Amica ze wzrostem
rentowności w IV kwartale,

Zarząd proponuje 4 zł dywidendy na akcję

Podsumowanie rezultatów finansowych:

Amica, największy
polski producent dużego AGD, ma za sobą bardzo udany kwartał i rok. W ostatnich
trzech miesiącach zeszłego roku, bazując na danych z raportu rocznego oraz
raportu za trzy kwartały, skonsolidowana marża operacyjna wzrosła o 1,9 pkt.
proc. w ujęciu rok do roku, do 6,3%, co przełożyło się na wzrost zysku
operacyjnego o 60% rdr (do ponad 52 mln PLN) przy przychodach większych o 11%
rdr (ponad 835 mln PLN). Grupa Amica wypracowała również blisko 66 mln PLN
wyniku EBITDA (+47% rdr) i 48 mln PLN zysku brutto (+79% rdr). W całym 2018
roku Grupa Amica, zrealizowała zapowiedziane cele biznesowe, zbliżając się do 3
mld zł skonsolidowanych przychodów i notując ponad 205 mln PLN wyniku EBITDA.

W wymagającym otoczeniu i przy rosnącej
presji kosztowej wypracowaliśmy satysfakcjonujące rezultaty, realizując
jednocześnie zapowiedziane cele. W ramach inicjatyw optymalizacyjnych niezwykle
ważny jest automatyczny magazyn wysokiego składowania wraz z nowym centrum
logistycznym przy fabryce kuchni we
Wronkach, który przekroczył nasze oczekiwania co do generowanych oszczędności. Szczególnie
cieszy nas odbudowa rentowności w IV kwartale. Pozwala ona z optymizmem patrzeć
na obecny rok, w którym nadal widzimy jednak wiele wyzwań
– mówi Wojciech
Kocikowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansowych.

Wraz z publikacją
raportu rocznego Zarząd Grupy Amica rekomenduje Walnemu Zgromadzeniu wypłatę 4
zł dywidendy na akcję z zysku roku 2018 (łącznie 30,1 mln PLN), co oznacza
wzrost o 33% względem poprzedniego roku (3 zł na akcję).

Utrzymujemy stabilne, bezpieczne wskaźniki
płynności i zadłużenia. Co ważne, operacyjny cash flow zwiększył się w roku
2018 do 145 mln PLN, a na koniec grudnia – pomimo m.in. wypłacenia ponad 23 mln
PLN dywidendy za rok 2017, przeprowadzenia skupu akcji własnych za 30 mln PLN
oraz poniesienia około 90 mln PLN nakładów inwestycyjnych (CAPEX) –
posiadaliśmy 76,6 mln PLN gotówki. Zdrowy bilans i pomyślne perspektywy
pozwalają nam na wypłacenie wyższej dywidendy niż w roku ubiegłym
– wskazuje
Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

Warto jednocześnie
wskazać, iż wartość zysku netto w ujęciu rok do roku (114,6 mln PLN w 2018
roku, 151,1 mln PLN w 2017 roku) nie jest porównywalna z uwagi na zaksięgowanie
w 2017 roku 56 mln PLN aktywa na podatek odroczony, związany z inwestycjami w
SSE – o tyle został podwyższony niegotówkowo raportowany zysk netto w roku 2017.

Patrząc na sprzedaż
Grupy Amica w 2018 roku, widać rozwój na wszystkich głównych rynkach
geograficznych. Największym rynkiem z udziałem w całkowitej sprzedaży na
poziomie 40% pozostaje Europa Zachodnia,
gdzie obroty wzrosły o 14,5% rdr, do ponad 1,1 mld PLN. W Niemczech największe
wzrosty dotyczyły lodówek i zmywarek, a w Wlk. Brytanii – lodówki i sprzęt
grzejny. W rezultacie w Wlk. Brytanii udział produktów własnych w miksie
sprzedażowym wzrósł o 4 pkt. proc., do 18,5%. W Hiszpanii, z racji relatywnie
niskiej bazy porównawczej, sprzedaż wzrosła dwukrotnie. Na rynku polskim z
udziałem w sprzedaży Grupy Amica rzędu 27% i wzrostem wartościowym o 8% rdr
największe zwiększenie popytu było widoczne w zakresie asortymentu lodówek
(+24% rdr). Na rynkach wschodnich transformacja rynku rosyjskiego wraz z istotną
deprecjacją rubla przełożyły się na spadek przychodów rozpoznawanych w złotych,
natomiast dynamiczne wzrosty sprzedaży były obserwowane na pozostałych rynkach
tego regionu (np. na Ukrainie sprzęt grzejny +29% rdr). W rezultacie w całym
roku 2018 region Wschód odpowiadał za 17% sprzedaży Grupy Amica po wzroście
wartościowym o 5% rdr. W Skandynawii, stanowiącej 8% łącznej sprzedaży
(wartościowo +14% rdr) asortymentem mocno wzrostowym były lodówki, natomiast w
regionie Południe, stanowiącym 7% w obrotach Grupy Amica (wartościowo +7% rdr),
najdynamiczniej rosły rynki w Serbii (+64% rdr) i Chorwacji (+49% rdr),
natomiast w całym regionie – w tym w Czechach i na Słowacji – Amica
konsekwentnie realizuje wzrost udziału sprzedaży towarów handlowych, stając się
dostawcą pełnego portfolio AGD.

Wzrost Grupy Amica w najbliższych
kwartałach wspierać będzie ekspansja produktowa. Do oferty jest właśnie
wprowadzana nowa linia produktów do zabudowy Amica X-Type, która została
zaprezentowana na ostatnich targach IFA w Berlinie oraz Ptak Expo w Polsce.
Nowe produkty oprócz atrakcyjnej stylistyki oferują również innowacyjne
rozwiązania użytkowe. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in. niezwykle
funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie
drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Komora piekarnika
jest dużo większa niż dotychczas, a co za tym idzie nowy jest również sposób
dystrybucji ciepła. Dla użytkowników linii Amica X-Type oznacza to możliwość
upieczenia np. dużej pieczeni lub zmieszczenie na blasze większej liczby
muffinów. Dodatkowo w ramach nowej linii Amica wprowadza do oferty urządzenia,
których do tej pory nie miała w portfolio produktów przeznaczonych na rynek
polski, jak szuflada grzejna i winiarki, które z powodzeniem sprzedaje m.in. we
Francji i Wielkiej Brytanii.

Jeśli chodzi o sprzęt grzejny,
Amica opracowała nową rodzinę programatorów, które mogą być sterowane również
zdalnie poprzez aplikację na urządzeniu mobilnym. Wdrożono też szereg innowacji
np. w zakresie płyt grzejnych. Innowacyjne rozwiązania wprowadzono również do
asortymentu sprzętu chłodniczego. Na początku grudnia rozpoczęła się z kolei
produkcja okapu sterowanego gestami. W ramach prac R[&]D rozwijane są
projekty lodówek i pralek z modułami Wi-Fi, których sterowanie będzie możliwe
poprzez aplikację np. na smartfonie.

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu
gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego
i małego AGD, wyróżniających się jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych
przychodów dzięki sprzedaży na ponad 60 rynkach zagranicznych. Strategia
HIT2023 zakłada osiągnięcie ponad 1 mld EUR przychodów ze sprzedaży i
wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych
nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród
portfolio marek Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa
i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem
Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.