Q4 2015 w Grupie AB: duże
sukcesy segmentów

enterprise, zabawek i e-commerce

  • Umocnienie na rynku dystrybucji IT na
    pozycji lidera w regionie CEE, w tym w Polsce;
  • Niezwykle szybki rozwój sprzedaży
    asortymentu spoza IT – szczególnie zabawek;
  • Dynamiczny
    wzrost w zakresie obsługi handlu internetowego w już 22 krajach, wiodąca pozycja
    w e-commerce;
  • Nowe dystrybucje i potencjał dalszych
    dynamicznych wzrostów w ramach ukończonego centrum logistycznego w podwrocławskich
    Magnicach;
  • Rządowy program „Rodzina 500+” szansą
    biznesową na rynku polskim ([gt]60 tys. produktów dla domu i rodziny).

Podsumowanie
rezultatów finansowych Q42015:

mln PLN

mln PLN*

Zmiana rdr*

Przychody

2.354,5

+13,3%

Zysk brutto ze
sprzedaży

37,6

38,9

+13,4%

EBITDA

39,2

40,1

+9,0%

Zysk netto

25,1

26,1

+2,2%

Aktywa

1.978,2

+21,0%

Kapitały własne

554,8

+13,1%

(*) Wartości skorygowane o koszty migracji centrum logistycznego
(charakter przejściowy)

Grupa AB, największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała
w okresie październik-grudzień 2015 roku (drugi kwartał roku finansowego 2015/2016)
ponad 2,35 mld PLN przychodów (+13% rok do roku). Wynik EBITDA, po skorygowaniu
o przypadające na ten okres koszty migracji do centrum logistycznego w Magnicach
(zdarzenie o charakterze przejściowym),wzrósł szacunkowo o 9,0% rdr, do 40,1 mln
PLN. Analogicznie skorygowany zysk netto wzrósł o 2,2%, do 26,1 mln PLN. Należy przy
okazji pamiętać o wysokiej bazie porównawczej, wynikającej z pozytywnych
efektów realizacji długoterminowej strategii rozwoju Grupy AB.

Sytuacja finansowa Grupy AB po
zakończonym kwartale umożliwia dalszą ekspansję biznesową. Wykorzystujemy
szczególnie sprzyjającą sytuację makroekonomiczną w Czechach, gdzie nasza spółka
zależna ATC bardzo korzystnie finansuje długiem wzrost zatowarowania, które
zapewnia wyższą sprzedaż w kolejnym okresie
– powiedział Grzegorz Ochędzan,
Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.


Wyniki czwartego kwartału 2015 roku oceniamy bardzo pozytywnie. W Polsce jesteśmy numerem
1 w całym roku 2015. Tak samo w Czechach i na Słowacji, gdzie nasz biznes
wzrósł w minionym kwartale o ponad 30%
– podkreślił Andrzej Przybyło, Prezes
Zarządu AB SA.

Bezpieczeństwo wpisane w strategię rozwoju Grupy AB wraz z doskonałością
operacyjną sprawiają, iż Grupie AB zaufali
najwięksi światowi gracze rynku IT.

Kolejny raz mogę stwierdzić, iż
Grupa AB jest najsilniejszym operacyjnie i finansowo podmiotem na rynku
dystrybucji IT w CEE. Dzięki temu jesteśmy wybierani jako partnerzy regionalni
do prestiżowych kontraktów, jak w przypadku Apple i Microsoft, a także mamy
możliwość rozwijania na dużą skalę korzystnej dla obu stron współpracy z takimi
globalnymi gigantami jak HP czy Lenovo –
powiedział Prezes Przybyło.

Ciągły wzrost wartości dodanej dla integratorów, jaki dostarcza Grupa AB
w zakresie zaawansowanych rozwiązań IT, zespołu doświadczonych i
certyfikowanych inżynierów oraz doradztwa projektowego, owocuje oszczędnością
czasu dla klientów, większą efektywnością realizacji projektów i możliwościami
stworzenia kompleksowej oferty, także w zakresie produktów zaawansowanych,
uzupełnionych usługami szkoleniowymi. W efekcie, po okresie intensywnego
rozwoju potencjału kanału enterprise, udziały rynkowe Grupy AB w tym segmencie
wzrosły na koniec 2015 roku w porównaniu rok do roku aż o 44%. Model działania Grupy
AB w tym segmencie rynku opiera się na wspieraniu partnerów handlowych i bazowaniu
w ten sposób na wielu niedużej wartości projektach, zapewniających stabilność
biznesową, a nie – tak jak wielu konkurentów – na bezpośrednim startowaniu w
dużych przetargach, które znacznie zwiększają zmienność osiąganych wyników.

Grupie AB udaje się również niezwykle dynamicznie rozwijać działalność w
nowych obszarach dystrybucyjnych, gdzie zbudowała już niezbędne struktury i
zdobyła potrzebne know-how.

Niezwykle cieszy nas sukces
dystrybutora zabawek i akcesoriów dziecięcych, czyli spółki Rekman. Po akwizycji
i przeprowadzonej restrukturyzacji wkraczamy w kolejny etap, w którym zaczynają
być widoczne pierwsze efekty wprowadzonych zmian. W IV kwartale 2015 roku spółka
zanotowała spektakularne wzrosty przychodów i zysków.Oczywiście, dystrybucja
tego asortymentu jeszcze niewiele waży w obrotach Grupy AB, ale w kolejnych
latach będzie z pewnością bardziej widoczna w publikowanych wynikach –
podkreślił
Prezes Andrzej Przybyło.

Przykłady Rekmana i ATC potwierdzają
strategiczną skuteczność Grupy AB w zakresie akwizycji. Jeśli już finalizujemy
transakcję, to osiągamy założone cele
dodałPrezes
Przybyło.

Centrum dystrybucyjne w Magnicach od okresu letniego 2015 roku to już pracujące
aktywo, które pozwalaGrupie AB na dalszy rozwój biznesowy. Zastosowane tam rozwiązania
sprawiają, że jest to jedno z najnowocześniejszych centrów logistycznych w
Europie. Obecnie trwa do niego migracja operacji logistycznych z obecnego
magazynu (Wrocław), a dublowanie ze względów ostrożnościowych możliwości
logistycznych będzie wygaszane w okresie marzec-kwiecień
2016 roku.

Wtedy zdecydujemy o przyszłości
magazynu we Wrocławiu, rozważając zarówno oferty kupna, jak również możliwości
usługowego prowadzenia operacji logistycznych dla podmiotów zewnętrznych. Mamy
ogromną wiedzę i umiejętności w zakresie logistyki, co również może stać się
znaczącym obszarem naszego biznesu, także w oparciu o dostosowany do
najnowocześniejszych rozwiązań e-commerce magazyn w Magnicach. Już teraz
obsługujemy 108 sklepów internetowych z 22 krajów, notując w 2015 roku wzrost
sprzedaży o 69% rok do roku. Trend wzrostu znaczenia e-commerce jest
bezsprzeczny, a nasze know-how, zautomatyzowana obsługa i możliwość oferowania
powszechnych usług nowej generacji, jak dropshipping, czynią z nas wiodącego
gracza na rynku
– powiedział Prezes Przybyło.

Patrząc na najbliższe miesiące, Grupa AB jest pod względem oferty i
możliwości logistycznych przygotowana na impuls wzrostowy na polskim rynku, ze
względu na zapowiadane na II kw. br. rozpoczęcie wypłat w ramach rządowego
programu „Rodzina 500+”. Tym bardziej, że Grupa AB posiada również efektywne
kanały sprzedaży, w tym własne sieci franczyzowe.

Patrząc na skalę projektu – 23
mld zł wypłat w skali rocznej dla 2,7 mln polskich rodzin i to, że ¼ z nich
deklaruje dodatkowe zakupy elektroniki użytkowej, spodziewamy się wzrostu
sprzedaży oraz przestrzeni do dalszego rozwijania oferty produktowej. Już teraz
posiadamy ponad 60 tys. produktów dla domu i rodziny, w tym komputery, artykuły
fotograficzne i telekomunikacyjne, oświetlenie, materiały biurowe, narzędzia,
RTV, małe i duże AGD, zabawki, akcesoria dziecięce, produkty do karmienia i
higieny, produkty dla pokoju dziecięcego, artykuły szkolne czy elektronikę dla
dzieci
– zaznaczył Prezes Andrzej Przybyło.

Grupa AB, mając za sobą pierwsze półrocze roku finansowego 2015/2016,
deklaruje kontynuację polityki dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami.

– Mamy
wysokie wskaźniki płynności, bezpieczne zadłużenie, skutecznie zarządzamy
cyklem konwersji gotówki, a nasza pozycja gotówkowa jest silna. Efektywnie
zabezpieczamy ryzyko walutowe, które pozostaje bez wpływu na osiągane marże. To
sprawia, że wykorzystujemy rynkowe szanse, mamy przestrzeń zarówno na
inwestycje w rozwój, jak i na wypłatę dywidendy
– powiedział
Grzegorz Ochędzan.

Grupa AB od początku istnienia (ponad 25 lat) wsłuchuje się w
potrzeby klientów i kreuje innowacyjne rozwiązania – w tym w zakresie e-commerce.
Stawia również na zrównoważony, wielokierunkowy rozwój ze szczególnie mocnym akcentem
na generowanie wartości dodanej w dystrybucji i bezpieczeństwo wpisane w
strategię rozwoju. Warto zauważyć, iż efekty zrównoważonego rozwoju AB są
doceniane przez grono ekspertów i praktyków. W styczniu 2016 roku Prezes
Andrzej Przybyło został uhonorowany prestiżową nagrodą „Wektor 2015”
organizacji Pracodawców RP za
stworzenie największego w Europie
Środkowo-Wschodniej dystrybutora sprzętu IT i sukces finansowy spółki.

***

Grupa AB znajduje się w gronie 10 największych dystrybutorów IT i
dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest numerem jeden w Europie
Środkowo-Wschodniej.
Prowadzi działalność w Polsce,
Czechach i na Słowacji, oferując ponad 95 tys. produktów, w tym największych
światowych producentów nowoczesnych technologii, do blisko17 tys. partnerów
handlowych. Rozwija sprzedaż AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących
dystrybutorów w tym zakresie w Polsce.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja).

W roku finansowym 2014/2015 (lipiec 2014 – czerwiec 2015) Grupa AB
zanotowała rekordowe wyniki finansowe: prawie 6,8 mld zł przychodów (+18% rdr),
108,4 mln zł wyniku EBITDA (+13%) oraz 68,4 mln zł zysku netto (+19%).

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.