USA stały się w 2019 roku największym
rynkiem zbytu

Grupy Mercator Medical

Wybrane rezultaty finansowe:

* Przy uwzględnieniu wyniku
EBITDA za Q4 2019 wynikającego z raportu okresowego (7,6 mln PLN), oczyszczonego
o szacunkowy efekt zdarzeń jednorazowych w fabryce w Tajlandii (około 1 mln
PLN) oraz utraconej sprzedaży w segmencie dystrybucji (około 1 mln PLN)

W roku 2019 Grupa Mercator Medical, producent
i dostawca rękawic jednorazowych na rynkach blisko 70 krajów świata, zwiększyła
przychody o 28,5%, do ponad 540 mln PLN. Wzrost sprzedaży do USA o 72% rok do
roku sprawił, że to właśnie kraj ten stał się największym odbiorcą Grupy (159
mln PLN). Sprzedaż w Polsce wzrosła o 13%, do 150 mln PLN i to właśnie te dwa kraje
odpowiadały za ponad 57% obrotów. Na trzecim miejscu uplasowała się Ukraina (35
mln PLN, +43%), na czwartym – Rosja (32 mln PLN, +21%), a na piątym Rumunia (23
mln PLN, +14%).

Grupa Mercator Medical wypracowała w 2019
roku 24,6 mln PLN wyniku EBITDA, co jednak przy zaktualizowaniu wartości aktywa
podatkowego w Tajlandii (zdarzenie niegotówkowe) i ponoszeniu kosztów
finansowych długu wykorzystanego na budowę fabryki rękawic z lateksu
syntetycznego nie pozwoliło na osiągnięcie zysku netto (-2 mln PLN). Miniony
rok rozpoczął się od trudnego okresu splotu negatywnych czynników zewnętrznych
i wewnętrznych. Kontynuując długoterminowy wzrost skali działania, z kwartału
na kwartał grupa dynamicznie zwiększała zyskowność, notując w rekordowym III
kw. najwyższe w swojej historii wartości kwartalnych skonsolidowanych
przychodów i EBITDA. Trend ten nieco zwolnił w IV kwartale, do czego
przyczyniły się m.in. niewystarczające względem popytu zapasy rękawic w
segmencie dystrybucyjnym.

Rok
2019 jest już historią, ale o ile jesteśmy zadowoleni z powiększenia sprzedaży
o 120 mln PLN, o tyle wynik EBITDA i netto na pewno nas nie satysfakcjonują.
Podjęliśmy wiele inicjatyw wewnętrznych, aby zwiększać naszą efektywność i
marże. Jednym z takim ruchów było postawienie na produkcję cięższych rękawic
ochronnych zamiast lżejszych rękawic stricte medycznych, jak również – w ślad
za trendami światowymi – konwersja części linii produkcyjnych rękawic z lateksu
naturalnego na syntetyczny
– komentuje dr Wiesław Żyznowski, Prezes Zarządu
Mercator Medical S.A.

Pracujemy
nad wzrostem rentowności zarówno w segmencie dystrybucyjnym, jak również
produkcyjnym. Jesteśmy w tej nielicznej grupie firm, którym obecna pandemia
dodatkowo sprzyja. Podstawą długoterminowego rozwoju jest dla nas jednak
wypracowany wzrost organiczny. Kontynuujemy ekspansję rynkową, która angażuje
kapitał, ale mimo to utrzymujemy akceptowalne wskaźniki bilansowe. Wdrożyliśmy
też program oszczędnościowy oraz inwestujemy w nowe produkty. Naszym celem
pozostaje osiągnięcie rentowności EBITDA na poziomie 10% przy rosnącej skali
działalności
– wskazuje Witold Kruszewski, Członek Zarządu ds. Finansowych
w Mercator Medical S.A.

Rok 2019 stanowi dobrą bazę do dalszej
ekspansji biznesowej, a realizowane inicjatywy proefektywnościowe oznaczają
możliwości optymalizacji osiąganych marż. Jednocześnie wzbierająca na sile
pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 istotnie wpływa na działalność Grupy Mercator
Medical.

Można
oczekiwać, że zyskamy na tej sytuacji co najmniej średnioterminowo. Przyczyni
się do tego kilka czynników, począwszy od doraźnego gwałtownego wzrostu popytu
na jednorazowe rękawice medyczne i ochronne, przez wzrost ogólnej świadomości
potrzeby używania tych produktów w sferze medycznej i poza nią, aż po globalną
zmianę procedur, nawyków i zwyczajów na bardziej wymagające pod tym względem

– wskazuje Prezes Żyznowski.

Fabryka Grupy Mercator Medical w Tajlandii
pracuje obecnie na pełnych obrotach, a segment dystrybucyjny ma zapewnione
dostępność rękawic również od dostawców zewnętrznych. Spółka zakłada, że nie
dotkną jej również ewentualne ograniczenia w funkcjonowaniu zakładów
przemysłowych, jakie zaczyna być już widać w innych branżach w niektórych
krajach. Produkcja rękawic ochronnych i medycznych ma bowiem strategiczny
charakter w czasie pandemii, a produkty te podlegają szybkiej rotacji i nie są
nigdzie na świecie magazynowane w większych ilościach, starczających na więcej
niż kilka tygodni nawet w sytuacji standardowego popytu.

***

Mercator Medical S.A. z siedzibą w Krakowie to producent i dystrybutor jednorazowych
rękawic medycznych, ochronnych i gospodarczych, opatrunków medycznych oraz
medycznych produktów z włókniny. Na tych rynkach jest jednym z najważniejszych
graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. Historia
firmy sięga 1989 roku.

Dzięki
budowie drugiej fabryki rękawic w Tajlandii (inwestycja warta 117 mln zł;
ostatnia linia produkcyjna oddana we wrześniu 2018 roku) zdolności wytwórcze
spółki zwiększyły się o 150% – do 3 mld rękawic rocznie. Wraz z dystrybucją
rękawic kupowanych od zewnętrznych dostawców łączny potencjał sprzedażowy Grupy
Mercator Medical można szacować na około 5 mld rękawic rocznie. Firma prowadzi
dystrybucję bezpośrednią w Polsce, Rosji, Rumunii, Czechach, na Ukrainie,
Węgrzech oraz na Słowacji, jak również w Niemczech i we Włoszech. Działalność
Mercator Medical ma zasięg globalny – sprzedaż przez lokalnych dystrybutorów
odbywa się w ponad 70 krajach na pięciu kontynentach, w tym na rynku USA, a
spółka prowadzi ciągłą ekspansję geograficzną.

Od listopada
2013 roku akcje Mercator Medical S.A. są notowane na rynku regulowanym Giełdy
Papierów Wartościowych w Warszawie.

Więcej
informacji na stronie internetowej:www.mercatormedical.eu