E-commerce w TIM-ie rośnie
bez względu na kalendarz
Szacowane
przychody TIM SA ze sprzedaży netto towarów i usług związanych bezpośrednio ze
sprzedażą towarów wyniosły po 11 miesiącach 2019 r. 738,9 mln zł wobec 699,2
mln zł w analogicznym okresie 2018 r. Obroty w listopadzie 2019 r. osiągnęły
ponad 70,5 mln zł (-1,0% rdr.), z czego ponad 73% wygenerował kanał e-commerce.
Przychody ze sprzedaży online po 11 miesiącach 2019 r. przekroczyły już 0,5 mld
zł (519,2 mln zł vs 495,3 mln zł w analogicznym okresie 2018 r.).
Szacowane
przychody z e-commerce wzrosły w listopadzie 2019 r. o 4,5% w porównaniu z
listopadem 2018 r. i wyniosły 51,6 mln zł.
–
Listopad 2019 r. przyniósł dwa wydłużone weekendy, co sprawiło, że ogół obrotów
jest zbliżony do osiągniętych rok wcześniej. Niezbyt korzystny kalendarz
przełożył się jednak przede wszystkim na transakcje realizowane w sposób
tradycyjny, offline. Kanał e-commerce utrzymał bowiem trend wzrostowy,
przekraczając znacznie granicę pół miliarda zł, którą rok temu osiągnęliśmy
dopiero po zakończeniu roku – zauważa Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA. –
To kolejne potwierdzenie, że nasz model sprzedaży, z dominującym udziałem sprzedaży
online, zwiększa odporność TIM-u nie tylko na zmiany rynkowej koniunktury, ale
i układ kalendarza.
***
TIM SA jest największym hurtowym
dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych w Polsce (według miesięcznika
„Elektrosystemy”, nr 5/2019). Spółka powstała w 1987 roku we Wrocławiu, od 1998 r. jest notowana
na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. TIM stawia na omnichannel –
sprzedaż prowadzona jest na TIM.pl, w
aplikacji mobilnej mTIM,
telefonicznie oraz poprzez ogólnopolską sieć biur i przedstawicieli handlowych.
Przez ćwierć wieku TIM sprzedawał wyłącznie
za pośrednictwem ogólnopolskiej sieć hurtowni elektrycznych. W 2013 r. firma
zmieniła model biznesowy, stawiając na e-commerce i sprzedaż poprzez TIM.pl. To najprawdopodobniej
największa taka transformacja cyfrowa w polskim handlu B2B.
Strategia TIM-u jest oparta na połączeniu
wieloletniej wiedzy o rynku, którą posiadają przedstawiciele handlowi, z
technologiami e-commerce (tzw. hybrydowy model sprzedaży). W 2018 r. niemal 71% obrotów spółki
(tj. 532,8 z 751,5 mln zł) pochodziło ze sprzedaży online.
Centrala TIM SA znajduje się we Wrocławiu.
Grupę Kapitałową TIM tworzą również: Rotopino.pl S.A. (e-sklepy z
elektronarzędziami w Polsce i Europie Zachodniej) i 3LP SA. Druga z tych spółek jest operatorem
centrum logistycznego w podwrocławskich Siechnicach. Obiekt specjalizuje się w
obsłudze podmiotów (także spoza Grupy TIM) działających w sektorze e-commerce.
Więcej o TIM SA i Grupie Kapitałowej TIM na www.timsa.pl.