Amica w II kw. 2018: rosną
przychody, marże nadal pod presją

Amica, największy polski producent
dużego AGD, ma za sobą kolejny okres sprawozdawczy z rosnącą skalą
działalności, która przekłada się na rekordowe 2.774,4 mln PLN skonsolidowanych
przychodów za ostatnie cztery kwartały. W samej pierwszej połowie bieżącego
roku Grupa Amica zaksięgowała 1.319,3 mln PLN przychodów, co oznacza wzrost o
10% w ujęciu rok do roku.

Jest
to efekt konsekwentnej ekspansji geograficznej i produktowej Grupy Amica, które
przełożyły się na wzrost sprzedaży we wszystkich regionach, szczególnie w
Europie Zachodniej i na południu kontynentu. W szczególności w ujęciu rok do
roku pozytywnie na przychody wpłynęło konsolidowanie od II kw. 2017 roku francuskiej
spółki dystrybucyjnej Sideme, której przejęcie sfinalizowaliśmy pod koniec
marca zeszłego roku
– komentuje Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds.
Finansowych w Amica S.A.

Niestety, marże znalazły się kolejny
kwartał pod presją. To efekt m.in. konsolidowania kosztów przejętej spółki
Sideme, wzrostu cen nabywanych towarów i kosztów ich transportu, a także
wzrostu kosztów produkcji, w tym wynagrodzeń. Co więcej, negatywnie na marże
wpłynął również wzrost udziału towarów w miksie produktowym, które z zasady
charakteryzują się niższymi marżami. Jednocześnie przed rokiem wsparciem dla
wykazanej rentowności było jednorazowe przeszacowanie wartości zapasów
produktów. W rezultacie w całym pierwszym półroczu Grupa Amica wypracowała 367,2
mln PLN zysku brutto na sprzedaży (+1% rdr), co oznacza spadek marży na tym
poziomie o 2 pkt. proc., do 27,8%. Wynik EBITDA zniżył się o 17% rdr, do 84,0
mln PLN, co oznacza spadek marży na tym poziomie o 2 pkt. proc. do 6,4%. W tym
samym tempie zniżyła się marża zysku operacyjnego – do 4,4%, 578 mln PLN.
Wypracowany zysk brutto spadł o 18% rdr, do 52,2 mln PLN.

Cieszą
nas efekty oszczędnościowe zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania
przy fabryce we Wronkach, jak również pozytywnie oceniamy efekty uruchomionych
inicjatyw proefektywnościowych i prowadzonej polityki cenowej. Niemniej, w
minionym półroczu przeważyły czynniki o charakterze negatywnym, a wypracowane
wyniki znalazły się poniżej naszych oczekiwań
– mówi Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

Warto
zauważyć, że Grupa Amica, realizując ekspansję sprzedażową oraz prowadząc
znaczne inwestycje we wzrost mocy produkcyjnych, stabilnie utrzymuje bezpieczne
wskaźniki zadłużenia i płynności. Na koniec marca posiadała blisko 45 mln PLN
gotówki i jej ekwiwalentów, a wskaźnik zadłużenia netto wobec EBITDA LTM pomimo
przejściowego wzrostu długu po przejęciu Sideme i spadku wyniku EBITDA znajduje
się na bezpiecznym poziomie – poniżej 1,4x.

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu
gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego
i małego AGD, wyróżniających się jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych
przychodów dzięki sprzedaży na ponad 50 rynkach zagranicznych. Strategia
HIT2023 zakłada osiągnięcie około 5 mld PLN przychodów ze sprzedaży i
wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych
nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Nagrody Gospodarczej
Prezydenta Rzeczypospolitej czy Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród
portfolio marek Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa
i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem
Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.