Rekordowy kwartał Grupy Mercator Medical

Wybrane rezultaty finansowe:

Zmiany na globalnym rynku rękawic ochronnych
wywołane wzbierającą pandemią koronawirusa sprzyjają wynikom Grupy Mercator
Medical. Wstępne, szacunkowe dane finansowe za pierwszy kwartał 2020 roku
wskazują na 202,7 mln zł przychodów, czyli o 67% więcej niż rok wcześniej.
Wynik EBITDA na poziomie 35,2 mln zł to o 43% więcej niż w całym roku 2019 i
blisko 20 razy tyle co w analogicznym okresie minionego roku. Z kolei wynik
netto 20,4 mln zł to dwa razy więcej, niż sumaryczny wynik netto uzyskany w trzech
ostatnich latach kalendarzowych.

Oczywiście
cieszą nas te wyniki, które są głównie efektem wykorzystania przez nas momentu
rynkowego. Zwiększony popyt ze strony Stanów Zjednoczonych, które już przed
pandemią odpowiadały za połowę światowego zużycia rękawic, w naturalny sposób
wpłynął na ceny na całym łańcuchu dostaw. Szczególnie cieszy nas wzrost
rentowności naszej fabryki w Tajlandii, która większość produkcji lokuje
właśnie na rynku amerykańskim. Do Europy trafia znikoma część naszych wyrobów,
gdyż w działalności dystrybucyjnej bazujemy na dostawach od innych producentów

– wskazuje dr Wiesław Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator Medical S.A.

Segment dystrybucji również notuje znacznie
zwiększony popyt, a ceny mają tendencje wzrostową. Należy jednak pamiętać, że
na działalność dystrybucyjną Grupy Mercator Medical niekorzystnie wpływa realne
zatrzymanie możliwości działania w dotychczasowym modelu, który opierał się na
magazynach zlokalizowanych w Polsce. To z nich rękawice i inny asortyment
ochronny trafiał do innych krajów europejskich, w tym w ramach wygranych
przetargów na zaopatrywanie zagranicznych szpitali publicznych. Obostrzenia
wprowadzone w marcu wymusiły działania dostosowawcze w zakresie źródeł
zaopatrywania zagranicznych spółek zależnych. Natomiast powstałe spiętrzenie
stanów magazynowych pozwoliło odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie na
środki ochronne w Polsce.

Jesteśmy
odpowiedzialną firmą i do tej pory w pełni realizowaliśmy zawarte kontrakty z
polskimi szpitalami. Trudno jednak powiedzieć, w jakim stopniu będzie to
możliwe w przyszłości. Realizujemy również zamówienia sektora medycznego z
wolnej ręki, jak również zaopatrujemy jednostki wskazane przez Ministerstwo
Zdrowia. Walkę z COVID-19 wspieramy też poprzez systematyczne darowizny, ich realizację
powierzyliśmy specjalnemu zespołowi
– wskazuje Prezes Żyznowski.

Do Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie trafiło 84 tys. specjalistycznych rękawic jednorazowych nitrylex® complete z przedłużonym mankietem i
bezpieczniejszym systemem wyjmowania rękawic z opakowania. Kolejne 84 tys.
rękawic zostało dostarczonych do Fundacji Rozwoju Pielęgniarstwa. Z kolei 246
tys. rękawic zostało przekazanych do Komendy Głównej Policji, a 50 tys. maseczek
ochronnych do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia. Miały miejsce również pomniejsze
darowizny.

Świat w obszarach interesujących nas
ze względu na branżę, w której jesteśmy, zmieni się być może nawet znacznie,
ale za wcześnie mówić, czy na lepsze, czy na gorsze. Istnienie oraz wagę
jednorazowych rękawic medycznych i ochronnych dostrzegło wielu ludzi i z
pewnością będziemy chcieli zrobić z tego użytek z korzyścią dla wszystkich
zainteresowanych.

podkreśla Wiesław Żyznowski.

Mercator Medical zapowiada
kolejne akcje wspierania walki z koronawirusem w Polsce, które w szczególności
będą dotyczyły przekazywania rękawic medycznych i ochronnych.

***

Mercator Medical S.A. z siedzibą w Krakowie to producent i dystrybutor jednorazowych
rękawic medycznych, ochronnych i gospodarczych, opatrunków medycznych oraz
medycznych produktów z włókniny. Na tych rynkach jest jednym z najważniejszych
graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. Historia
firmy sięga 1989 roku.

Dzięki
budowie drugiej fabryki rękawic w Tajlandii (inwestycja warta 117 mln zł;
ostatnia linia produkcyjna oddana we wrześniu 2018 roku) zdolności wytwórcze
spółki zwiększyły się o 150% – do 3 mld rękawic rocznie. Wraz z dystrybucją
rękawic kupowanych od zewnętrznych dostawców łączny potencjał sprzedażowy Grupy
Mercator Medical można szacować na około 6 mld rękawic rocznie. Firma prowadzi
dystrybucję bezpośrednią w Polsce, Rosji, Rumunii, Czechach, na Ukrainie,
Węgrzech oraz na Słowacji, jak również w Niemczech i we Włoszech. Działalność
Mercator Medical ma zasięg globalny – sprzedaż przez lokalnych dystrybutorów
odbywa się w ponad 70 krajach na pięciu kontynentach, w tym na rynku USA, a
spółka prowadzi ciągłą ekspansję geograficzną.

Od listopada
2013 roku akcje Mercator Medical S.A. są notowane na rynku regulowanym Giełdy
Papierów Wartościowych w Warszawie.

Więcej
informacji na stronie internetowej:www.mercatormedical.eu