Już 3 miliardy złotych kwartalnych przychodów Grupy AB

Grupa AB, notowany
na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie
CEE, zwiększa skalę działalności. W IV kwartale 2018 roku (II kw. roku
finansowego 2018/2019) skonsolidowane przychody wzrosły o 7% w ujęciu rok do
roku, osiągając wartość blisko 3 mld PLN. W całym roku 2018 było to ponad 8,4
mld PLN.

Wzrost sprzedaży w minionym kwartale byłby
jeszcze wyższy, gdyby utrzymał się boom na karty graficzne (koparki
kryptowalut) oraz gdyby podaż procesorów Intela zrównoważyła wysoki popyt na
nie.
Systematycznie wzmacniamy naszą wiodącą pozycję rynkową, konsekwentnie
realizując długoterminową strategię rozwoju.
Nasi kontrahenci – a jest ich
ponad 16 tysięcy – doceniają, że wsłuchujemy się w ich potrzeby, stawiamy na
najlepsze rozwiązania e-commerce, działamy niezwykle efektywnie i skutecznie.
Dzięki temu jesteśmy dystrybutorem pierwszego wyboru zarówno dla producentów,
jak i dla resellerów
– komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

W IV kw. bardzo
dobrze przyjęły się w naszym regionie nowe smartfony Apple (Grupa AB jest nr 1
w dystrybucji całego asortymentu tego producenta w Polsce, Czechach i na
Słowacji), a cały segment telco był szczególnie silny w Czechach. W dwucyfrowym
tempie rozwijał się m.in. segment RTV/AGD, jak również zarządzane przez Grupę
AB sieci franczyzowe blisko 1,8 tys. niezależnych sklepów detalicznych (8
marek, w Polsce to Alsen, Kakto i Wyspa Szkrabów). Grupa AB dynamicznie rozwija
nowe projekty biznesowe: segment smart home (+188% w IV kw. wobec III kw.) oraz
wpisujący się w światową rewolucję dystrybucji oprogramowania segment cloud (+155%
w IV kw. w ujęciu rok do roku), gdzie Grupa AB jest regionalnym partnerem firmy
Microsoft.

W wielu przypadkach rośniemy wyraźnie
szybciej niż rynek. To dobra baza do dalszego rozwoju. Spodziewamy się
jednocześnie, że po burzliwym okresie zmian strukturalnych w zakresie naszej
konkurencji w Polsce, krajowy rynek powróci do stabilizacji i bardziej rynkowych
marż. W tak wymagającym otoczeniu rynkowym Grupa AB osiąga stabilne i solidne
wyniki finansowe
– podkreśla Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds.
Finansowych w AB S.A.

W roku 2018 Grupa
AB zanotowała 104 mln PLN wyniku EBITDA oraz blisko 58 mln PLN zysku netto, z
czego prawie 36 mln PLN wyniku EBITDA oraz blisko 24 mln PLN zysku netto
wypracowała w IV kw. Wyrazem odpowiedzialnej strategii rozwoju jest wzrost kapitałów
własnych do rekordowych ponad 764 mln PLN. Jednocześnie zadłużenie finansowe na
koniec grudnia utrzymało się na poziomie sprzed roku (257 mln PLN) i stanowiło
jedynie 34% kapitałów własnych, a wskaźnik długu netto do EBITDA utrzymał się
poniżej 2,5. Bezpieczne i stabilne wskaźniki płynności idą w parze z najniższym
w branży wskaźnikiem SG[&]A (zaledwie 2,9%), obrazującym efektywność
działalności dystrybutora.

Warto zauważyć, że
w minionym roku Grupa AB, posiadająca najszerszą ofertę produktową (blisko 100
tys. indeksów dostępnych od ręki), kontynuowała rozszerzanie asortymentu. Wśród
najważniejszych nowych lub rozszerzonych umów dystrybucyjnych można wymienić
kontrakty z takimi firmami, jak: Elica, Sharp, Tchibo, Husqvarna-Viking, Opus
czy Begood w segmencie AGD/RTV, Amscan, Click Toys, Wader-Polesie, Beleduc czy
Hape w segmencie zabawek, a także Ezviz, Fibaro, Somfy czy Alhua w segmencie
smart home. W zakresie podstawowego obszaru, jakim jest IT i telco, należy
wskazać na umowy z firmami Acer, iPOS, JBL-Harman, Thrustmaster, a także OPPO
(marka smartfonów nr 4 na świecie). Sprzedaż zaawansowanych technologicznie smartfonów
OPPO w Polsce rozpoczęła się w I kw. br., a AB jest ich głównym dystrybutorem. W
ofercie dostępne są takie modele, jak OPPO Find X, który miał swoją europejską
premierę w paryskim Luwrze. Model ten wyróżnia się m.in. wyjątkowym designem,
gdyż ekran zajmuje aż 93,8% powierzchni frontu, co jest rekordowym wynikiem
wśród smartfonów. Dodatkowo posiada funkcję ładowania Super VOOC (wystarczy 35
min., aby naładować całą baterię) oraz wysuwane aparaty – dwa z tyłu i jeden z
przodu.

***

Grupa
AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 9 największych dystrybutorów
IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i
Europie Środkowo-Wschodniej.
Oferuje blisko 100 tys. produktów – w
tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple,
Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE),
Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym
dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD).
Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących
dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze
logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja)
i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z blisko 1,8 tys. punktów sprzedaży
detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.