Model
biznesowy TIM-u zweryfikowany, czyli dwucyfrowa dynamika sprzedaży w czasie
pandemii
Ze
wstępnych szacunków wynika, że przychody TIM SA ze sprzedaży netto towarów i
usług związanych bezpośrednio ze sprzedażą towarów wyniosły w kwietniu 2020 r. ponad
67,4 mln zł, tj. o 11,1% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. Sprzedaż
online przyniosła w tym czasie 47,8 mln zł, co oznacza wzrost o 10% w stosunku
do kwietnia 2019 r.
Po
czterech miesiącach 2020 r. szacowane obroty TIM SA przekroczyły 283,2 mln zł,
z czego 71,7% przyniósł kanał e-commerce. Zarówno całkowite przychody ze
sprzedaży, jak i obroty z handlu online wzrosły w tym czasie o 12,5% rok do
roku.
–
Trzeci miesiąc z rzędu notujemy dwucyfrowe dynamiki wzrostu sprzedaży – wyższe
niż przez większość miesięcy 2019 roku. Kwiecień 2020 roku był pierwszym pełnym
miesiącem, w którym działalności TIM-u towarzyszyła pandemia koronawirusa SARS-CoV-2.
Wyniki sprzedaży potwierdzają, że nasz model biznesowy sprawdził się w nowej
rzeczywistości, podobnie jak system pracy zdalnej, w którym od połowy marca
funkcjonuje ponad 90% pracowników spółki. Ten sukces nie byłby możliwy zarówno
bez załogi TIM-u, jak i ekipy centrum logistycznego 3LP SA, które zajmuje się
realizacją zamówień składanych przez naszych klientów – mówi Krzysztof Folta,
prezes Zarządu TIM SA. – Klientów, wśród których jest całkiem spore grono
kupujących po raz pierwszy na TIM.pl – osób i firm, które w związku z sytuacją
epidemiczną często po raz pierwszy w życiu zdecydowały się na zakup artykułów
elektrotechnicznych przez Internet. Wszyscy oni doceniają najszerszą na rynku ofertę
dostępną w 24 godziny, na dodatek w najbezpieczniejszy możliwy sposób, a więc z
wysyłką bezpośrednio do lokalizacji wskazanej przez klienta – podsumowuje
Krzysztof Folta.
***
TIM SA jest największym hurtowym
dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych w Polsce (według miesięcznika
„Elektrosystemy”, nr 11/2019). Spółka powstała w 1987 roku we Wrocławiu, od 1998 r. jest notowana
na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. TIM stawia na omnichannel –
sprzedaż prowadzona jest na TIM.pl, w
aplikacji mobilnej mTIM,
telefonicznie oraz poprzez ogólnopolską sieć biur i przedstawicieli handlowych.
Przez ćwierć wieku TIM sprzedawał wyłącznie
za pośrednictwem ogólnopolskiej sieć hurtowni elektrycznych. W 2013 r. firma
zmieniła model biznesowy, stawiając na e-commerce i sprzedaż poprzez TIM.pl. To najprawdopodobniej
największa taka transformacja cyfrowa w polskim handlu B2B.
Strategia TIM-u jest oparta na połączeniu
wieloletniej wiedzy o rynku, którą posiadają przedstawiciele handlowi, z
technologiami e-commerce (tzw. hybrydowy model sprzedaży). W 2019 r. ponad 70% obrotów spółki
(tj. 561,3 z 798,4 mln zł) pochodziło ze sprzedaży online.
Centrala TIM SA znajduje się we Wrocławiu.
Grupę Kapitałową TIM tworzą również: Rotopino.pl S.A. (e-sklepy z
elektronarzędziami w Polsce i Europie Zachodniej) i 3LP SA. Druga z tych spółek jest operatorem
centrum logistycznego w podwrocławskich Siechnicach. Obiekt specjalizuje się w
obsłudze podmiotów (także spoza Grupy TIM) działających w sektorze e-commerce.
Więcej o TIM SA i Grupie Kapitałowej TIM na www.timsa.pl.