541 mln zł przychodów Grupy Mercator Medical w roku 2019
Wybrane rezultaty finansowe:
* Wstępne
szacunkowe dane opublikowane raportem bieżącym nr 2/2020
** Wstępne szacunkowe dane opublikowane raportem bieżącym nr 2/2020
(7 mln PLN), oczyszczone o szacunkowy efekt zdarzeń jednorazowych w fabryce w
Tajlandii (około1 mln PLN) oraz utraconej sprzedaży w segmencie dystrybucji
(około 1 mln PLN)
Rok 2019 dla Grupy Mercator Medical,
producenta i dostawcy rękawic jednorazowych na rynkach blisko 70 krajów świata,
rozpoczął się od trudnego okresu negatywnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych.
Kontynuując długoterminowy wzrost skali działania, z kwartału na kwartał spółka
dynamicznie zwiększała zyskowność, notując w rekordowym III kw. najwyższe w
swojej historii wartości kwartalnych skonsolidowanych przychodów i EBITDA.
Trend ten – jak wynika z opublikowanych wstępnych szacunkowych danych – nieco
zwolnił w IV kwartale, niemniej Zarząd pozytywnie ocenia perspektywy na kolejne
okresy.
– Z
osiągniętych wyników bylibyśmy zdecydowanie bardziej zadowoleni, jeśli nie wystąpiłyby
zdarzenia o charakterze jednorazowym w Tajlandii, a także w grudniu mielibyśmy
wyższe stany magazynowe. Szacunkowo wynik EBITDA wzrósłby wtedy o 20% rdr. O
ile na zdarzenia losowe nie mamy większego wpływu, o tyle w bieżącym roku
zamierzamy lepiej wykorzystywać popyt rynkowy dzięki zwiększaniu kapitału
pracującego. Szacujemy, że moglibyśmy wygenerować dodatkowy 1 mln zł wyniku
EBITDA w IV kw. w segmencie dystrybucyjnym. Zdarzenia jednorazowe w segmencie
produkcji kosztowały nas także około 1 mln PLN – wskazuje Witold
Kruszewski, Członek Zarządu ds. Finansowych w Mercator Medical S.A.
– Widzimy
dobre rozpoczęcie roku 2020, pozostajemy optymistyczni co do kolejnych okresów.
W segmencie produkcyjnym (Tajlandia), gdzie ciąży nam mocny bat tajlandzki,
wdrożyliśmy już program oszczędnościowy rzędu 10-12 mln zł rocznie. Z kolei w
segmencie dystrybucyjnym ponosimy koszty rozbudowy struktur i dalszej ekspansji
geograficznej, co wpisuje się w długoterminową budowę wzrostu skali biznesu. W
roku 2019 nasze przychody szacunkowo miały wartość 541 mln zł, czyli 28% więcej
niż w roku 2018 – dodaje Witold Kruszewski.
Z kolei na szacowany ujemny wynik netto czwartego
kwartału i całego roku 2019 największy negatywny wpływ miało rozpoznanie
niegotówkowej aktualizacji wartości aktywa podatkowego oraz amortyzacja i koszty
finansowe, ponoszone w związku z przeprowadzonym programem inwestycyjnym
(fabryka rękawic nitrylowych).
Publikacji zaudytowanego raportu okresowego
za rok 2019 roku Grupy Mercator Medical można spodziewać się na przełomie marca
i kwietnia br. (dokładna data zostanie opublikowana do końca stycznia w
stosownym raporcie bieżącym).
***
Mercator Medical S.A. z siedzibą w Krakowie to producent i dystrybutor jednorazowych
rękawic medycznych, ochronnych i gospodarczych, opatrunków medycznych oraz
medycznych produktów z włókniny. Na tych rynkach jest jednym z najważniejszych
graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. Historia
firmy sięga 1989 roku.
Dzięki
budowie drugiej fabryki rękawic w Tajlandii (inwestycja warta 117 mln zł;
ostatnia linia produkcyjna oddana we wrześniu 2018 roku) zdolności wytwórcze
spółki zwiększyły się o 150% – do 3 mld rękawic rocznie. Wraz z dystrybucją
rękawic kupowanych od zewnętrznych dostawców łączny potencjał sprzedażowy Grupy
Mercator Medical można szacować na około 5 mld rękawic rocznie. Firma prowadzi
dystrybucję bezpośrednią w Polsce, Rosji, Rumunii, Czechach, na Ukrainie,
Węgrzech oraz na Słowacji, jak również w Niemczech i we Włoszech. Działalność
Mercator Medical ma zasięg globalny – sprzedaż przez lokalnych dystrybutorów
odbywa się w blisko 70 krajach na pięciu kontynentach, w tym na rynku USA, a
spółka prowadzi ciągłą ekspansję geograficzną.
Od listopada
2013 roku akcje Mercator Medical S.A. są notowane na rynku regulowanym Giełdy
Papierów Wartościowych w Warszawie.
Więcej
informacji na stronie internetowej:www.mercatormedical.eu