Amica w III kw. 2018: rosną
nie tylko przychody, ale też marże

Dyscyplina
kosztowa, optymalizacja sił sprzedażowych oraz tracące dynamikę niekorzystne zjawiska
zewnętrzne sprawiły, iż przy rosnących przychodach Grupa Amica wypracowała
również istotnie wyższą rentowność na poziomie EBITDA i netto.


Podsumowanie rezultatów finansowych:

* zmiana po oczyszczeniu wyników
1-3Q 2017 z rozliczenia nabycia akcji Sideme (pozostałe przychody operacyjne,
+9,7 mln PLN)

** zmiana procentowa po korekcie zysku netto 1-3Q 2018 oraz 1-3Q 2017 o
odroczony podatek dochodowy związany z aktywem podatkowym (inwestycje w SSE),
wykorzystana wartość odpowiednio 4,9 mln PLN i 45,9 mln PLN oraz po korekcie zysku
netto 1-3Q 2017 z rozliczenia nabycia akcji Sideme


Amica, największy polski producent
dużego AGD, kontynuuje dwucyfrowe tempo zwiększania skali biznesu. Po wzroście
skonsolidowanych przychodów do 773,1 mln PLN w III kw. br. (+10% rdr), ich
wartość za ostatnie cztery kwartały to rekordowe 2.842,3 mln PLN.

Cieszy
nas sprzedaż w Polsce, która w minionym kwartale wzrosła o 14% w ujęciu rok do
roku. Konsekwentna ekspansja geograficzna Grupy Amica przekłada się również na
wzrosty innych obszarów geograficznych, w tym Europy Zachodniej (+13% rdr), gdzie od II kw.
2017 roku konsolidowana jest francuska spółka dystrybucyjna Sideme. Coraz
mocniej zbliżamy się do przekroczenia progu 3 mld PLN rocznych przychodów

mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansowych.

W przeciwieństwie do pierwszego
półrocza, w którym marże znalazły się pod silną presją kosztową, w trzecim
kwartale br. Amica zanotowała już wyraźne wzrosty marży EBITDA, brutto i netto.

Oceniamy,
że wzrost cen komponentów stracił już impet. Dlatego też optymistycznie
patrzymy na marże produktów, choć niewiadomą pozostaje zachowanie rynku pracy w
przyszłości. Co do rentowności sprzedaży towarów sytuacja nie jest jeszcze
jednoznaczna, ale widzimy symptomy stabilizacji. Jednocześnie dużym wsparciem
dla tegorocznych wyników jest uruchomiony we wrześniu zeszłego roku
zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania, który generuje istotne
oszczędności kosztowe względem wcześniejszego outsourcingu magazynowego. Ogólna
dyscyplina kosztowa i zoptymalizowane wydatki marketingowe również pozytywnie
wpływają na osiągane rezultaty
– komentuje wiceprezes Wojciech Kocikowski.

Warto
zauważyć, że Grupa Amica, realizując ekspansję sprzedażową oraz prowadząc
znaczne inwestycje we wzrost mocy produkcyjnych, stabilnie utrzymuje bezpieczne
wskaźniki zadłużenia i płynności. Na koniec września posiadała 84,7 mln PLN
gotówki i jej ekwiwalentów, a wskaźnik zadłużenia netto wobec EBITDA LTM
znajduje się na bezpiecznym poziomie 1,33.

Wzrost Grupy Amica w najbliższych
kwartałach wspierać będzie ekspansja produktowa. Do oferty zostanie wprowadzona
nowa linia produktów do zabudowy Amica X-Type, która została zaprezentowana na
tegorocznych targach IFA w Berlinie oraz Ptak Expo w Polsce.

Z linią X-Type wiążemy duże nadzieje sprzedażowe, tym bardziej, że
oprócz atrakcyjnej stylistyki oferuje ona również innowacyjne rozwiązania
użytkowe
– wskazuje wiceprezes Kocikowski.

Nowy piekarnik wyróżnia się m.in.
niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, pozwalający na
otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Komora
piekarnika jest dużo większa niż dotychczas, a co za tym idzie nowy jest
również sposób dystrybucji ciepła. Dla użytkowników linii Amica X-Type oznaczać
będzie to możliwość upieczenia np. bardzo dużej pieczeni lub zmieszczenie na
blasze większej liczby muffinów. Dodatkowo w ramach nowej linii Amica wprowadzi
do oferty urządzenia, których do tej pory nie miała w portfolio produktów
przeznaczonych na rynek polski, jak szuflada grzejna i winiarki, które z
powodzeniem sprzedaje m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii.

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu
gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego
i małego AGD, wyróżniających się jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych
przychodów dzięki sprzedaży na blisko 60 rynkach zagranicznych. Strategia
HIT2023 zakłada osiągnięcie ponad 1 mld EUR przychodów ze sprzedaży i
wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych
nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród
portfolio marek Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa
i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem
Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.