL,
+62% rdr w CZ/SK); konsekwentny rozwój sieci franczyzowej X-Play w Czechach
(146 POS) oraz ekspansja na rynku słowackim.
W trzecim kwartale
roku finansowego 2017/2018, tożsamym z pierwszym kwartałem kalendarzowym roku
2018, Grupa AB zanotowała stabilne rok do roku przychody ze sprzedaży o
wartości 1,8 mld PLN. Wynik EBITDA miał wartość 21,6 mln PLN, a zysk netto to
ponad 10 mln PLN przy jednoczesnym ruchu podstawowych wskaźników zadłużenia do
strefy konserwatywnej struktury finansowania – wskaźnik zadłużenia ogółem oraz
wskaźnik zadłużenia finansowego netto do kapitałów własnych poprawiły się o 5
pkt. proc., do odpowiednio 62% i 49%. W czterech ostatnich kwartałach
narastająco Grupa AB wypracowała 109 mln PLN wyniku EBITDA i 62 mln PLN zysku
netto przy ponad 8,4 mld PLN przychodów ze sprzedaży.
– W pierwszym kwartale pokazaliśmy siłę
operacyjną na tle rynku dystrybucji IT oraz dynamicznie rozwijaliśmy nowe
projekty. Wyniki pierwszego kwartału roku 2018 pokazują, że w każdych
warunkach potrafimy generować dobre zyski w oparciu o mocny bilans – zdrowe
zapasy, bezpieczne należności i optymalne finansowanie oraz bardzo dobre
ratingi w bankach i instytucjach ubezpieczeniowych. Potrafimy także w praktyce realizować
strategię rozwoju z wpisanym w nią bezpieczeństwem – komentuje Andrzej Przybyło, założyciel, twórca sukcesu i Prezes
Zarządu AB SA.
– Co więcej, Grupa AB przez blisko 28 lat swojej historii
udowodniła, że z każdej fali zmian rynkowych wychodzi jeszcze silniejsza.
Obecnie umacniamy się na pozycji nr 1 w Polsce i regionie CEE oraz
awansowaliśmy pod koniec zeszłego roku na pozycję nr 8 w skali całej Europy. To
zapewnia nam liczne możliwości dalszego rozwoju biznesu – dodaje Prezes Przybyło.
Przy analizie
rezultatów I kw. 2018 roku należy zwrócić uwagę na zdywersyfikowany
geograficznie i produktowo rozwój Grupy AB. Jednocześnie w omawianym okresie
widać było w Polsce istotną presję na marże, przede wszystkim w segmencie
dystrybucji IT do sieci handlu detalicznego, co jest wynikiem agresywnej
polityki handlowej konkurentów. Choć czynnik ten może zostać sklasyfikowany
jako przejściowy, to w obecnej sytuacji tym bardziej uwidacznia się siła
biznesowa Grupy AB.
– Na rynku czeskim i słowackim Grupa AB konsekwentnie
umacnia swoją dominującą pozycję na rynku dystrybucji IT. W minionym kwartale
poszczególne obszary biznesowe podlegały dalszemu rozwojowi. Jedynie w grupie
urządzeń mobilnych na rynku dostępne były produkty w korzystnej ofercie cenowej
spoza autoryzowanego kanału sprzedaży, co można wiązać ze osłabieniem dolara
(EUR/USD powyżej 1,20) – wskazuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds.
Finansowych w AB SA.
W Grupie AB w minionym
kwartale, podobnie jak w poprzednich okresach, dynamikami wzrostu przekraczającymi
20% w ujęciu rok do roku wyróżniały się zarówno relatywnie nowe obszary
produktowe, m.in. rozwiązania chmurowe
(cloud), jak również bardziej dojrzałe projekty biznesowe, jak digital signage czy
segment AGD/RTV. W przypadku segmentu cloud computing
platforma AB jest pierwszym wyborem klientów, a partnerem strategicznym Grupy
AB jest światowy lider rynku software’owego – Microsoft. Grupa AB już w
minionych okresach wypracowała pozycję nr 1 jako dystrybutor w modelu Cloud
Solution Provider, dzięki czemu poprzez długoterminowy charakter współpracy z
użytkownikami znajduje się w uprzywilejowanej pozycji do zyskiwania na zmianach
modelu dystrybucji.
– Chmura oznacza dla Grupy AB budowę dużego
obszaru biznesowego, opartego o przychody abonamentowe. Z kolei klientom
finalnym chmura pozwala na elastyczność i skalowalność biznesu, nie obciążając ich
kosztami inwestycyjnymi. Firmy cenią sobie rozwiązania abonamentowe również ze
względu na fakt, że posiadają dostęp do najbardziej aktualnego oprogramowania i
profesjonalnych narzędzi. Model abonamentowy jest wybierany nie tylko przez
dojrzałe organizacje, ale też przez start-upy, które z natury nie mają środków
na inwestycje w profesjonalny sprzęt w swojej organizacji – podkreśla
Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA.
– Antycypujemy zmiany rynkowe daleko przed
konkurencją, dzięki czemu w coraz większym stopniu zamierzamy korzystać na
wypracowanej z wyprzedzeniem wiodącej pozycji na tak perspektywicznych rynkach jak
wspomniany cloud. Dobrym kolejnym przykładem jest sektor produktów związanych z
grami komputerowymi – dodaje Zbigniew Mądry.
Pierwszy kwartał
był kolejnym okresem dynamicznego rozwoju sprzedaży sprzętu dla graczy (+107%
rdr w Polsce, +62% rdr w Czechach i na Słowacji). Grupa AB oferuje w tym
zakresie kompleksową ofertę ponad 7 tys. produktów, w tym Microsoft X-Box oraz
Logitech. Co więcej, w zakresie obszaru gaming Grupa AB wykorzystuje
kompetencje stworzone w ramach AT Computers, spółki-córki z rynku czeskiego i
słowackiego. Wprowadziła ona na lokalny rynek nową sieć franczyzową w formacie
shop-in-shop (X-Play) najpierw w Czechach, w ostatnim okresie na Słowacji – łącznie
to już 185 POS.
Siłę rynkową Grupy
AB wspiera największa w regionie sieć sklepów franczyzowych, licząca już blisko
1,9 tys. punktów sprzedaży detalicznej – w Polsce to marki Alsen (sprzęt IT,
sponsor drużyny e-sportowej A-Team), Optimus (integratorzy), Kakto (RTV/AGD) i
Wyspa Szkrabów (zabawki). Sieci franczyzowe Grupy AB to lojalny kanał, poprzez
który w I kw. 2018 roku sprzedaż tylko w Polsce wzrosła o 11% rdr.
– Budowany przez blisko 28 lat kanał
partnerski to unikalna wartość dodana w skali regionu CEE. Z kolei restrykcyjna
polityka kosztowa, zoptymalizowane procesy operacyjne oraz poczynione duże
inwestycje w zakresie nowoczesnych rozwiązań logistycznych i automatyzacji
procesów sprzedażowych sprawiają, że Grupa AB od lat utrzymuje najniższy w
branży wskaźnik kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży w relacji do obrotów –
SG[&]A dla Grupy to zaledwie 2,7%. To pozwala nam wygrywać w zmieniającym się
otoczeniu zewnętrznym bez względu na fazę cyklu koniunkturalnego –
podkreśla Prezes Andrzej Przybyło.
Efektem
realizowanej strategii zdywersyfikowanego i bezpiecznego rozwoju jest fakt, że
Grupa AB jest największym dystrybutorem IT i elektroniki użytkowej w regionie
CEE z ofertą blisko 100 tys. produktów dostępnych na magazynie, która nadal
systematycznie jest poszerzana. Grupa AB jest także
głównym partnerem w regionie dla globalnych gigantów IT, jak m.in Apple, Microsoft,
HP Inc., Hewlett
Packard Enterprise (HPE), Intel, Dell czy Samsung. Niezwykle
ważny jest przy tym dla niej obszar e-commerce, gdzie jesteśmy świadkami
kolejnych etapów trwającej rewolucji w zakresie wzrostu znaczenia cyfrowych
kanałów sprzedaży.
– Jesteśmy liderem w obsłudze partnerów
e-commerce. Przodujemy w innowacjach i automatyzacji procesów sprzedażowych.
Opieramy nasze przewagi również na zaawansowanej automatyce magazynowej. To są
kolejne filary, na których budujemy nie tylko obecne wyniki, ale przede
wszystkim przewagi konkurencyjne na kolejne okresy – mówi Zbigniew Mądry,
Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA.
W I kw. 2018 r.
wygenerowane w sposób całkowicie automatyczny poprzez XML (pełna integracja
systemów) obroty wzrosły o 20% rdr, a na dynamikę wzrostu w kolejnych okresach
będzie miało pozytywny wpływ przeprowadzenie o 58% więcej rok do roku nowych
integracji poprzez XML. O jedną trzecią wzrosła wartość zamówień poprzez moduł
Allegro, a 2,5-krotnie wzrosła liczba profesjonalnych prezentacji produktów w
trybie 360 stopni, udostępnianych klientom przez Grupę AB.
***
Grupa
AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 8 największych dystrybutorów
IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i
Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje blisko 100 tys. produktów – w
tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple,
Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE),
Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym
dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija
także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w
tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i
najlepsza efektywność biznesowa w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z blisko 1,9 tys. punktów
sprzedaży to największa sieć franczyzowa w regionie CEE.
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.