Warszawa, 18 września 2014 r.

Grupa AB: lider rynku dystrybucji
IT


rośnie również w nowych branżach

  • Wysokie dynamiki wyników finansowych
    w FY2013/2014: EBITDA +29% rdr, zysk netto +37,5%
  • Zrównoważony wzrost wszystkich
    głównych obszarów biznesowych, umocnienie na pozycji numer 1 w regionie CEE
  • Nowe sieci franczyzowe Optimus
    (integratorzy), Digimax (rozwiązania mobilne, smart home)

    i Kakto (AGD/RTV), dynamiczny rozwój e-commerce

  • Katalizatorami dalszego wzrostu w
    kolejnych okresach silny core business (IT), rozwój

    e-commerce i sieci franczyzowych, rynek zabawek i AGD,
    marki własne.

Grupa AB,
największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w roku
finansowym 2013/2014 (zakończył się w czerwcu br.) wzrost przychodów ze
sprzedaży w ujęciu rok do roku o 6%, do 5,8 mld
zł. Pozwoliło to na wygenerowanie 96 mln zł wyniku EBITDA (+29% rdr) oraz 57,3
mln zł zysku netto (+37,5% rdr). Z najszerszą ofertą produktową 700 światowych
marek i aż 16 tys. stałych partnerów handlowych Grupa AB umacnia się na pozycji
regionalnego lidera.

Osiągamy sukcesy dzięki byciu
blisko klienta, zrozumieniu jego potrzeb i ich zaspokajaniu z zastosowaniem
unikalnych rozwiązań biznesowych, IT i logistycznych. Potrafimy do tego
zarabiać za granicą, gdzie w ramach Grupy Kapitałowej AB jesteśmy obecni w
Czechach i na Słowacji. Zaczęliśmy już zbierać owoce naszych inwestycji i
pracy, widzimy przed sobą jeszcze wiele możliwości biznesowych do wykorzystania
– podkreśla Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

Rozwój Grupy AB jest stabilny i
zrównoważony. Do najwyższych w historii wyników finansowych, jakie osiągnęliśmy
w minionym roku finansowym, przyczynił się zarówno rozwój w segmencie
integratorów, jak również w zakresie sieci franczyzowych (m.in. Alsen w Polsce,
Comfor, Premio i Triline na rynku czeskim i słowackim), znaczne wzrosty w
zakresie działalności e-commerce, wzrosty odnotowane w nowych kierunkach
rozwoju, tj. AGD/RTV i realizacja przychodów z nowych umów dystrybucyjnych, w
tym z prestiżowych kontraktów z Apple
– dodaje Grzegorz Ochędzan, Członek
Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Bezpieczny wzrost

Rentowność kapitałów własnych (ROE) Grupy AB wzrosła w ujęciu rdr na
koniec czerwca br. z 9,9% do 12,35%, a rentowność kapitału pracującego z 9,11%
do 11,62%. Wskaźnik płynności bieżącej wzrósł do blisko 1,4, przy jednoczesnej
poprawie cyklu konwersji gotówki. Spadły wskaźniki zadłużenia, w tym bardzo
wyraźnie wskaźniki zadłużenia finansowego netto wobec wyniku EBITDA (z 2,6 do
1,6) oraz wskaźnik ogólnego zadłużenia do 63%. Jednocześnie wskaźnik kosztów
sprzedaży, ogólnych i administracyjnych (S[&]GA) utrzymuje się poniżej 3%.

Nasze wskaźniki zadłużenia i
kosztów są na najniższym poziomie w branży, co daje gwarancję wysokiego poziomu
bezpieczeństwa operacyjnego i finansowego.
Wygenerowane coraz wyższe wyniki na poziomie netto wraz z
bezpieczeństwem w zakresie ryzyka walutowego i kredytowego dają silną rękojmię
do dalszego wzrostu wypracowywanych wyników finansowych
– komentuje
Grzegorz Ochędzan.

W zakończonym roku finansowym
nasze przepływy operacyjne miały wartość o 72 mln zł wyższą niż rok wcześniej.
Dzięki temu nasza siła finansowa zdecydowanie rośnie
– dodaje.

Pozyskanie przez AB w lipcu br. finansowania obligacyjnego o wartości
100 mln zł aż na 5 lat, bez zabezpieczeń,
pozwala na dywersyfikację źródeł finansowania wobec krótkoterminowych kredytów
bankowych.

Potwierdza to ogromne zaufanie
instytucji finansowych do spółki i jej wizji rozwoju, jakie wypracowaliśmy w
ostatnich kwartałach i latach
– podkreśla Prezes Przybyło.

Przewaga w unikalnych rozwiązaniach

Wykorzystując
kompetencje i umiejętności w zarządzaniu sieciami franczyzowymi, w minionym
roku finansowym Grupa AB utworzyła trzy sieci w nowych branżach, rozszerzając
dotychczasowe portfolio franczyzowe (IT), składające się z sieci Alsen (Polska),
Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy). Łączna skala
działania wszystkich zarządzanych sieci to obecnie ponad 1,3 tys. punktów
sprzedaży, które stanowią duży kanał lojalnych partnerów handlowych. Nowe sieci
to w Polsce Optimus (integratorzy) i Kakto (AGD/RTV), a w Czechach i na
Słowacji – Digimax (rozwiązania mobilne i smart home).

Sieć Kakto rozpoczęła
działalność zaledwie w czerwcu tego roku, a już funkcjonują w jej ramach 83
punkty sprzedaży. Nasza sprzedaż do partnerów, którzy przystąpili do sieci,
podwoiła się. Dlatego rozwijamy tę sieć i planujemy, iż do połowy roku 2015
sieć Kakto będzie liczyła już 150 punktów. Jeśli chodzi o Optimusa, to przed
rokiem, kiedy startowaliśmy, obiecaliśmy w ciągu roku zbudowanie sieci 50
partnerów. Z przyjemnością informuję, iż przekroczyliśmy plany i posiadamy już
59 partnerów, a sieć ta w dalszym ciągu dynamicznie się rozwija
– komentuje
Andrzej Przybyło.

Wysokie wzrosty Grupa AB notuje również w zakresie działalności
e-commerce. W minionym kwartale w ujęciu rok do roku nastąpiło znaczne zwiększenie
liczby zamówień z wykorzystaniem bramki
XML, obrotów partnerów i liczby
zamówień składanych przez moduł
ułatwiający sprzedaż na Allegro. Możliwości
działalności e-commerce zwielokrotni nowe centrum logistyczne w podwrocławskich
Magnicach, którego budowa idzie zgodnie z planem – oddanie do użytkowania
planowane jest już na maj przyszłego roku. Kubatura magazynu będzie większa od
obecnego ponad 5-krotnie, zdolności w zakresie obsługi liczby indeksów
towarowych odnotuje 4-krotny wzrost, a wydajność dziennej liczby wysyłek
wzrośnie do 120 tys. paczek. To ważne, gdyż dynamicznie rośnie popyt np. na
usługę dropshippingu (+58% rdr w minionym kwartale).

Niezmiernie istotne jest to, że
to AB wypracowuje najnowocześniejsze i najbardziej kompleksowe rozwiązania
e-commerce dla partnerów (IT, logistyka), budując w ten sposób mocne przewagi
konkurencyjne.
Biorąc pod uwagę, że
sprzedaż internetowa w Polsce rozwija się w szybkim tempie i stanowi wciąż
zaledwie 2,8% sprzedaży detalicznej (średnia w Europie 7,2%), spodziewamy się mocnego przełożenia naszej
wiodącej pozycji w tym zakresie na wyniki finansowe
– wyjaśnia Grzegorz Ochędzan.

Szeroka baza
dalszych wzrostów

Oprócz rozwoju szerokiego spektrum dystrybucji IT (core business), w
kolejnych okresach – dzięki wykorzystaniu swojego know-how oraz siły
operacyjnej i finansowej do rozwoju kolejnych obszarów biznesowych – można
spodziewać się rosnącego pozytywnego wkładu do wyników Grupy AB, w
szczególności w zakresie marży, zarówno po sieciach franczyzowych i
działalności e-commerce, gdzie partnerzy AB wspierani są poprzez rozwiązania
techniczne, logistyczne i finansowe, jak również po rozwoju marek własnych (TB,
Triline, Optimus) oraz przejętej we wrześniu 2013 roku spółki Rekman (wiodący
dystrybutor zabawek w Polsce).

Rekman jest już przygotowany do
mocnego wzrostu skali działalności dzięki wzmocnieniu i optymalizacji zarówno struktur
sprzedażowych i logistyki, jak również
poprzez zwiększenie portfolio produktowego aż o 8 tys. indeksów. Rekman rozwija
się zgodnie z założeniami –
mówi Grzegorz Ochędzan.

***

Grupa AB
plasuje się w czołówce największych dystrybutorów w Europie. Prowadzi
działalność w Polsce, Czechach i na Słowacji, sprzedając produkty największych
światowych producentów nowoczesnych technologii do ponad 16 tys. partnerów
handlowych. Obok ugruntowanej już pozycji na rynku sprzętu IT, Grupa AB z
sukcesem prowadzi dystrybucję elektroniki użytkowej i produktów związanych z
telefonią komórkową i naziemną telewizją cyfrowej DVB-T, rozwiązaniami cloud
computing, AGD, zabawek oraz usług, które uzupełniają i uatrakcyjniają ofertę
handlową firmy.

Grupa
AB to największa sieć dystrybucji w regionie CEE – posiada ponad 16 tys. partnerów
handlowych, a w stałej ofercie spółki znajduje się ponad 70 tys. produktów 700
światowych marek.

AB
SA jest spółką notowaną na rynku głównym GPW od 2006 roku.

Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.