Nowi gracze na rynku dystrybucji IT
bez szans?

Krajowy rynek dystrybucji IT dzielą między
sobą trzy giełdowe spółki: AB, ABC Data i Action. Udział innych podmiotów jest
znikomy. Chciałoby to zmienić dwóch dystrybutorów zza granicy. Problem tylko w
tym, że tego typu próby odbywały się już w historii. Bez powodzenia.

Pierwszy z nowych podmiotów nad Wisłą to europejski
duży dystrybutor IT – ALSO. Firma ma
swoją siedzibę w Szwajcarii, działa w 12 krajach, w kilku jest liderem. ALSO
już raz próbowało swoich sił w Polsce, jednak nasz rynek okazał się zbyt
wymagający dla szwajcarskiego giganta. Próba zakończyła się w 2008 r.
zamknięciem spółki zależnej. Tym razem, bogatsi o poprzednie doświadczenia,
Szwajcarzy postanowili wejść na nasz rynek poprzez przejęcie podszczecińskiego
dystrybutora – PC Factory.

Drugi podmiot zainteresowany naszym rynkiem to
niemiecki średniak – Wortmann. Niemcy obrali inną strategię. Zarejestrowali w
Polsce spółkę Terra Computer i budują od podstaw oddział w Bydgoszczy. Polska
spółka, poza dystrybucją IT, ma sprzedawać własne komputery pod marką Terra.

Krajowi potentaci z dużym spokojem przyglądają
się rosnącej konkurencji. Andrzej Przybyło, prezes AB SA – lidera rynku
dystrybucji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – podkreśla trudne warunki
panujące na krajowym, dość specyficznym „podwórku”. Bezpardonowa walka cenowa,
opierająca się na bardzo niskich marżach czy wypracowane przez lata relacje z
klientami to tylko niektóre z barier, czekające na pretendentów.

W przeszłości były juz próby wejścia dużych
światowych graczy do Polski. Sił próbowały m.in. Ingram Micro i GNT. W obu
przypadkach po kilku latach skończyło sie niepowodzeniem. Natomiast światowi
dystrybutorzy, którzy weszli i nadal działają, np. Tech Data, nie zdominowali
rynku
– powiedział prezes AB SA.

Więcej na ten temat [link]