Grupa Mercator Medical zarobiła
w pierwszym kwartale tyle, co w całym zeszłym roku
Podsumowanie skonsolidowanych rezultatów finansowych:
Zapowiadany przez Zarząd Mercator Medical
powrót do wysokich marż ma właśnie miejsce, a spółka osiągnęła finalnie w I kw.
2018 roku lepsze rezultaty finansowe, niż wcześniej szacowała. Skonsolidowany
wynik EBITDA producenta i dystrybutora rękawic jednorazowych więcej niż się
podwoił do 7,6 mln PLN (+103,9% rdr). Nastąpiło to przy rosnących o 21% (do 89,1
mln PLN) przychodach ze sprzedaży. Zysk netto przypisany akcjonariuszom
jednostki dominującej był aż 491 razy wyższy niż przed rokiem (4,9 mln PLN) i
miał wartość jak rezultat z całego roku 2017. Co więcej, również w porównaniu
do rezultatów sprzed dwóch lat (I kw. 2016) wzrosty były znaczne i wyniosły
odpowiednio: +50% (przychody), +27% (EBITDA) i 91% (zysk netto). Tak mocna
poprawa rezultatów to przesunięty w czasie efekt stabilizacji otoczenia
rynkowego i pozytywnych trendów w zakresie cen lateksu oraz rękawic (wpływ
głównie na segment produkcyjny), jak również kursu dolara w złotych (wpływ
głównie na segment dystrybucyjny).
– Już podane
przez nas szacunki wyników pierwszego kwartału były oceniane jako
spektakularne. Tymczasem zarobiliśmy jeszcze więcej, kontynuując długoterminową
dwucyfrową dynamikę wzrostu przychodów. To efekty tego, że w roku 2017 podjęliśmy szereg inicjatyw, aby bronić marż
w trudnym i zaskakującym otoczeniu rynkowym. Jednocześnie, zgodnie z naszymi
przewidywaniami, w 2017 oraz 2018 roku z kwartału na kwartał notowaliśmy coraz lepsze
wyniki w porównaniu rok do roku i wypełnialiśmy cele, jakie komunikowaliśmy
inwestorom – podkreśla dr Wiesław
Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator Medical SA.
– Pomimo
tego, że w wynikach I kw. 2018 r. ujmujemy jeszcze nie w pełni efektywną produkcję
z nowej fabryki, w rok 2018 wchodzimy już z marżami zdecydowanie bliższymi tym
z rekordowego roku 2016, a jednocześnie rozwinęliśmy od tamtego czasu skalę
biznesu zarówno w zakresie dystrybucji, jak i produkcji – dodaje Witold
Kruszewski, Członek Zarządu ds. Finansowych w Mercator Medical SA.
W I kw. 2018 r. Grupa Mercator Medical
zwiększyła sprzedaż rękawic o 22,5% rdr, a produktów z włókniny o 21,6% rdr, co
przy spadku sprzedaży niewielkiego segmentu opatrunków o 10% sprawiło, iż
segment rękawic odpowiadał już za blisko 92% skonsolidowanych przychodów. W
najważniejszej linii produktowej, tj. w rękawicach diagnostycznych, sprzedaż
ilościowa zwiększyła się o 37,5% rdr.
Jeśli chodzi o geograficzne kierunki
sprzedaży, to największe wzrosty sprzedaży w segmencie produkcyjnym dotyczyły USA wraz z klientem
amerykańskim nabywającym rękawice poprzez Malezję, a także Arabii Saudyjskiej
oraz Hiszpanii, natomiast w segmencie dystrybucyjnym największe wzrosty
sprzedaży miały miejsce w Polsce, na Ukrainie oraz w Europie Zachodniej.
Na przyszłe
wyniki Grupy Mercator Medical istotnie wpłyną efekty realizacji trzyletniej
strategii 2016-2018. Opiera się ona na czterech filarach, tzn. budowie fabryki rękawic
nitrylowych, uruchomieniu fabryki wyrobów z włókniny, ekspansji w Europie
Zachodniej (w pierwszej kolejności Niemcy i Włochy) oraz wzmocnieniu pozycji w
regionie CEE jako wiodącego dostawcy rękawic medycznych.
W ramach rozbudowy fabryki rękawic w
Tajlandii o zakład produkcji rękawic z lateksu syntetycznego (szacowane nakłady
119 mln PLN) uruchomione są już cztery linie produkcyjne z ośmiu, a pełne moce
produkcyjne powinny być dostępne latem br. Wtedy też moce wytwórcze Grupy
Mercator Medical w zakresie rękawic jednorazowych wzrosną 150% rdr, do 3 mld
szt. rocznie. Z kolei budowa zakładu produkcji wyrobów z włókniny w Polsce
(nakłady 3,9 mln PLN) zakończyła się latem 2017 r., a od IV kw. po okresie
certyfikowania produkcji sprzedaż z nowego zakładu trafia już do odbiorców
zewnętrznych. Celem tej inwestycji jest wyraźne zwiększenie efektywności
operacyjnej i finansowej w zakresie dotychczas dystrybuowanego asortymentu
m.in. obłożeń pola operacyjnego.
***
Mercator
Medical z siedzibą w Krakowie to producent i dystrybutor jednorazowych
rękawic medycznych i rękawic
gospodarczych, opatrunków medycznych oraz medycznych produktów z
włókniny o historii sięgającej roku 1989. Posiada dominującą pozycję rynkową w
Polsce oraz jest liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej.
Dzięki trwającej budowie drugiej fabryki
rękawic w Tajlandii (zakończenie inwestycji wartej 119 mln zł planowane jest latem
2018 r.) zdolności produkcyjne spółki zwiększą się o 150%, do 3 mld rękawic
rocznie. W III kw. 2017 r. została uruchomiona produkcja wyrobów z włókniny w
Pikutkowie koło Włocławka. Mercator Medical posiada centrum dystrybucyjne w
Brześciu Kujawskim i prowadzi dystrybucję bezpośrednią w Polsce, Rosji,
Rumunii, Czechach, na Ukrainie, Węgrzech oraz na Słowacji. Działalność Mercator
Medical ma zasięg globalny – sprzedaż poprzez lokalnych dystrybutorów odbywa
się w około 60 krajach na pięciu kontynentach, w tym na rynku USA, a spółka prowadzi
ciągłą ekspansję geograficzną.
Od listopada 2013 roku akcje Mercator Medical
są notowane na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Ostatnie
raporty analityczne biur maklerskich mówią o około 30-45-procentowym potencjale
wzrostu kursu akcji spółki (DM BOŚ z TP 25,5 PLN, grudzień 2017; Vestor DM z TP
23,1 PLN, wrzesień 2017). Więcej informacji: www.mercatormedical.eu