Data: 12 września 2019 roku

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie sytuacji biznesowej oraz perspektyw Grupy TIM po pierwszym
półroczu 2019

W H1 2019 TIM prawie podwoił wynik EBITDA, konsekwentnie realizuje
strategię rozwoju

Choć otoczenie rynkowe nie
rozpieszcza, TIM – największy w Polsce dystrybutor elektrotechniki – oraz cała
jego grupa kapitałowa notują rekordowe przychody (odpowiednio 376,1 mln PLN i
417,7 mln PLN) oraz wynik EBITDA (18,5
mln PLN i 24,8 mln PLN) – informacja prasowa.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/TIM/12.09.2019_tim_2.jpg Mamy wiele powodów do
zadowolenia. Pierwsze półrocze dobitnie pokazuje skuteczność naszego
hybrydowego modelu biznesowego, jedynego tego typu w naszej branży. O ile w
TIM-ie przychody zwiększyliśmy o 6% rdr, to potrafiliśmy wypracować wynik
EBITDA wyższy o 179% rdr. W ramach strategii na lata 2019-2020 rozpoczęliśmy 22
projekty, dzięki którym umocnimy się na pozycji lidera rynku oraz pioniera
innowacji
– podkreślił Krzysztof Folta, Prezes Zarządu TIM S.A.

TIM potrafi zarządzać sprzedażą
miksu produktowego, kontynuując także w pierwszej połowie bieżącego roku trend
największego wzrostu dynamiki sprzedaży towarów o najwyższej marży.

Jednocześnie bardzo mocno
pracujemy nad pozyskiwaniem nowych klientów, odzyskiwaniem utraconych oraz
zwiększaniem lojalności zakupowej. Działania te przynoszą oczekiwane efekty.
Natomiast wypłaszczona sprzedaż online w II kwartale może wskazywać na
nadchodzące zawirowania w sektorze budownictwa
– wskazał Piotr Nosal, Członek
Zarządu ds. Handlowych w TIM S.A.

Zatory płatnicze w branży
budowlanej nie dotykają jednak TIM-u dzięki prowadzeniu skutecznej polityki
wobec ryzyka kredytowego klientów. Należności przeterminowane powyżej 30 dni
stanowią zaledwie 1% wszystkich należności, a najszerszy dostępny asortyment
motywuje klientów do terminowego regulowania faktur i możliwości dalszego
wygodnego kupowania w TIM-ie. Spółka dodatkowo ubezpiecza cały portfel
należności.

– Z kolei patrząc na dekompozycję
wyniku EBITDA, należy wskazać na duży wzrost dzięki rosnącej marży na sprzedaży.
Zoptymalizowana polityka zarządzania zapasami mocno zmniejszyła koszty odpisów
zapasów. MSSF 16 zmniejszył wartość usług obcych o 1,5 mln PLN (logistyka),
natomiast cały czas w tym obszarze zwiększamy nakłady na IT. Koszty pracownicze
rosną w ślad za rosnącymi płacami w całej gospodarce. Dekompozycja dla całej
grupy wygląda podobnie, z tym że nieporównywalna rok do roku jest wartość
pozostałej działalności operacyjnej – przed rokiem była tam sprzedaż
nieruchomości i odszkodowanie od wykonawcy
– wyjaśnił Piotr Tokarczuk, Członek
Zarządu ds. Finansowych w TIM S.A.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/TIM/12.09.2019_tim_4.jpgTIM generuje stabilny cash flow,
w którym szerszego komentarza wymaga jednak wzrost kapitału obrotowego. Wynika
on oczywiście ze wzrostu przychodów, ale jednocześnie również z dłuższych terminów
płatności dla klientów realizujących większe zadania inwestycyjne oraz z
ograniczenia skali faktoringu. Warto zwrócić uwagę również na krótki cykl
konwersji gotówki, skokowy wzrost rentowności aktywów i kapitału, a także
bardzo dobrą, stabilną sytuację płynnościową.

W spółkach Grupy TIM poza samym
TIM-em również dużo się dzieje. Po zakończeniu przeglądu opcji strategicznych
TIM posiada obecnie dwie 100-procentowe spółki zależne: logistyczne 3LP oraz
Rotopino.pl (e-commerce B2C).

W 3LP pierwsze półrocze to
ponoszenie kosztów rozwoju, chociażby zagęszczenia regałów i uwolnienia 6 tys.
miejsc paletowych na tej samej powierzchni oraz obciążenia związane z
rozpoczęciem obsługi naszego nowego klienta – IKEA. Jesteśmy dumni, że
przeszliśmy certyfikację IKEA zarówno w kontekście Polski, jak i świata.
Pokazuje to wszystkim dalszym potencjalnym klientom 3LP, że jesteśmy gotowi do
realizacji najtrudniejszych wyzwań logistyki e-commerce
– podkreślił Prezes
Folta.

Z kolei Rotopino.pl przestało być
spółką publiczną (notowania na NewConnect) i koncentruje się obecnie nad
wykorzystaniem synergii wewnątrzgrupowych.

Ważnym aspektem działalności
TIM-u jest obszar odpowiedzialności społecznej, na który spółka zamierza
przeznaczać minimum 1% wypracowanego zysku brutto.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/TIM/12.09.2019_tim_3.jpg W ramach strategii TIM pro mamy
ambicję wyznaczać trendy w branży, przynosząc dodatkowe korzyści otoczeniu, zgodnie z zasadami zrównoważonego
rozwoju. Działamy profesjonalnie, proaktywnie i prospołecznie
– podkreśliła
Barbara Matkowska-Włosek, Dyrektor Marketingu w TIM S.A.

Oprócz szeregu działań
nakierowanych na szerokie grono interesariuszy, ekologię i promowanie
aktywności fizycznej, TIM może pochwalić się również sponsorowaniem wybitnych
wrocławskich sportowców – Adriana Meronka, najwyżej klasyfikowanego polskiego
golfisty oraz Damiana Szwarnowieckiego, utytułowanego mistrza judo. Działania
TIM-u spoza tradycyjnego obszaru operacyjnego wspierają jednak również wprost
możliwości biznesowe.

– Podejmujemy wiele działań, aby
TIM był atrakcyjnym miejscem pracy – dbamy o komfort biura (mamy nawet
huśtawki), rozwój pracowników, ciekawe projekty. Musi być fajnie i ciekawie,
jak to określają szczególnie informatycy i specjaliści e-commerce. Wiemy, że w
obecnych czasach samo dobre wynagrodzenie to za mało, aby mieć na pokładzie
najlepszy zespół
– podsumował Prezes Krzysztof Folta.

Więcej informacji można znaleźć w
informacji prasowej oraz prezentacji, a także w raporcie okresowym. Pliki
dostępne są pod linkami zamieszczonymi poniżej.

Linki:

Informacja prasowa nt. I połowy 2019 – link

Prezentacja z konferencji – link

Raport okresowy Grupy TIM za I półrocze 2019 – link