AB w gronie ekspertów na debacie „Pulsu Biznesu”

Do rozmowy na temat relacji między producentami a
dystrybutorami „Puls Biznesu” zaprosił przedstawiciela AB – największego
dystrybutora IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz regionie CEE, a także
przedstawicielkę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przedstawiciela
firmy Atlas – producenta chemii budowlanej oraz radcę prawnego z renomowanej
kancelarii Schönherr, zajmującej się kwestiami prawa konkurencji. Goście „PB”
mówili zarówno o możliwych zapisach w umowach, jak również o specyfice
porozumień wertykalnych czy rozwiązaniach w zakresie e-commerce.

W artykule relacjonującym debatę wskazano, że przedstawiciel
AB podkreślił, iż zapisy w umowach dystrybucyjnych usprawniają dystrybucję,
zmniejszają koszty transakcyjne i gwarantują efektywność rynku.

Marże dystrybucyjne są relatywnie niskie, ale stabilne,
dzięki czemu dystrybutor zyskuje stabilność biznesu, producent – pewny i drożny
kanał sprzedaży, a dalsi pośrednicy w sprzedaży i końcowi odbiorcy –
bezproblemowy dostęp do pełnego portfolio towarów w najlepszej cenie. Kluczowe
jest tu rzetelne, uczciwe wypełnianie swojej roli przez dystrybutora

powiedział Adrian Boczkowski, reprezentujący zarząd AB SA.

Wyjaśnił, że obudowanie umów klauzulami wynika w dużym
stopniu z naturalnego dążenia producentów do maksymalizacji zysków poprzez
różnicowanie warunków handlowych geograficznie lub podmiotowo.

Remedium na coraz bardziej rozbudowane umowy handlowe i
skomplikowanie globalnego rynku dystrybucji byłaby unifikacja rynków. Aby jak
najmniej było sytuacji, że nie możemy skorzystać z wykupionych usług
elektronicznych, kiedy wyjeżdżamy za granicę na narty czy wakacje, albo ceny
tego samego towaru znacząco różnią w zależności od kraju, nawet po
uwzględnieniu różnic podatkowych. Patrząc jednak realnie, widać, że prawnicy będą
mieli co robić także w przyszłości
– podsumował debatę Adrian Boczkowski,
pełnomocnik prezesa AB.

Więcej: „PB” z dn. 6.10.2016, s.12-13 oraz tutaj [link] , a pełny zapis debaty można znaleźć na wideo.pb.pl
(„Rozwój biznesu w sieci wyprzedza prawo”)