Mercator Medical przyspiesza
ekspansję w Europie Zachodniej
Będąc jednym
z liderów rynku rękawic medycznych w Europie Środkowej i Wschodniej, Grupa
Mercator Medical prowadzi z sukcesem ekspansję w Europie Zachodniej, która jest
jednym z filarów realizowanej strategii rozwoju. Obecnie Mercator otwiera rynek
Wlk. Brytanii i krajów Beneluksu.
– Konsekwentnie rozwijamy oba obszary naszej
działalności, czyli produkcję i dystrybucję. W ramach segmentu produkcyjnego od
bieżącego kwartału dysponujemy już pełnymi mocami wytwórczymi w naszej fabryce
rękawic (3 mld szt. rocznie) w Tajlandii, z której dynamicznie rośnie sprzedaż
bezpośrednio m.in. do USA. Natomiast w ramach segmentu dystrybucyjnego
umacniamy się w regionie CEE, w tym w Polsce, eksplorujemy dalsze możliwości
wzrostu w Azji i w Afryce, ale przede wszystkim zdobywamy kolejne rynki w
Europie Zachodniej. Nie znajduję powodu, dla którego nasze silne marki oraz
jakościowe produkty miałyby nie być również w gronie liderów rynkowych na
Zachodzie – mówi dr Wiesław Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator S.A.
Rynek
brytyjski jest obsługiwany w ramach Grupy Mercator Medical przez Key Account
Managera. To handlowiec z wieloletnim doświadczeniem na rynku rękawiczkowym,
zdobytym w międzynarodowych firmach medycznych. Obsługuje on także kolejne nowe
rynki – Belgię, Holandię i Luksemburg.
– Koszty funkcjonowania na rynkach
zachodnich są relatywnie wysokie, dlatego nasza koncepcja opiera się na
efektywnym rozwoju organicznym, który w dużym skrócie można opisać tak: początkowo
Key Account Manager, następnie własna spółka, którą dopiero przy większej skali
działalności wspiera lokalny magazyn – mówi
Radosław Nowak, Dyrektor Rozwoju Biznesu w Grupie Mercator Medical.
Sprzedaż
Grupy Mercator w krajach Europy Zachodniej rośnie zdecydowanie szybciej niż w
pozostałych regionach. O ile w trzech kwartałach tego roku całkowite przychody
Grupy Mercator kontynuowały długoterminowy trend wzrostowy, rosnąc o 28% rdr,
do 288,7 mln PLN, o tyle sprzedaż w Europie Zachodniej wzrosła o 234%, do 9,2
mln PLN. Z kwartału na kwartał dynamika ta rośnie i w samym trzecim kwartale
sprzedaż w Europie Zachodniej wzleciała o 878% rdr, do 5,3 mln PLN.
– Polska, pozostałe kraje naszego
regionu oraz Ameryka Północna to 81% naszej sprzedaży po trzech kwartałach
bieżącego roku. Europa Zachodnia stanowiła 3,2%, a w samym III kw. już 4,8%.
Jesteśmy przekonani, że region ten będzie mocno wspierał generowane wyniki. Tym
bardziej, że rynki zachodnioeuropejskie są ogromne – mówimy o dużych państwach,
gęsto zaludnionych, gdzie wydatki na ochronę zdrowia na mieszkańca są
wielokrotnie wyższe niż na rynkach, gdzie już obecnie mamy ugruntowaną pozycję –
wskazuje Radosław Nowak.
Największą
dynamikę Grupa Mercator notuje na rynkach zachodnioeuropejskich, gdzie ma już
własną, zorganizowaną dystrybucję. To Włochy (sprzedaż w Q3 2018 razy 39 rdr,
do 3,3 mln PLN) i Niemcy (sprzedaż w Q3 2018 +302%, do 0,9 mln PLN).
– Na rynku włoskim mamy własną spółkę
dystrybucyjną, a w 2019 roku planujemy powiększyć tam zespół handlowy. Na rynku
niemieckim mamy na razie dedykowanego Key Account Managera z wieloletnim
doświadczeniem w tym kraju – komentuje
Radosław Nowak.
Grupa
Mercator Medical w Europie Zachodniej sprzedaje w 90% rękawice, widzi jednak
również coraz większe zainteresowanie produktami włókninowymi, m.in. fartuchami
i maskami.
***
Mercator
Medical z siedzibą w Krakowie to producent i dystrybutor jednorazowych
rękawic medycznych i rękawic
gospodarczych, opatrunków medycznych oraz medycznych produktów z
włókniny o historii sięgającej roku 1989. Posiada dominującą pozycję rynkową w
Polsce oraz jest liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej.
Dzięki budowie drugiej fabryki rękawic w
Tajlandii (inwestycja warta 119 mln zł kończona planowo w IV kw. 2018 r.)
zdolności produkcyjne spółki zwiększyły się o 150%, do 3 mld rękawic rocznie. W
III kw. 2017 r. została natomiast uruchomiona produkcja wyrobów z włókniny w
Pikutkowie koło Włocławka. Mercator Medical posiada centrum dystrybucyjne w
Brześciu Kujawskim i prowadzi dystrybucję bezpośrednią w Polsce, Rosji,
Rumunii, Czechach, na Ukrainie, Węgrzech oraz na Słowacji. Działalność Mercator
Medical ma zasięg globalny – sprzedaż poprzez lokalnych dystrybutorów odbywa
się w około 60 krajach na pięciu kontynentach, w tym na rynku USA, a spółka
prowadzi ciągłą ekspansję geograficzną.
Od listopada 2013 roku akcje Mercator Medical
są notowane na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Więcej informacji: www.mercatormedical.eu