Mercator Medical w Q1 2019:

kontynuacja wysokiej dynamiki sprzedaży

i kumulacja niekorzystnych zdarzeń dla zyskowności

Mercator Medical, dostawca rękawic
jednorazowych na rynkach blisko 70 krajów świata, utrzymuje dwucyfrowy trend
wzrostu skali działania. W pierwszym kwartale br. skonsolidowana sprzedaż
wzrosła w ujęciu rok do roku o 36%, do 121,2 mln zł.

To w
głównej mierze efekt sukcesu rozbudowy naszych mocy produkcyjnych i wysokiego
popytu na wytwarzane przez nas produkty z bezpośrednią dostawą z tajlandzkiej
fabryki. Szczególnie wyróżnia się tu rynek USA. Prowadzimy również ekspansję
dystrybucyjną, mocno widoczną w Europie Zachodniej, gdzie założyliśmy kolejną
spółkę – tym razem w Niemczech –
wskazuje Witold Kruszewski, Członek
Zarządu ds. Finansowych w Mercator Medical S.A.

Grupa Mercator Medical w I kwartale 2019 r.
sprzedała ponad 1,2 mld szt. rękawic, co oznacza wzrost o ponad 28% rdr.
Sprzedaż produktów z własnej fabryki wzrosła o 37,3% rdr, a sprzedaż rękawic
pochodzących od dostawców zewnętrznych zwiększyła się o 18,3% rdr. Patrząc na
segment produkcyjny, należy zauważyć sprzedaż do USA, licząc z klientem
amerykańskim realizującym dostawy do Malezji, która wzrosła o 17,2 mln zł
(+135% rdr). Przychody z rynku chińskiego zwiększyły się o 5,7 mln zł (+1726%)
a z Hongkongu miały wartość 1,9 mln zł (nowy klient). W segmencie dystrybucyjnym
warto zwrócić uwagę na Polskę (+3,6 mln zł, +10,7%) iUkrainę (+2,6 mln
zł, +55,3%).

– Konsekwentnie
realizujemy cele strategiczne, choć przejściowo – co sygnalizowaliśmy już w
pierwszej połowie kwietnia – widzieliśmy w I kw. kumulację negatywnych zjawisk,
wpływających na marże
– komentuje Witold Kruszewski, Członek
Zarządu ds. Finansowych w Mercator Medical S.A.

Wynik EBITDA Grupy Mercator Medical w okresie
styczeń-marzec 2019 roku był niższy od rezultatu sprzed roku o 5,9 mln zł (1,8
mln zł), a wynik netto obniżył się o blisko 8 mln zł, do -2,9 mln zł. To w
istotnej części efekt wyższej amortyzacji (+1,5 mln zł) oraz kosztów finansowych
(+1 mln zł), związanych bezpośrednio z inwestycją w rozbudowę zakładu
produkcyjnego. Z racji zmian kursów walutowych łączne saldo finansowe było o
2,1 mln zł niższe niż przed rokiem.

Na spadek
marży segmentu dystrybucyjnego wpływ miała konieczność wyprzedaży rękawic
zakupionych w 2018 roku po wyższych cenach niż byłoby to możliwe obecnie. Zbyt
optymistycznie oszacowaliśmy bowiem popyt dla segmentu dystrybucyjnego przy spadku cen lateksu syntetycznego pod
koniec roku 2018. Z kolei w segmencie produkcyjnym obserwowaliśmy – szczególnie
w USA – mocny wzrost presji konkurencyjnej ze strony producentów chińskich,
który doprowadził do spadku cen. Jednocześnie wzrosła cena lateksu naturalnego
oraz umocnił się tajski bat w stosunku do dolara amerykańskiego – wylicza
Witold
Kruszewski, Członek Zarządu ds. Finansowych w Mercator Medical S.A.

Zgodnie z naszymi oczekiwaniami, widzimy
już wyraźną poprawę sytuacji od kwietnia.
Dostosowaliśmy się do zmian
rynkowych, zoptymalizowaliśmy też procesy operacyjne i bazę kosztową. Oczekujemy
dalszego wzrostu wyników i powrotu do wcześniejszych poziomów rentowności przy
utrzymaniu wysokiej dynamiki wzrostu przychodów
– dodaje.

Zadłużenie netto Grupy Mercator Medical
spadło na koniec marca o blisko 18 mln zł, do 115,6 mln zł, w porównaniu do
stanu na koniec roku. Jednocześnie bardzo mocno poprawiły się przepływy
gotówkowe z działalności operacyjnej. W I kw. 2018 było to -4,2 mln zł, podczas
gdy w I kw. 2019 r. już 28,2 mln zł na plusie.

To
była również nasza odpowiedź na sytuację rynkową. Obniżyliśmy poziom zapasów i
należności, zwiększyliśmy skalę kredytu kupieckiego u naszych dostawców. Dbamy
o pozycję gotówkową i cash flow
– zaznacza Witold Kruszewski, Członek
Zarządu ds. Finansowych w Mercator Medical S.A.

***

Mercator Medical z siedzibą
w Krakowie to producent i dystrybutor jednorazowych rękawic medycznych i
rękawic gospodarczych, opatrunków
medycznych oraz medycznych produktów z włókniny o historii sięgającej roku
1989. Posiada dominującą pozycję rynkową w Polsce oraz jest liczącym się
podmiotem na arenie międzynarodowej.

Dzięki budowie drugiej fabryki rękawic w
Tajlandii (inwestycja warta 119 mln zł z oddaniem ostatniej linii produkcyjnej
we wrześniu 2018 r.) zdolności wytwórcze spółki zwiększyły się o 150%, do 3 mld
rękawic rocznie. W III kw. 2017 r. została natomiast uruchomiona produkcja wyrobów
z włókniny w Pikutkowie koło Włocławka. Mercator Medical posiada centrum
dystrybucyjne w Brześciu Kujawskim i prowadzi dystrybucję bezpośrednią w
Polsce, Rosji, Rumunii, Czechach, na Ukrainie, Węgrzech oraz na Słowacji.
Działalność Mercator Medical ma zasięg globalny – sprzedaż poprzez lokalnych
dystrybutorów odbywa się w blisko 70 krajach na pięciu kontynentach, w tym na
rynku USA, a spółka prowadzi ciągłą ekspansję geograficzną.

Od listopada 2013 roku akcje Mercator Medical
są notowane na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Więcej informacji: www.mercatormedical.eu