Grupa AB coraz mocniej zyskuje
dzięki unikalnemu modelowi biznesowemu
Grupa AB, największy
dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE, ma za sobą
kolejny udany kwartał. Nawet w okresie wymagających warunków rynkowych realizuje
stabilne obroty, generuje solidne zyski i nadwyżki gotówkowe, ma wzorcową
strukturę bilansu i bezpieczne wskaźniki finansowe. W pierwszym kwartale roku
finansowego 2018/2019 (lipiec-wrzesień br.) Grupa AB zanotowała 1,87 mld PLN
przychodów, nieco powyżej rezultatu sprzed roku. Pozwoliło to na wygenerowanie
20,6 mln PLN wyniku EBITDA i 11,6 mln PLN zysku netto. Kapitały własne wzrosły
do ponad 738 mln PLN, przekraczając kilkukrotnie wartości prezentowane przez
bilanse konkurentów. Ten wyraz odpowiedzialnej strategii sprawia, że na koniec
września br. zadłużenie finansowe stanowiło jedynie 30% kapitałów własnych, a
wskaźnik długu netto do EBITDA wynosi bezpieczne 2,1. Dzięki wzorowej
jakości rozliczeń finansowych Grupa AB jest także wyróżniania przez instytucje
finansowe, jak np. tytułem Złoty Płatnik przez Euler Hermes za najwyższą
moralność płatniczą. Wysokie i stabilne wskaźniki płynności idą
w parze z najniższym w branży wskaźnikiem SG[&]A (zaledwie 2,7%), obrazującym
efektywność działalności dystrybutora.
– Grupa AB realizuje odmienny model biznesowy
od swoich konkurentów. To dlatego jesteśmy ostoją bezpieczeństwa i
długoterminowych relacji biznesowych. Nasz bezpieczny model biznesowy pozwala
nam budować wartość dla akcjonariuszy nie tylko poprzez bieżące nadwyżki
finansowe, ale również poprzez najlepszą pozycję wyjściową na przyszłość –
podkreśla Andrzej Przybyło Prezes Zarządu AB S.A.
Stabilność, transparentność
i wzorcowy model dystrybucji w procesie dostarczania produktów do klienta
końcowego, poparte długoterminowymi sukcesami Grupy AB sprawiają, że jest ona
podmiotem pierwszego wyboru zarówno dla producentów (vendorów), jak i
resellerów. Potwierdzają to niezależne badania (m.in. miażdżący sukces w
głosowaniu resellerów przeprowadzonym przez Context) i osiągnięcia biznesowe.
Grupa AB posiada największą w regionie bazę klientów – ponad 16 tys. firm, jak
również jest wiodącym partnerem dla światowych firm technologicznych.
Systematycznie rozszerza też swoje portfolio produktowe, które liczy niemalże
100 tys. pozycji, co ważne – dostępnych od ręki na magazynie. Warto tu
odnotować, że przedstawicielstwo Oppo w
Polsce podpisało umowę dystrybucyjną z AB S.A. na dystrybucję produktów na
terenie Polski.
– Oppo to czwarty największy producent
smartfonów na świecie, który sprzedał w 2017 roku ponad 121 mln telefonów. Od
czerwca tego roku sprzedaje swoje produkty już w Holandii, Hiszpanii, Włoszech
i Francji. W ofercie dostępne są takie modele, jak Oppo Find X, który miał
swoją europejską premierę w paryskim Luwrze. Oppo Find X wyróżnia się przede
wszystkim wyjątkowym designem, gdyż ekran zajmuje aż 93,8% powierzchni frontu,
co jest rekordowym wynikiem wśród telefonów komórkowych na świecie. Dodatkowo
posiada funkcję ładowania Super VOOC (wystarczy 35 min., aby naładować całą
baterię) oraz wysuwane aparaty – dwa z tyłu i jeden z przodu – wskazuje
Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.
Przewidywany
termin wprowadzenia produktów Oppo do sprzedaży w Polsce to pierwsza połowa
2019 roku. Tymczasem w minionym kwartale w portfolio sprzedażowym Grupy AB
warto zwrócić uwagę na takie obszary produktowe, jak dystrybucja oprogramowania
w chmurze (+94% rdr), digital signage (+46% rdr) czy gaming (+52% rdr). W mocno
dwucyfrowym tempie rośnie również segment VAD (+22% rdr w Polsce, +31% rdr w
Czechach) i zabawek (+41% rdr), co jest zasługą m.in. szybko rosnącej sprzedaży
w ramach sieci Wyspa Szkrabów, której liczba punktów sprzedaży przekroczyła już
150 sklepów.
Ważnym ogniwem strategii
rozwoju są sieci franczyzowe, gdzie Grupa AB realizuje unikalny model oparty na
synergii korzyści osiąganych przez dostawcę, klientów AB i Grupę AB. Dzięki tym
korzyściom poszczególne sieci odnotowują widoczne wzrosty sprzedaży. Wymienić
można np. sieć Digimax (telco), której obroty wzrosły o 40% rdr, Wyspa Szkrabów
(zabawki) odnotowująca w III kw. 2018 ponad 50% wzrostu czy sieć Kakto
(RTV/AGD), która wygenerowała 10% wzrostu sprzedaży. Dynamicznie rozwija się
również formuła sklepu shop-in-shop z ofertą produktów dla graczy – X-Play, która w minionym kwartale
odnotowała 29% wzrostu sprzedaży rdr. Sieci franczyzowe stanowią lojalny kanał
sprzedaży dla dystrybutora. Są częścią
kanału sprzedaży dla średniego i małego biznesu (SMB), w którym Grupa AB obsługuje
kilkanaście tysięcy partnerów handlowych. Grupa AB wyrosła na obsłudze klientów
w ramach szerokiego kanału małych i średnich podmiotów gospodarczych i jest
obecnie liderem w obsłudze tego kanału sprzedaży w rejonie CEE. Trzeci kwartał 2018
roku był kolejnym okresem wzrostów sprzedaży – przychody wzrosły o 12% w ujęciu
rok do roku.
Niezwykle ważny dla
Grupy AB jest obszar e-commerce, gdzie widać kolejne etapy trwającej rewolucji
w zakresie wzrostu znaczenia cyfrowych kanałów sprzedaży. W tym obszarze Grupa
AB notuje dynamiki wielokrotnie wyższe niż szeroki rynek, generując w dużej
części sprzedaż w sposób automatyczny,
udostępniając także klientom m.in. moduł Allegro, jak również profesjonalne
prezentacje produktów w formacie 360 stopni.
***
Grupa
AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 9 największych dystrybutorów
IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i
Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje blisko 100 tys. produktów – w
tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple,
Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE),
Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym
dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija
także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w
tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i
najlepsza efektywność biznesowa w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z blisko 1,9 tys. punktów
sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.
W roku finansowym 2017/2018, który zakończył się 30 czerwca 2018 r.,
przychody Grupy AB przekroczyły 8,2 mld PLN. Przełożyło się to na bardzo dobre
wyniki finansowe: ponad 112 mln PLN wyniku EBITDA i blisko 61 mln PLN zysku
netto.
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.