Prezes Przybyło: po prostu robimy
swoje

W dzisiejszym wydaniu „Parkietu” ukazał się obszerny wywiad
z Andrzejem Przybyło – założycielem, prezesem i wiodącym akcjonariuszem AB SA –
największego w regionie CEE dystrybutora IT i elektroniki użytkowej.

Spółka do tej pory nie komentowała dokonań konkurencji,
natomiast sprowokowały ją do tego wypowiedzi Ilony Weiss – szefowej ABC Daty, krytycznie
oceniającej sytuację finansową i perspektywy Grupy AB oraz kwestionującej jej
wiodącą pozycję rynkową.

Pani prezes powiedziała, że AB rośnie w
Czechach o 30 proc. rok do roku, zatem musi tracić w Polsce w takim samym
tempie. Tymczasem to obroty ABC Daty spadły w Polsce o około 29 proc., a AB o
ponad połowę mniej (spadek o niecałe 14 proc.). Pani Weiss mówi też, że ABC
Data zdecydowanie wygrywa z AB na rynku polskim. W ustach byłej dyrektor
finansowej brzmi to jak prowokacja lub żart. Otóż fakty są takie, że to AB
zdecydowanie wygrywa z ABC Datą, realizując w Polsce przychody w I kwartale
2016 r. o 12 proc. wyższe przy 16-proc. niższym kapitale pracującym, zapasach
niższych o 12 proc. i o połowę niższym zadłużeniu jednostkowym. Inną ciekawą
definicją było stwierdzenie – mówię już o całej grupie – że między ABC Datą a
AB jest „niewielka różnica w obrotach”. Jak niewielka? W I kwartale 2016
r. 65 proc., czyli ponad 670 mln zł.
Pani
Weiss twierdzi też, że AB nie ma już możliwości dalszego rozwoju, sugerując
słabość naszych wskaźników finansowych. To już naprawdę hit. Dywidenda ABC Daty
w latach 2011-2016 to 188 mln zł, zatem ze skonsolidowanego zysku pięciu lat
pozostaje w spółce zaledwie około 40 mln zł. Tymczasem AB wypracowało 282 mln
zł zysku, z czego tylko niecałe 23 mln zł zostały przeznaczone na dywidendę, a
reszta wsparła kapitał obrotowy i rozwój. To zresztą widać po kapitale
pracującym, który w grupie AB ma wartość blisko 712 mln zł, a w ABC Dacie jest
o połowę niższy. Przy okazji pani Weiss chwali się dwa razy lepszym cash flow
operacyjnym w I kwartale 2016 r., ale nie dodaje, że jest on dalej ujemny (-26 mln
zł), natomiast nie wspomina, że parametr ten w AB jest mocno dodatni (+93 mln
zł) i istotnie rosnący rok do roku
– wyjaśnił Andrzej Przybyło.

Prezes AB jednoznacznie rozwiał wątpliwości w kwestii, kto
jest obecnie rynkowym liderem i jak wygląda rozpoznawalność konkurencyjnych
firm przez kluczowych vendorów.

To Grupa AB jest zdecydowanym liderem w
regionie. Cóż, kiedy ktoś nie może powiedzieć, że jest liderem w regionie, to
kreuje stwierdzenia o byciu liderem rozpoznania. Jak zatem wygląda to
rozpoznanie Największy producent IT na świecie – HP – tak dobrze rozpoznał ABC
Datę, że wypowiedział jej wszystkie kontrakty dystrybucyjne na wszystkie linie
produktowe w całym regionie. AB jest na szczęście zupełnie inaczej
rozpoznawane. To nie tylko największy dystrybutor w regionie i jeden z
dziesięciu największych w całej Europie, ale również firma z największą bazą
partnerów handlowych w regionie (16,5 tys. podmiotów) i największą siecią
franczyzową (1,6 tys. punktów sprzedaży). Jesteśmy kluczowym dystrybutorem w
regionie dla wielu największych producentów. Mówimy tu o takich światowych
gigantach jak HPE, HPI, Apple, Lenovo, Microsoft, Dell, Samsung, Canon czy
Kingston. Mimo pozycji lidera nadal zwiększamy udziały rynkowe i najmocniej
inwestujemy w przyszły rozwój
– powiedział prezes Przybyło.

W dalszej części rozmowy Andrzej Przybyło opowiedział o
otwartym w maju nowoczesnym centrum logistycznym, pozwalającym na wysyłkę nawet
120 tys. paczek dziennie. Wybudowane kosztem 129 mln zł centrum dystrybucyjne zostało
zaprojektowane pod obsługę e-commerce i potrzeby Grupy AB. Prezes Przybyło
podkreślił bowiem, że stoimy przed kolejną rewolucją w handlu, a wartość rynku
e-commerce w Polsce w kilku kolejnych latach może drastycznie wzrosnąć, z
obecnych około 35 mld zł do nawet ponad 80 mld zł rocznie. Grupa AB jest
przygotowana, aby obsługiwać jak największą część tego tortu.

Zapytany o plany na rok obrotowy 2016/17 szef Grupy
Kapitałowej AB odpowiedział:

Na pewno nie zwolnimy tempa. Nasza ekspansja
biznesowa obejmuje wiele większych i mniejszych obszarów rynku dystrybucji,
zarówno w zakresie IT, jak i w obszarze RTV/AGD czy w segmencie zabawek, który
okazał się strzałem w dziesiątkę i bardzo dynamicznie rośnie
.

Cały wywiad w dzisiejszym wydaniu „Parkietu” na str. 7 oraz
na www.parkiet.com