Data: 18 września 2020 roku
Temat: Omówienie sytuacji biznesowej i finansowej Grupy Amica po H1 2020

Amica spodziewa się dalszego odbicia w trzecim kwartale

Amica bardzo dobrze zdała egzamin z zarządzania biznesem i finansami w niestandardowej sytuacji, z jaką wszyscy mieliśmy do czynienia od połowy marca. Pandemia, zamknięcie gospodarek wywołały ogromne zawirowania w otoczeniu, a ze względów bezpieczeństwa i dbałości o pracowników dwutygodniową przerwę miał również zakład produkcyjny we Wronkach. Tymczasem wyniki za drugi kwartał i za całe półrocze okazały się bardzo dobre, a Grupa wygenerowała aż blisko 200 mln operacyjnego cash flow oraz zgromadziła na koniec czerwca blisko 100 mln zł więcej gotówki niż posiadała rok wcześniej [więcej można przeczytać tutaj].

 

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/18.09.2020_Amc_2.jpg– Miniony kwartał był trudny z mojego punktu widzenia jako osoby odpowiedzialnej za finanse. Od kwietnia, a właściwie od marca zajmowało nas ograniczenie inwestycji, wystąpienie o pomoc rządową, zmniejszenie zadłużenia, dbanie o płynność finansową. Trwały prace zespołu finansowego w ramach sztabu COVID-19. Monitorowaliśmy należności, ograniczaliśmy zapasy, ale również monitorowaliśmy cały proces oszczędnościowy, który został zainicjowany i działa do dzisiaj. Broniliśmy cash flow i pozycji finansowej, stąd też ruchy w kapitale obrotowym – powiedział Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych i personalnych.

 

Korzystne dla Grupy Amica było mocne odbicie popytu w Polsce w maju i czerwcu, które trwa nadal.

 

– To dla nas bardzo motywujące i jesteśmy bardzo zadowoleni z tej sytuacji. Cały czas monitorujemy czynniki wpływające na ten pozytywny trend. Na pewno widać pewne oszczędności, jakie gospodarstwa domowe wygenerowały w związku z ograniczeniem wydatków na gastronomię czy podróże, a wydatki te zostały przesunięte na remonty i zakup sprzętu AGD. W trzecim kwartale nadal obserwujemy tę sytuację. Analizujemy, czy ten niezwykły rok 2020 nie oznacza również przesunięcia sezonowości, w ramach której tradycyjnie najmocniejsza sprzedaż była nieco później, na przełomie trzeciego i czwartego kwartału – wskazał Michał Rakowski.

 

Mocne odbicie sprzedaży na niektórych rynkach, także poza Polską, oznaczały znaczny spadek zapasów. Spadły też zobowiązania handlowe. W rezultacie zmian kapitału obrotowego Grupa Amica osiągnęła cele, które miały ją przygotować na II półrocze – niezwykle silny operacyjny cash flow, minimalne zadłużenie i duża poduszka bezpieczeństwa w postaci gotówki. Drugie półrocze rysuje się tymczasem w dość jasnych barwach.

 

– Spodziewamy się, że w III kwartale możemy zanotować lepsze przychody i wyniki niż przed rokiem. Jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o odczuciach co do czwartego kwartału, ale będziemy walczyć, aby pomimo pandemii powtórzyć w roku 2020 wyniki roku 2019 – powiedział CFO Grupy Amica.

 

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/18.09.2020_Amc_3.jpgUczestników spotkania interesowała również sytuacja z nową marką w portfolio Grupy Amica, czyli marką Fagor.

 

– Pandemia i mocne zamknięcie gospodarki hiszpańskiej sprawiło, że duża kampania marketingowa Fagora została przesunięta na rok 2021. Natomiast nawet bez większych działań marka ta bardzo dobrze przyjęła się w Hiszpanii i Francji, dzięki czemu powinna osiągnąć planowane na ten rok wartości sprzedaży – zakomunikował Michał Rakowski.

 

Omówione zostały również poszczególne wartości bilansowe i wynikowe, a wśród nich koszty odejść pracowniczych.

 

– Dbamy o lokalną społeczność, a szczególnie o naszych pracowników. Nasza strategia na czas pandemii polegała na czasowym zmniejszeniu wymiaru pracy, ale pozostawieniu całego zespołu. Teraz pracujemy w pełnym wymiarze, a obniżone czasowo wynagrodzenia zostały w formie bonusu uzupełnione. Wypłacone koszty odejść dotyczą pojedynczych osób z kadry
menedżerskiej, np. we Francji czy jeśli chodzi o głównego zarządzającego w brytyjskiej spółce CDA. Skierowaliśmy do niej jednego z naszych najbardziej doświadczonych menedżerów i już widzimy pozytywne efekty, np. w aspekcie
ograniczania kosztów stałych
– wskazał Michał Rakowski.

 

LINKI:

Informacja prasowa nt. wyników H1 2020 – link

Prezentacja ze spotkania – link

Raport okresowy Grupy Amica za H1 2020 – link