Blisko 9 miliardów złotych obrotów Grupy AB
Grupa AB,
notowany na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i
regionie CEE, zbliża się do przekroczenia progu 9 mld PLN rocznych obrotów. W zakończonym roku finansowym 2018/2019 skonsolidowane przychody
zwiększyły się w ujęciu rok do roku o blisko 557 mln PLN (7%), osiągając
rekordowe 8,8 mld PLN. W samym drugim kwartale 2019 roku (czwarty kwartał roku
finansowego 2018/2019) wzrosły o 16% rdr, do blisko 2,1 mld PLN.
– To był
rekordowy rok finansowy, a jednocześnie okres kwiecień-czerwiec zapisał się w
naszej historii pierwszym przekroczeniem progu 2 mld PLN sprzedaży kwartalnej
poza szczytowym okresem w branży, czyli czwartym kwartałem roku kalendarzowego.
Konsekwentnie realizujemy długoterminową strategię zdywersyfikowanego rozwoju, wykorzystując najlepsze rozwiązania
efektywnościowe, w tym w zakresie e-commerce i własnej zaawansowanej
zautomatyzowanej logistyki, obsługującej najszersze na rynku portfolio indeksów
produktowych dostępnych od ręki – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes
Zarządu AB S.A.
– Kreujemy rynek
i wsłuchujemy się w oczekiwania ponad 16 tys. partnerów handlowych, aby nasze działania wnosiły największą możliwą wartość
dodaną w łańcuchu dostaw. Cieszą nas liczne nagrody, wśród których na szczególne wyróżnienie zasługuje zdobywany rokrocznie tytuł Dystrybutora
Roku, przyznawany wprost przez resellerów – dodaje Prezes Andrzej Przybyło.
W minionym roku
finansowym Grupa AB zwiększyła udziały rynkowe w siedmiu z dziesięciu
największych kategorii klasycznego IT. Notuje także dynamiczne wzrosty
sprzedaży w zakresie oprogramowania w chmurze (cloud), rozwiązań digital
signage, smart home, RTV/AGD, zabawek oraz urządzeń telekomunikacyjnych, w tym
smartfonów. Już prawie co drugi smartfon
sprzedawany na głównych rynkach Grupy AB (Polska, Czechy i Słowacja) pochodzi z
jej dystrybucji. Grupa AB pozostaje także numerem jeden w dystrybucji całego
portfolio produktów Apple w Polsce,
Czechach i na Słowacji (udział 57%).
– Mamy w
ofercie szerokie portfolio marek smartfonów, przy czym na pewno w zakresie marki Apple widzimy wciąż bardzo duży
potencjał sprzedażowy. O ile w Polsce iPhone odpowiada za 8% rynku smartfonów, a w Europie Wschodniej za 9%, o tyle w Europie Zachodniej jest to
30%. Jednocześnie w naszym regionie widać trend zakupów coraz droższych smartfonów w ślad za bogaceniem się społeczeństw. W bieżącym miesiącu premierę
miały nowości produktowe Apple, które jak zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem – wskazuje
Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.
W rekordowym pod
względem sprzedażowym roku finansowym 2018/2019 Grupa AB wypracowała solidne
wyniki: 344 mln PLN zysku brutto na sprzedaży, 98 mln PLN wyniku EBITDA i 58
mln PLN zysku netto.
– Rynki
zagraniczne zachowują się bardzo dobrze, a na rynku polskim obserwowaliśmy
kolejny rok presji na marże, która związana była ze zmianami struktury podmiotowej rynku. W obecnym
kwartale można doszukiwać się już pewnych symptomów normalizacji sytuacji. Racjonalnie
działające firmy na świecie wiedzą, że wojna cenowa jest ostatnią rzeczą, do której warto dążyć – mówi Prezes Andrzej
Przybyło.
– Już jednak
teraz, dzięki dywersyfikacji biznesu oraz silnej pozycji rynkowej z licznymi
trwałymi przewagami konkurencyjnymi wypracowaliśmy w minionym roku finansowym,
podobnie jak w poprzednich okresach, bardzo dobre wyniki, a nasza pozycja
bilansowa i silny strumień generowanej gotówki stwarzają dużo miejsca do dalszego rozwoju – podkreśla
Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.
Kapitały własne
Grupy AB powiększyły się na koniec czerwca br. do rekordowych ponad 790 mln PLN
(+10% rdr). Zadłużenie finansowe netto spadło o 20%, do 225 mln PLN i stanowiło
jedynie 28% kapitałów własnych, a wskaźnik długu netto do EBITDA spadł do 2,3. Bezpieczne i stabilne wskaźniki
płynności idą w parze z najniższym w branży wskaźnikiem SG[&]A (poniżej 3%),
odzwierciedlającym najwyższą efektywność działania Grupy AB jako dystrybutora. Należy
również zauważyć wysoki i stabilny rdr
operacyjny cash flow rzędu 70 mln PLN rocznie.
***
Grupa AB jako jedyna polska firma znajduje się w
gronie 9 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań
e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje najszersze na rynku portfolio
produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple,
Microsoft, HP Inc., Hewlett
Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów
handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości
dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek,
należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce.
Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa
w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i
Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i
Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy –
Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home –
Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z ponad
1,8 tys. punktów sprzedaży detalicznej to
największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku
głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem
www.ab.pl.