Q1 2016 w Grupie AB: dywersyfikacja
biznesu i konsekwencja w działaniu kluczowymi czynnikami umocnienia na pozycji
rynkowego lidera

  • Kontynuacja długoterminowego trendu wzrostu
    udziałów rynkowych, umocnienie pozycji lidera rynkowego dystrybucji IT, RTV/AGD
    i elektroniki użytkowej;
  • Istotny
    spadek zadłużenia, najlepsza efektywność biznesowa w branży;
  • Segment
    zabawek z wysokimi wzrostami organicznymi;
  • Po uruchomieniu nowego centrum
    dystrybucyjnego AB w pełni gotowe na wykorzystanie dynamicznego wzrostu
    wartości rynku e-commerce;

Podsumowanie
rezultatów finansowych Q12016:

mln PLN

mln PLN*

Zmiana rdr*

Przychody

1.706,8

1.706,8

+0,9%

EBITDA

24,8

25,7

+5,2%

Zysk netto

12,4

13,4

-0,9%

Aktywa

1.818

+25,1%

Kapitały własne

572,5

+14,6%

(*) Wartości skorygowane o koszty migracji centrum logistycznego
(charakter przejściowy)


Grupa AB, największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w
Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie styczeń-marzec 2016 roku (trzeci kwartał
roku finansowego 2015/2016) ponad 1,7 mld PLN przychodów, potwierdzając bardzo
mocną pozycję rynkową i słuszność długoterminowej strategii rozwoju, która
ujawnia się w szczególności w wymagającym, mniej przewidywalnym otoczeniu
rynkowym. Wynik EBITDA, po skorygowaniu o przypadające na ten okres
koszty migracji do centrum logistycznego w Magnicach (zdarzenie o charakterze przejściowym),wzrósł
szacunkowo o 5,2% rdr, do 25,7 mln PLN. Analogicznie skorygowany zysk nettoto13,4
mln PLN. Porównywalność wyników finansowych rok do roku zaburza dodatkowo
rozpoczęcie naliczania w IV kw. 2015 r. amortyzacji nowego centrum
dystrybucyjnego (ok. 1 mln PLN/kwartał) oraz ponoszenie kosztów finansowania nowej
inwestycji.

Statystycznie już co trzeci
produkt z branży IT, przykładowo notebook, komputer stacjonarny czy procesor
kupowany w Polsce, Czechach czy na Słowacji przeszedł przez magazyn Grupy AB, a
nasza skala biznesu to 7 mld PLN rocznie. Dostarczamy produkty do ponad 30
krajów, gdzie rozwijamy sprzedaż dzięki zdrowym relacjom z klientami,
efektywności operacyjnej, budowanemu przez ponad 25 lat know-how, inwestycjom w
innowacje, wiodącej pozycji w zakresie rozwiązań e-commerce oraz najszerszemu
portfolio produktowemu (96 tys. produktów), jakie znajduje się realnie u nas w
magazynach, dostępnych od ręki, a nie tylko w ofercie
– powiedział Andrzej
Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.


Wyniki minionego kwartału potwierdzają siłę biznesową i finansową Grupy AB.
Utrzymujemy bardzo wysoką rentowność na tle branży i zmniejszamy zadłużenie. W
I kw. 2016 r. wartość długu netto Grupy AB spadła o aż 75 mln PLN, czyli ponad
17% wobec stanu na koniec grudnia 2015 roku. Co więcej, nasze zadłużenie jest bezpieczne
i zdywersyfikowane, w istotnej części opiera się o długoterminowe obligacje
– dodał Grzegorz
Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Grupa AB, jako wiodący podmiot na rynku dystrybucji IT w CEE, jest wybierana
jako partner regionalny w prestiżowych kontraktach, jak w przypadku Apple i
Microsoftu, a także ma możliwość rozwijania na dużą skalę korzystnej dla obu
stron współpracy z takimi globalnymi gigantami jak HP czy Lenovo. W I kw. 2016
roku Grupa AB podpisała nowe lub rozszerzyła dotychczasowe umowy dystrybucyjne
z m.in. OKI (drukarki i materiały eksploatacyjne), Huawei (akcesoria
telekomowe), Trust (akcesoria dla graczy), Kaspersky (subskrypcje
oprogramowania), Sophos (urządzenia security IT).

Grupa AB inicjuje i rozwija projekty biznesowe o skali krajowej, jak
również europejskiej. Jest aktywna we wszystkich kanałach, oferując najszerszy
wybór produktów i najlepsze rozwiązania e-commerce, zarządzając dodatkowo
największą w regionie CEE siecią franczyzową (1,6 tys. punktów sprzedaży).
Dzięki skutecznej dywersyfikacji biznesowej, Grupa AB jest wiodącym graczem w Polsce,
Czechach i na Słowacji w zakresie asortymentu ‘telekom’ (akcesoria, nawigacje,
telefonia stacjonarna, telefonia komórkowa, smartfony),w zakresie asortymentu
fotograficznego oraz w zakresie IT. Grupa AB buduje silną pozycję w segmencie
dystrybucji zabawek (wzrost o 48% rdr) oraz RTV/AGD (wzrost o 25% rdr), a także
wzmacnia udział w zakresie produktów zaawansowanych (serwery i storage, digital
signage, bezpieczeństwo, oprogramowanie, sieci, zasilanie).

Segment digital signage Grupy AB
wzrósł wartościowo rok do roku o 30%. Posiadamy kompleksową ofertę i
wykwalifikowany zespół ekspertów, w tym najwyższej klasy inżynierów. Projekty
realizujemy wyłącznie we współpracy z naszymi partnerami handlowymi, a wśród
kluczowych docelowych klientów znajdują się duże przedsiębiorstwa z branży
paliwowej, handlowej czy gastronomicznej.. Digital signage to tylko jeden z
wielu ciekawych i perspektywicznych obszarów zaawansowanej kompetencyjnie
działalności Grupy AB
– podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.

Grupie AB udaje się również niezwykle dynamicznie rozwijać działalność w
relatywnie nowych obszarach dystrybucyjnych, gdzie zbudowała już niezbędne
struktury i zdobyła potrzebne know-how. Dobrym przykładem jest segment zabawek
(spółka zależna Rekman).

W IV kwartale 2015 roku spółka
zanotowała spektakularne wzrosty przychodów i zysków, bardzo udany był również
I kwartał br. Widzimy także możliwości dynamicznego wzrostu w kolejnych
kwartałach. Oczywiście, dystrybucja tego asortymentu jeszcze niezbyt dużo waży w
obrotach Grupy AB, ale w kolejnych okresach będzie z pewnością bardziej
widoczna w publikowanych zyskach –
podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.

W najbliższych latach spodziewany jest wzrost rynku e-commerce w
Europie, a szczególnie silnie w regionie CEE. W samej Polsce można oczekiwać wzrostu wartości e-handlu z obecnych
około 32 mld PLN do około 81 mld PLN za kilka lat.

Oczekujemy nowego rozdania na
rynku obsługi dystrybucyjnej handlu internetowego. Wygrają tylko przygotowani
do zaoferowania sklepom internetowym pełnej obsługi dystrybucyjnej, np.
dropshippingu. Dzięki otwartemu już oficjalnie Centrum Dystrybucyjnemu Grupy AB
w Magnicach, Grupa AB wykorzystuje najnowocześniejsze technologie i jest
przygotowana na wykorzystanie szansy, jaką niosą ze sobą postępujące zmiany w
strukturze kanałów handlu detalicznego
– podkreślił Prezes Andrzej
Przybyło.

10 maja 2016 roku Grupa AB uroczyście otworzyła największą w swojej
historii inwestycję – Centrum Dystrybucyjne

w Magnicach pod Wrocławiem. Obiekt ma powierzchnię 4 pełnowymiarowych boisk
piłkarskich, a jego kubatura jest 2 razy większa niż Hali Stulecia. Na tę
inwestycję Grupa AB przeznaczyła blisko 129 mln zł, a projekt został doceniony
za innowacyjność, dzięki czemu uzyskał 24,3 mln zł dofinansowania UE.
Zastosowane systemy magazynowe i wysyłkowe są najnowocześniejszymi obecnie
dostępnymi rozwiązaniami i w całości spełniają wymogi najbardziej wymagających
rynków, jak e-commerce, rynek przetargów czy rynek sieci detalicznych. Centrum
jest zlokalizowane tuż przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i DK 8 oraz
niedaleko autostrady A4. Dlatego możliwa jest sprawna i szybka dystrybucja w całej
Europie. Grupa AB obsługuje klientów e-commerce już w 22 krajach, a jej sieć
partnerów handlowych jest największa w regionie CEE – ponad 16 tys. podmiotów.

W Centrum Dystrybucyjnym Grupy AB w Magnicach znajduje się 16 km półek,
a transport odbywa się po ponad 5 km przenośników rolkowych. To jednocześnie
największa wielopoziomowa konstrukcja magazynową w regionie CEE ze zdolnością
do wysyłki nawet 120 tys. paczek na dobę.

Konsekwentnie zbudowaliśmy silne
fundamenty i know-how, aby w kolejnych latach równie szybko rosnąć na
europejskim rynku dystrybucji. Działka w Magnicach zabudowana jest dopiero w
35%, a kubatura nowego magazynu już teraz jest 5 razy większa od używanego
dotychczas obiektu we Wrocławiu. Biorąc pod uwagę również najwydajniejszą
automatykę magazynową, nowe Centrum Dystrybucyjne daje Grupie AB wiele
możliwości dynamicznego wzrostu
– powiedział Prezes Andrzej Przybyło.

***

Grupa AB znajduje się w gronie 10 największych dystrybutorów IT i
dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest numerem jeden w Europie
Środkowo-Wschodniej.
Prowadzi działalność w Polsce,
Czechach i na Słowacji, oferując ponad 95 tys. produktów, w tym największych
światowych producentów nowoczesnych technologii, do blisko17 tys. partnerów
handlowych. Rozwija sprzedaż AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących
dystrybutorów w tym zakresie w Polsce.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja).

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.