Raport bieżący 7/2019
Zarząd spółki Mercator Medical S.A. („Emitent”) w oparciu o analizę
dostępnych na dzień dzisiejszy danych finansowych jednostek Grupy
przekazuje do publicznej wiadomości wstępne szacunkowe wyniki finansowe
Grupy Kapitałowej Mercator Medical za pierwszy kwartał 2019 r.:
1) przychody ze sprzedaży 121 mln zł,
2) EBITDA: 2 mln zł,
3) wynik netto: – 2 mln zł.
Przychody ze sprzedaży Grupy Emitenta wzrosły o ok. 36% w porównaniu
do analogicznego okresu roku poprzedniego, co jest w głównej mierze
pozytywnym efektem uruchomienia w 2018 r. nowych linii produkcyjnych w
fabryce w Tajlandii.
Wynik EBITDA obniżył się w porównaniu do analogicznego okresu roku
poprzedniego o ok. 75% (w pierwszym kwartale 2018 r. wynik EBITDA Grupy
wyniósł 7,6 mln zł), natomiast wynik netto obniżył się o ok. 7 mln zł (w
pierwszym kwartale 2018 r. Grupa zanotowała 5,0 mln zł zysku netto).
Pogorszenie rentowności działalności w porównaniu do analogicznego
okresu roku poprzedniego dotyczy zarówno segmentu produkcyjnego, jak i
segmentu dystrybucyjnego Grupy.
W przypadku segmentu dystrybucyjnego pogorszenie wyników spowodowane
było przede wszystkim koniecznością sprzedaży towarów zakupionych w
2018 r. po relatywnie wysokich cenach, wynikających głównie z wyższych
niż obecnie cen lateksu syntetycznego oraz z wyższego niż rok temu kursu
USD. Pogorszenie wyników segmentu dystrybucyjnego było już obserwowane w
2018 r., zwłaszcza w ostatnim kwartale. W ocenie Zarządu Emitenta,
kumulacja negatywnych zjawisk, które doprowadziły do spadku rentowności
działalności dystrybucyjnej, miała miejsce w pierwszym kwartale 2019 r.
Należy podkreślić, że od kwietnia br. obserwowana jest już istotna
poprawa rentowności segmentu dystrybucyjnego. W związku z tym Emitent
spodziewa się stopniowej poprawy generowanych wyników tego segmentu od
drugiego kwartału 2019 r.
Spadek rentowności działalności produkcyjnej Grupy to efekt
znaczącego wzrostu presji konkurencyjnej w pierwszym kwartale 2019 r.,
co doprowadziło do spadku cen rynkowych i zwiększenia podaży produktów z
niższych segmentów na niektórych istotnych dla Grupy rynkach.
Jednocześnie wzrosła cena lateksu naturalnego oraz umocnił się tajski
bat w stosunku do dolara amerykańskiego, co również miało wpływ na
osiągane marże. Emitent uważnie analizuje sytuację rynkową i podejmuje
niezbędne działania w celu możliwie płynnego dostosowania oferty do
zmieniających się warunków rynkowych.
Zgodnie z przyjętym kalendarzem publikacji raportów okresowych,
Emitent zamierza opublikować raport okresowy za pierwszy kwartał 2019 r.
w dniu 17 maja 2019 r.