Ponad 10 miliardów złotych rocznej sprzedaży Grupy AB, drugi kwartał 2020 roku ze wzrostem zysku netto o 30%
Kolejne rekordy największego dystrybutora IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE, który kontynuuje dynamiczny wzrost skali działania i generuje rosnące zyski. Bezpieczeństwo operacyjne i finansowe w czasie trwającej pandemii wpisuje się w strategię i kulturę organizacyjną Grupy AB oraz koresponduje ze strategicznym znaczeniem sektora IT dla funkcjonowania państwa i gospodarki.
Wybrane wyniki finansowe:
Dolnośląska Grupa AB zanotowała w czwartym kwartale roku finansowego 2019/2020 (okres kwiecień-czerwiec 2020 roku) blisko 2,5 mld PLN przychodów (+20% rdr). Dzięki najwyższej efektywności w branży wynik operacyjny i EBITDA również
wzrosły w dwucyfrowym tempie, a zysk netto zwiększył się o blisko 30% rdr. W całym roku finansowym 2019/2020 (okres lipiec 2019 – czerwiec 2020) Grupa AB także wypracowała kilkunastoprocentowe wzrosty wyniku operacyjnego, EBIT czy netto przy przychodach, które pierwszy raz w historii przekroczyły próg 10 mld zł.
– To efekt naszego długoterminowego myślenia o rozwoju biznesu i umacniania kompleksowych przewag konkurencyjnych, w tym wielowymiarowej dywersyfikacji i wsłuchiwania się w potrzeby klientów. W związku z niedoinwestowaniem sfery IT w Polsce i regionie wobec Europy Zachodniej czy USA, pandemia – przynajmniej do tej pory – wspiera popyt. Warto podkreślić, że branża IT obok sektora medycznego i spożywczego jest branżą o znaczeniu strategicznym. My i nasz łańcuch wartości musimy być w takim wymagającym czasie w najwyższym stopniu sprawni, efektywni i gwarantować niezakłócone dostawy sprzętu do pracy i nauk. Cieszymy się, że wspieramy naszych klientów – resellerów, a finalnie polskie przedsiębiorstwa, osoby indywidualne i instytucje państwowe – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu Grupy AB.
– Na przyspieszenie trendu cyfryzacji byliśmy przygotowani dzięki doborowi portfolio produktowego, bezpiecznym buforom
zapasów na magazynach, zaawansowanym rozwiązaniom e-commerce i automatyki magazynowej. Dlatego też prawie dwukrotnie większą liczbę wysyłek w II kw. obsłużyliśmy standardowym zespołem. Procentuje też nasza dywersyfikacja klientów i pełne dotarcie do wszystkich kanałów sprzedaży, tj. do sieci detalicznych wraz z e-tail, średniego i małego biznesu, jak również dużych organizacji (VAD) poprzez największą w branży sieć partnerów handlowych w regionie, czyli 16 tys. aktywnych podmiotów – dodaje CEO Grupy AB.
Patrząc na sprawozdanie finansowe Grupy AB za rok finansowy 2019/2020, warto zwrócić uwagę na największą w branży efektywność, którą wyraża najniższy wskaźnik kosztów do przychodów (SG[&]A na poziomie zaledwie 2,5%). W oczy rzuca się również mocniejszy wzrost okresu rotacji zobowiązań niż należności przy jednoczesnym zmniejszeniu okresu rotacji zapasów. W rezultacie istotnie skrócił się cykl konwersji gotówki. Przy relatywnie stabilnym zadłużeniu finansowym (238,6 mln zł) Grupa AB posiadała na koniec czerwca 282,6 mln zł gotówki, co oznacza, że wartość długu netto była ujemna (minus 44 mln zł), a w rezultacie również ujemną wartość przyjął wskaźnik dług netto do EBITDA. W naturalny sposób wskaźniki płynności znajdują się na wysokim poziomie.
– Jesteśmy znani z konserwatywnego podejścia do biznesu i finansów, więc tym bardziej obecnie pragniemy pokazać, jak niezwykle stabilnym podmiotem jest Grupa AB. Mamy świadomość czynników ryzyka, jakie związane są z pandemią, a które mogą istotnie wpływać na warunki naszego funkcjonowania w przyszłości. Niejednokrotnie pokazaliśmy już jednak, że umiemy dopasować się do sytuacji, realizując najlepsze praktyki wypracowane przez 30 lat doświadczenia w branży, z bezpieczeństwem wpisanym w strategię rozwoju Grupy – wskazuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu AB ds. finansowych.
Po wprowadzeniu ograniczeń w działalności wielu sektorów gospodarki i izolacji społecznej w połowie marca, drugi kwartał był pierwszym pełnym okresem sprawozdawczym w całości naznaczonym wpływem pandemii. Podobnie jak w marcu, widać było w nim rynkowy boom na laptopy, serwery i asortyment związany z przechowywaniem danych oraz urządzenia sieciowe, a także na asortyment związany z rozrywką domową – gry i konsole. W naturalny sposób nastąpiło zwiększenie sprzedaży subskrypcji oprogramowania w chmurze (cloud), gdzie Grupa AB także jest liderem rynkowym. Ze wzrostem sprzedaży w segmencie cloud w II kw. o 72% rdr koresponduje pięciokrotne zwiększenie liczby webinariów Centrum Kompetencyjnego AB. Najpopularniejsze tematy szkoleń dotyczyły oprogramowania do zdalnej pracy i komunikacji oraz przenoszenia maszyn fizycznych do chmury (Azure).
Grupa AB posiada najszerszą ofertę produktów dostępnych na magazynie, ale mimo to konsekwentnie i systematycznie powiększa sprzedawany asortyment. Wszystko po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. W zakończonym już roku finansowym 2019/2020 należy zauważyć nowe lub rozszerzone kontrakty dystrybucyjne z takimi firmami, jak m.in. Dell EMC (data center, VAD), OKI (druk), Aten (rozwiązania sieciowe). Rozwój oferty dotyczył również asortymentu spoza klasycznego obszaru IT – wśród nowości w AB warto wymienić m.in. Imou (smart home), Toshiba (AGD), Wooden.city (zabawki), Koch Media (gaming), Netatmo (smart home).
W ramach narodowej walki z COVID-19 Grupa AB zainicjowała akcję #AByrazem, w którą zaangażowało się operacyjnie ponad 100 osób, a do potrzebujących trafiło blisko 1 tys. sztuk różnego rodzaju sprzętu. W ramach #AByrazem AB S.A. zdobyła i sfinansowała respiratory dla dwóch wrocławskich szpitali. Podarowała również potrzebującym placówkom zabawki i akcesoria dla dzieci oraz artykuły żywnościowe. Dodatkowo wraz z firmami Lenovo i Motorola Grupa AB przekazała sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, a z partnerami w postaci firm Sharp, Whirlpool, Gorenje, Toshiba, Brita, Megabajt, Winix Grupa AB ufundowała licznym placówkom w całej Polsce urządzenia AGD, niezbędne do potrzebnej zmiany trybu pracy medyków (m.in. pralki, lodówki i kuchnie). #AByrazem działa dalej i będzie wspierać walkę z pandemią
koronawirusa w ślad za kolejnymi rozpoznanymi potrzebami.
***
Grupa AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 8 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje najszersze na rynku portfolio produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z ponad 1,9 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.