100 mln zł na rozwój

dla lidera rynku dystrybucji IT w regionie

AB,
największy w Europie Środkowo-Wschodniej dystrybutor IT i elektroniki
użytkowej, zakończył sukcesem program emisji niezabezpieczonych obligacji kuponowych
o wartości nominalnej 100 mln zł. Transakcja została już rozliczona, a
nabywcami papierów zostały instytucje finansowe. Oprocentowanie obligacji jest zmienne,
oparte o stopę WIBOR. Co istotne, są to papiery aż pięcioletnie, co potwierdza
fakt wejścia AB do grona największych i najstabilniejszych emitentów.


Bardzo duży popyt na nasze obligacje,
przewyższający o ponad 60% ich pulę, potwierdza zaufanie inwestorów wobec
naszej strategii rozwoju. Atrakcyjne oprocentowanie składanych ofert sprawiło,
że już w pierwszym podejściu przeprowadziliśmy cały program emisji obligacji

komentuje Andrzej Przybyło, Prezes
Zarządu AB S.A.


Zdywersyfikowaliśmy strukturę finansowania, która do tej pory
była oparta o krótkoterminowe kredyty bankowe. Dzięki obligacjom pozyskaliśmy
stabilne finansowanie na wyraźnie dłuższy okres. Bezpieczeństwo finansowe jest wpisane
w strategię rozwoju Grupy AB, a przeprowadzona emisja obligacji zabezpiecza
nasze plany finansowe na najbliższe lata
dodaje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.

Większość
pozyskanych środków z emisji obligacji – 55 mln zł – AB przeznaczy na zasilenie
kapitału obrotowego i powiększenie portfolio produktowego. Natomiast 45 mln zł
zostanie przeznaczone na sfinansowanie inwestycji w nowoczesne centrum
dystrybucyjne w Magnicach pod Wrocławiem, które znajduje się w trakcie budowy
(planowane zakończenie z końcem I poł. 2015 r.). Zapewni ono wzrost kompetencji
i możliwości biznesowych Grupy AB w zakresie logistyki. Centrum to będzie
jednym z najnowocześniejszych w regionie. Budżet całej inwestycji, wraz z
zakupem gruntu, ma wartość 103 mln zł, z czego dotacje przekroczą 24 mln zł.
Nowe centrum dystrybucyjne to obiekt o łącznej powierzchni 27 tys. mkw. Nowe
centrum znacząco zwiększy parametry i moce logistyczne grupy AB: kubatura
magazynu będzie większa od obecnego ponad 5-krotnie, a wydajność dziennej
liczby wysyłek wzrośnie nawet do 120 tys. paczek.


Jako największy dystrybutor sprzętu IT w
regionie Europy Środkowo-Wschodniej inwestujemy w rozwój i zwiększanie marż
poprzez poszerzanie asortymentu produktowego i optymalizację procesów
biznesowych. Dzięki temu nasze przewagi konkurencyjne powinny stać się jeszcze
większe
mówi Andrzej Przybyło,
Prezes Zarządu AB S.A.

Grupa
AB jest numerem jeden wśród dystrybutorów oraz dostawców rozwiązań e-commerce w
regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Działalność handlowa Grupy AB obejmuje
obecnie przede wszystkim dystrybucję szerokiego spektrum towarów z zakresu
sprzętu, komponentów, akcesoriów oraz urządzeń peryferyjnych z szeroko pojętego
sektora IT i elektroniki użytkowej. Od 2011 roku AB jest jedynym w Polsce,
Czechach i na Słowacji broadline’owym dystrybutorem laptopów, iPodów i iPadów
prestiżowej marki Apple. Dzięki unikalności kompetencji biznesowych, Grupa AB
została wybrana w 2014 roku również autoryzowanym dystrybutorem smartfonów
Apple (linia iPhone) w Polsce, Czechach i na Słowacji. Komplementarnie Grupa
oferuje kompleksowe usługi logistyczne, szkolenia oraz pełną obsługę sklepów
internetowych. AB zapewnia klientom kompleksowe rozwiązania technologiczne z
zakresu e-commerce zupełnie za darmo, np. platformę do prowadzenia sprzedaży
przez internet (B2C i B2B) czy mechanizmy integracyjne z systemem
informatycznym AB. Dla klientów prowadzących działalność e-commerce AB oferuje usługę
dropshipping – partner handlowy AB może wysłać do swojego klienta towar
bezpośrednio z magazynu AB. Aż około 90% transakcji Grupy AB zawieranych jest też
przez platformę www.abonline.pl. To efekt śledzenia trendów i wdrażania najlepszych
oraz najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie e-commerce.

Strategia
Grupy AB zakłada również stopniowe rozwijanie sprzedaży towarów spoza sektora
nowoczesnych technologii IT. Proces ten intensyfikowany jest od kilku kwartałów
w zakresie sprzętu RTV/AGD oraz oświetlenia LED, a także zabawek. Rozpoczęcie
dystrybucji zabawek przez Grupę AB nastąpiło w IV kwartale 2013 r. dzięki
przejęciu przez AB spółki Rekman, jednego z wiodących dystrybutorów zabawek w
Polsce, posiadającego najszerszą ofertę w tym zakresie.


Wymienione trzy grupy produktów są naszym
zdaniem bardzo perspektywiczne i pozwalają uzyskiwać wyższe marże niż w
zakresie dystrybucji standardowego asortymentu IT. W związku z tym oferta Grupy
AB w tym zakresie będzie rozwijana. Jednocześnie spodziewana ponadprzeciętna
dynamika wzrostu sprzedaży asortymentu spoza sektora IT jest związana z efektami
synergii i posiadanym know-how w ramach Grupy AB, które obejmują obszary m.in.
logistyki i finansowania, uważane za jedne z głównych barier rozwoju
konkurencyjnych podmiotów w poszczególnych segmentach rynkowych
wyjaśnia Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu
AB S.A.

Grupa
AB zwiększa sprzedaż zarówno w zakresie marek własnych (Optimus, TB Touch, TB
Clean, TB Energy i TB Print), jak również w zakresie marek handlowych
innych podmiotów gospodarczych. Łącznie w stałej ofercie Grupy znajduje się
ponad 70 tys. towarów 700 światowych marek, w tym m.in. Acer, Apple, ASUS,
Benq, Bosch-Siemens, Canon, Dell, Epson, Gigabyte, Hewlett-Packard, HTC, IBM,
Intel, JVC, Kaspersky, LG, Lenovo, Logitech, Microsoft, Panasonic, Philips,
Samsung, Seagate, Sony, Sharp, Toshiba, Tomtom, Western Digital, Xerox. To
największa oferta produktowa w regionie. Największa w regionie jest również
baza klientów Grupy AB – aż 16 tys. stałych partnerów handlowych.

Strategia
grupy AB zakłada rozwój sprzedaży zarówno w segmencie corporate reseller
(najwięksi integratorzy), jak również w segmencie dystrybucji do sprzedawców
detalicznych (np. sieci sklepów wielkopowierzchniowych czy mniejsi
przedsiębiorcy). Grupa AB kładzie również nacisk na budowę rozwiązań i wsparcie
klientów w zakresie przejścia z rozwiązań tradycyjnych na e-commerce.

Istotną
przewagą konkurencyjną Grupy AB, ważną także dla inwestorów, jest z pewnością
umiejętność elastycznego dostosowywania strategii rozwoju do zmieniającego się
otoczenia rynkowego i konkurencyjnego
podkreśla Prezes Andrzej Przybyło.

W
trakcie trzech kwartałów roku finansowego 2013/2014 (czerwiec 2013 – marzec
2014) Grupa AB zanotowała 4,24 mld przychodów ze sprzedaży (+3% rok do roku),
65,4 mln zł zysku operacyjnego (+30% rdr) oraz 44,9 mln zł zysku netto (+39%
rdr). Raport okresowy za cały rok finansowy (wraz z okresem kwiecień 2014 –
czerwiec 2014) spółka opublikuje 18 września br.

***

Grupa kapitałowa AB
znajduje się w czołówce największych dystrybutorów IT, RTV/AGD i zabawek w
Europie. Jest numerem jeden w Europie Środkowej i Wschodniej. Prowadzi
działalność w Polsce, Czechach i na Słowacji, sprzedając ponad 70 tys.
produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii,
do 16 tys. partnerów handlowych. Grupa AB zarządza markami własnymi tb oraz
Optimus. Od 2006 roku spółka AB S.A. jest notowana na rynku głównym GPW.