Ponad 100 mln zł wyniku EBITDA Grupy AB,
smartfony OPPO już na polskim rynku
Grupa AB, notowany
na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie
CEE, sukcesywnie zwiększa skalę działalności. W IV kwartale 2018 roku (II kw.
roku finansowego 2018/2019) skonsolidowane przychody wzrosły o 7% w ujęciu rok
do roku, osiągając wartość blisko 3 mld PLN. W całym roku 2018 było to ponad
8,4 mld PLN.
– Kontynuujemy długoterminowy wzrost bez
względu na warunki rynkowe. Systematycznie wzmacniamy naszą wiodącą pozycję
rynkową, konsekwentnie realizując długoterminową strategię rozwoju. Nasi
kontrahenci – a jest ich ponad 16 tysięcy – doceniają, że wsłuchujemy się w ich
potrzeby, stawiamy na najlepsze rozwiązania e-commerce, działamy niezwykle
efektywnie i skutecznie. Dzięki temu jesteśmy dystrybutorem pierwszego wyboru
zarówno dla producentów, jak i dla resellerów – komentuje Andrzej Przybyło,
Prezes Zarządu AB S.A.
W IV kw. bardzo
dobrze przyjęły się w naszym regionie nowe smartfony Apple (Grupa AB jest nr 1
w dystrybucji całego asortymentu tego producenta w Polsce, Czechach i na
Słowacji), a cały segment telco był szczególnie silny w Czechach. W dwucyfrowym
tempie rozwijał się m.in. segment RTV/AGD, jak również zarządzane przez Grupę
AB sieci franczyzowe blisko 1,8 tys. niezależnych sklepów detalicznych (8
marek, w Polsce to Alsen, Kakto i Wyspa Szkrabów).
Stabilnie rośnie
segment digital signage, w ramach którego Grupa AB kompleksowo wspiera
instalatorów, również poprzez zaangażowanie ekspertów i dobór właściwych,
profesjonalnych rozwiązań. W rezultacie liczba projektów digital signage w
Grupie AB wzrosła w IV kw. o 15% rdr.
– Szacujemy, że już w tym roku na polskim
rynku sprzedaż ścian LED będzie wyższa niż ścian LFD, a AB umocni się na
pozycji lidera w zakresie obu tych technologii. Wypracowaliśmy pozycję nr 1 dzięki
kompleksowej obsłudze partnerów z rynku profesjonalnych instalacji
audiowizualnych, a w dostępnej na magazynie ofercie posiadamy cały przekrój
urządzeń – od wyświetlaczy czy projektorów przez ekrany dotykowe, akcesoria
montażowe, profesjonalne okablowanie, systemy sterowania i nagłośnienia po
oprogramowanie zarządzające kompleksowo urządzeniami i treściami w systemie digital
signage. Dodatkowo posiadamy ekspertów wspierających każdy etap projektów – od
koncepcji poprzez wdrożenie po obsługę posprzedażną – wskazuje Zbigniew
Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.
Grupa AB dynamicznie
rozwija nowe projekty biznesowe: segment smart home (+188% w IV kw. wobec III
kw.) oraz wpisujący się w światową rewolucję dystrybucji oprogramowania segment
cloud (+155% w IV kw. w ujęciu rok do roku), gdzie Grupa AB jest regionalnym
partnerem firmy Microsoft.
– W wielu przypadkach rośniemy szybciej niż
rynek. To dobra baza do dalszego rozwoju. Spodziewamy się jednocześnie, że po
burzliwym okresie zmian strukturalnych w zakresie naszej konkurencji w Polsce,
krajowy rynek powróci do stabilizacji i bardziej rynkowych marż. W tak
wymagającym otoczeniu rynkowym Grupa AB osiąga stabilne i solidne wyniki
finansowe – podkreśla Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w
AB S.A.
Rok 2018 był już
piątym rokiem kalendarzowym z rzędu, w którym Grupa AB osiągnęła 9-cyfrowy
wynik EBITDA. W minionym roku Grupa AB zanotowała 104 mln PLN rezultatu EBITDA
oraz blisko 58 mln PLN zysku netto, z czego prawie 36 mln PLN wyniku EBITDA
oraz blisko 24 mln PLN zysku netto wypracowała w IV kw. Wyrazem odpowiedzialnej
strategii rozwoju jest wzrost kapitałów własnych do rekordowych ponad 764 mln
PLN. Zadłużenie finansowe na koniec grudnia utrzymało się na poziomie sprzed
roku (257 mln PLN) i stanowiło jedynie 34% kapitałów własnych, a wskaźnik długu
netto do EBITDA utrzymał się poniżej 2,5. Bezpieczne i stabilne wskaźniki
płynności idą w parze z najniższym w branży wskaźnikiem SG[&]A (zaledwie 2,3%),
obrazującym efektywność działalności dystrybutora.
Warto zauważyć, że
w minionym roku Grupa AB, posiadająca najszerszą ofertę produktową (blisko 100
tys. indeksów dostępnych od ręki), kontynuowała rozszerzanie asortymentu. Wśród
najważniejszych nowych lub rozszerzonych umów dystrybucyjnych można wymienić
kontrakty z takimi firmami, jak: Elica, Sharp, Tchibo, Husqvarna-Viking, Opus
czy Begood w segmencie AGD/RTV, Amscan, Click Toys, Wader-Polesie, Beleduc czy
Hape w segmencie zabawek, a także Ezviz, Fibaro, Somfy czy Dahua w segmencie
smart home. W zakresie podstawowego obszaru, jakim jest IT i telco, należy
wskazać na umowy z firmami Acer, iPOS, JBL-Harman, Thrustmaster, a także OPPO
(marka smartfonów nr 4 na świecie). Sprzedaż zaawansowanych technologicznie smartfonów
OPPO w Polsce rozpoczęła się w I kw. br., a AB jest ich pierwszym i głównym
dystrybutorem.
– Media donosiły o „wejściu smoka” i
wyprzedaniu flagowych modeli zaraz po premierze. Możemy potwierdzić, że
smartfony OPPO cechują się doskonałym stosunkiem ceny do jakości i że były to
produkty długo wyczekiwane przez rynek. Wyróżniki konkurencyjne sprawiają, że
OPPO jest w ścisłym gronie globalnych liderów sprzedaży smartfonów – mówi
Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.
W ofercie dostępne
są takie modele, jak OPPO Find X, który miał swoją europejską premierę w
paryskim Luwrze. Model ten wyróżnia się m.in. wyjątkowym designem, gdyż ekran
zajmuje aż 93,8% powierzchni frontu, co jest rekordowym wynikiem wśród smartfonów.
Dodatkowo posiada funkcję ładowania Super VOOC (wystarczy 35 min., aby
naładować całą baterię) oraz wysuwane aparaty – dwa z tyłu i jeden z przodu.
***
Grupa
AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 9 największych dystrybutorów
IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i
Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje blisko 100 tys. produktów – w
tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple,
Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE),
Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym
dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija
także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w
tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i
najlepsza efektywność biznesowa w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z blisko 1,8 tys. punktów
sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.