Dwucyfrowe wzrosty Grupy AB w I kw. 2020 z umocnieniem pozycji rynkowej i przygotowaniem na wzrost znaczenia e-commerce

Grupa AB, notowany na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w regionie CEE, zanotowała w trzecim kwartale roku finansowego 2019/2020 (okres styczeń-marzec 2020 roku) blisko 2,3 mld PLN przychodów (+22% rdr), rosnąc dwukrotnie szybciej niż rynek. Dzięki najwyższej efektywności w branży w podobnym tempie wzrosły również zyski.

Sukcesywne zwiększanie udziałów rynkowych przez Grupę AB wynika z kompleksowych przewag konkurencyjnych, skutecznej strategii i wielowymiarowej dywersyfikacji, a przede wszystkim z bycia blisko klientów, z wsłuchiwania się w ich potrzeby. W naturalny sposób przy zawirowaniach związanych z pandemią koronawirusa zmieniały się preferencje rynkowe co do sposobów zakupu, a nacisk położony był na handel internetowy. Do przyspieszenia tego trendu byliśmy przygotowani dzięki długoterminowemu inwestowaniu w obszar rozwiązań e-commerce i automatyki magazynowej. Mamy pełne dotarcie do wszystkich kanałów sprzedaży, tj. do sieci detalicznych wraz z e-tail, średniego i małego biznesu, dużych organizacji (VAD). Łącznie to największa w branży sieć klientów w regionie, 16 tys. aktywnych podmiotów – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu Grupy AB.

Kontynuujemy strategię bezpieczeństwa finansowego, jesteśmy niezwykle stabilnym podmiotem. Udowodniliśmy,to w okresie zawirowań związanych z pandemią. Wyraźnie skróciliśmy cykl konwersji gotówki, zadbaliśmy o bardzo dobre wartości wskaźników płynności i zadłużenia. Mamy mocne fundamenty finansowe i dużą przestrzeń do finansowania dalszego wzrostu skali biznesu. Prognozy makroekonomiczne nie pozostawiają jednak złudzeń co do tego, że gospodarki Polski, Czech i Słowacji, podobnie jak cała Europa czy jeszcze szerzej – świat, weszły w fazę ostrego hamowania i wchodzenia w recesję. Z drugiej strony przewidywania ekspertów są bardzo skrajne: od prognoz wyraźnych spadków całego rynku w Europie po takie, gdzie branża IT będzie dalej beneficjentem zmian w systemie pracy i nauki. My robimy swoje, realizując najlepsze praktyki wypracowane przez 30 lat doświadczenia w branży, z bezpieczeństwem wpisanym w strategię Grupy – wskazuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu AB ds. finansowych.

W obliczu COVID-19 branża IT, poza służbą zdrowia i zaopatrzeniem w żywność, należy w każdym kraju do trzech kluczowych sektorów, odpowiadających za funkcjonowanie państwa i gospodarki.

– Dostarczane przez nas komputery, macierze dyskowe czy serwery umożliwiają zdalną pracę i naukę. Dlatego pracownikom naszych centrów logistycznych należą się podziękowania, gdyż zapewnili ciągłość dostaw do naszych klientów, a nie mogli przecież wykonywać swojej pracy zdalnie, jak pracownicy biurowi. Zauważyć należy również wkład w sukces kwartału pozostałych zespołów, w tym np. product managerów, którzy pomimo globalnych zawirowań produkcyjnych i logistycznych zapewnili dostępność towarów i bezpieczne bufory magazynowe – dodaje Prezes Przybyło.

W II połowie marca br. okres izolacji, zamknięcie bądź mocne ograniczenie działalności wielu sektorów gospodarki i  przebywanie w domu w naturalny sposób wykreowało rynkowy boom na laptopy, serwery i asortyment związany z przechowywaniem danych oraz urządzenia sieciowe, a także na gry i konsole do nich (wzrosty poszczególnych kategorii przekroczyły nawet 200% rdr). W całym pierwszym kwartale w Grupie A należy wskazać jednocześnie m.in. na duże
zwiększenie sprzedaży subskrypcji oprogramowania w chmurze (cloud).

W ramach narodowej walki z COVID-19 Grupa AB zainicjowała akcję #AByrazem, w którą zaangażowało się operacyjnie ponad 100 osób. W ramach #AByrazem AB S.A. zdobyła i sfinansowała respiratory dla dwóch wrocławskich szpitali. Podarowała również potrzebującym placówkom zabawki i akcesoria dla dzieci oraz artykuły żywnościowe. Dodatkowo wraz z firmami Lenovo i Motorola Grupa AB przekazała sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, a z partnerami w postaci firm Sharp, Whirlpool, Gorenje, Toshiba, Brita, Megabajt, Winix Grupa AB ufundowała licznym placówkom w całej Polsce urządzenia AGD, niezbędne do potrzebnej zmiany trybu pracy medyków (400 szt., m.in. pralki, lodówki i kuchnie). #AByrazem działa dalej i będzie wspierać walkę z pandemią koronawirusa w ślad za kolejnymi rozpoznanymi potrzebami.

***
Grupa AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 8 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje najszersze na rynku portfolio produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży. Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z ponad 1,8 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem
www.ab.pl.