Grupa AB – lider rynku
dystrybucji IT

konsekwentnie zwiększa przewagę nad konkurencją


  • Grupa AB notuje kolejny rekordowy
    kwartał;
    najlepsza
    efektywność biznesowa w branży, najlepsze zarządzanie ryzykiem i dbanie o
    długoterminowy wzrost wartości dla akcjonariuszy;
  • Kontynuacja długoterminowego trendu wzrostu
    udziałów rynkowych, dalsze umacnianie pozycji lidera rynkowego dystrybucji IT i
    elektroniki użytkowej w Polsce oraz regionie CEE;
  • Dalsze wzrosty w segmencie VAD; szereg
    projektów biznesowych w fazie dynamicznego wzrostu, jak np. RTV/AGD (+85%),
    gaming (+228%) czy digital signage (+250%);
  • +45% rdr sprzedaży poprzez narzędzia
    e-commerce, 3x szybszy wzrost niż rynku e-commerce B2C.

Podsumowanie skonsolidowanych rezultatów finansowych w ujęciu rok do
roku:

FY 2015/2016 (1.7.2015-30.6.2016)

FQ1 2016/2017 (1.7.2016-30.9.2016)

mln PLN

mln PLN*

Zmiana*

mln PLN

Zmiana

Przychody

7.543,1

7.543,1

+11,0%

1.874,7

+24,6%

EBITDA

112,3

115,9

+7,0%

24,5

+8,0%

Zysk netto

64,6

69,1

+1,0%

14,1

+8,2%

Aktywa

1.839,3

1.839,3

+21,0%

1.920,5

+17,1%

Kapitały własne

584,4

584,4

+12,4%

598,8

+11,8%

(*) Wartości skorygowane o koszty migracji logistyki (charakter
przejściowy)

Rekordowy
początek nowego roku finansowego

Grupa AB, największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w
Europie Środkowo-Wschodniej po najlepszym w historii roku finansowym 2015/2016 ma
za sobą rekordowy pierwszy kwartał roku finansowego. W okresie lipiec –
wrzesień 2016 roku (III kw. roku kalendarzowego, I kw. roku finansowego
2016/2017) Grupa AB zanotowała blisko 1,9 mld zł przychodów, czyli aż o 25%
więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Skala naszego biznesu jest już praktycznie 2-3 razy większa od
najbliższych konkurentów. Umacniamy pozycję lidera nie tylko w regionie CEE,
ale także w samej Polsce. W III kwartale 2016 roku konsekwentnie zwiększyliśmy
skalę działania na wszystkich rynkach w tempie dwucyfrowym. To wszystko
pokazuje, jak silne fundamenty długookresowego wzrostu zbudowaliśmy przez 26
lat historii biznesowej
– podkreślił Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

Podobnie jak przychody, tak również zyski generowane przez Grupę AB w
minionym kwartale zwiększyły się mocniej niż w zakończonym w czerwcu br. roku
finansowym. Realny wzrost był jeszcze wyższy, ponieważ warto zwrócić uwagę na
rozpoczęcie naliczania od IV kw. 2015 r. amortyzacji nowego centrum
dystrybucyjnego (ok. 1 mln PLN/kwartał netto) oraz ponoszenie kosztów jego
finansowania (inwestycja warta 129 mln PLN, 24 mln PLN dotacji UE).

Na znaczeniu zyskuje przewaga konkurencyjna Grupy AB w postaci
największej sieci partnerów handlowych w regionie – 16,5 tys. aktywnych
klientów w Polsce, Czechach i na Słowacji. Jesteśmy dystrybutorem pierwszego
wyboru zarówno dla producentów, jak również resellerów. To dla nas silna motywacja,
aby jeszcze mocniej pracować z naszymi klientami, wsłuchiwać się w ich potrzeby
i aktywnie odpowiadać na zmiany, jakie zachodzą na rynku. Mamy jeszcze dużo do
zrobienia na obecnych rynkach, kontynuujemy również analizy możliwych kierunków
dalszej efektywnej ekspansji geograficznej
– powiedział Prezes Andrzej
Przybyło.

Najsilniejsza
pozycja finansowa

Grupa AB nie tylko zwiększa zyski, ale również zarobiła netto blisko 5 razy więcej niż najbliższy konkurent,
który zanotował w III kwartale br. spadek zysku netto o 42% rok do roku.

Kolejny raz fakty potwierdzają, że posiadając najwyższe kompetencje w
zakresie handlu, finansów czy logistyki i stosując długoterminowo zasadę
zrównoważonego rozwoju z dużym naciskiem na bezpieczeństwo, Grupa AB w każdych
warunkach generuje solidne zyski i zapewnia swoim akcjonariuszom stabilność
– powiedział
Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Wyniki minionego kwartału potwierdzają siłę biznesową i finansową Grupy
AB.

Utrzymujemy bardzo wysoką rentowność na tle branży, od lat mamy też
najwyższe kapitały własne, które z roku na rok sukcesywnie powiększamy. Dzięki
temu mamy największy potencjał rozwoju biznesu i jesteśmy też najlepszym
partnerem dla dostawców, klientów i instytucji finansowych
– powiedział
Grzegorz Ochędzan.

Co więcej, pomimo dynamicznego wzrostu skali biznesu, nasze zadłużenie
netto jest zdywersyfikowane oraz znajduje się na bezpiecznym poziomie. Co
więcej, w okresie trzech kwartałów 2016 roku zmniejszyliśmy zadłużenie
finansowe netto o 93,5 mln PLN, a nasz cash flow operacyjny wzrósł o 115% rdr,
do 117,9 mln PLN. Grupa AB jest nie tylko najsilniejszym operacyjnie podmiotem
w branży IT w Polsce i regionie, ale również najsilniejszym podmiotem pod
względem finansowym
– dodał Członek
Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

AB
dystrybutorem pierwszego wyboru

Grupa AB, jako wiodący podmiot na rynku dystrybucji IT w CEE, jest
wybierana jako partner regionalny w prestiżowych kontraktach, jak w przypadku
Apple i Microsoftu, a także ma możliwość rozwijania na dużą skalę korzystnej
dla obu stron współpracy z takimi globalnymi gigantami IT jak HP, Lenovo i Dell.
Jednocześnie systematyczne rozszerzanie
dystrybucji ma także miejsce w zakresie asortymentu RTV/AGD i zabawek, gdzie
Grupa AB zbudowała już wiodącą pozycję w Polsce.
W III kw. 2016 r. Grupa AB
podpisała nowe lub rozszerzyła dotychczasowe umowy dystrybucyjne z m.in.
następującymi firmami: Microsoft (Surface), Samsung (pełne portfolio AGD),
iRobot (AGD), tp-link (smartfony), D-Link (rozwiązania sieciowe), Insta360
(kamery cyfrowe), Razer i Asus (akcesoria dla graczy).

Cieszy nas dalszy wzrost Grupy AB w segmencie dystrybucji z wartością
dodaną (VAD), gdzie jesteśmy aktywni z naszym Centrum Kompetencyjne (w trzy
kwartały przeszkolone 540 osoby) i Akademią Integracji (wrzesień 2016 r. – 150
uczestników). Co więcej, w III kwartale dynamicznie zwiększyliśmy sprzedaż
zabawek i rozwijaliśmy sieć franczyzową Wyspa Szkrabów, a aż o 85% wzrosła
sprzedaż asortymentu RTV i AGD. Jednocześnie nasza sieć franczyzowa Kakto
przekroczyła już próg 200 punktów sprzedaży. Dzięki własnemu zespołowi
ekspertów zrealizowaliśmy w minionym kwartale liczne projekty z zakresu digital
signage, co przełożyło się na wzrost sprzedaży w tym obszarze o 250% rok do
roku. Sprzedaż akcesoriów na graczy zwiększyła się o 228%
– podkreśliła
Patrycja Gawarecka, Dyrektor ds. Sprzedaży w AB SA.

E-commerce
akceleratorem sukcesu Grupy AB

Grupa AB konsekwentnie jest aktywna we wszystkich kanałach sprzedaży,
oferując najszerszy wybór produktów i najlepsze rozwiązania e-commerce. Tylko w
Polsce oczekiwany wzrost rynku e-commerce B2C w najbliższych kilku latach to
około 50 mld PLN, a wygranymi w trwającej rewolucji kanałów sprzedaży mogą być
jedynie podmioty, które już teraz są przygotowane do zmian pod względem
najnowocześniejszych platform IT, najefektywniejszej logistyki dostosowanej do
potrzeb e-commerce oraz silnego zaplecza kapitałowego. Przewagą konkurencyjną
jest również szerokość portfolio – tu Grupa AB jest również regionalnym liderem
z blisko 100 tys. indeksów dostępnych na magazynie. W zakresie logistyki Grupa
AB posiada trzy własne centra logistyczne, w tym jedno w Czechach i dwa w
Polsce. Obiekt w Magnicach, uruchomiony w tym roku, ma powierzchnię 4
pełnowymiarowych boisk piłkarskich, a jego kubatura jest 2 razy większa niż Hali
Stulecia. Zastosowane systemy magazynowe i wysyłkowe są najnowocześniejszymi
obecnie dostępnymi rozwiązaniami i w całości spełniają wymogi najbardziej
wymagających rynków, jak e-commerce, rynek przetargów czy rynek sieci
detalicznych. Grupa AB jako najsilniejszy finansowo podmiot w branży
dystrybucji IT w regionie CEE zbudowała również wiodącą platformę e-commerce.

W rezultacie już obecnie notujemy zdecydowanie szybszy wzrost w
obszarze sprzedaży e-commerce B2C niż notuje cały rynek. W III kw. 2016 r.
nasza sprzedaż w ramach narzędzi e-commerce, jak integracje xml czy moduł
Allegro, wzrosła rok do roku o 45%, podczas gdy prognozy dla całego rynku mówią
o wzroście o 15% w całym roku 2016. Obszar e-commerce będzie coraz
istotniejszym akceleratorem wzrostu Grupy AB
– powiedział Prezes Andrzej
Przybyło.

Eksperci
nagradzają Grupę AB

W październiku br. Grupa AB została uhonorowana tytułem „Perła polskiej
gospodarki” magazynu Polish Market (za stronę merytoryczną konkursu odpowiadał
Instytut Ekonometrii Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie), a także nagrodą
Microsoftu „2016 – Partner of the Year – Distributor”. Grupa AB została
wyróżniona za największy wzrost sprzedaży usług chmurowych na polskim rynku
(5-krotny wzrost rok do roku) oraz najbardziej dynamiczny wzrost sprzedaży
rozwiązań online w modelu Indirect Cloud Solution Provider. W październiku
spółka AB została również uhonorowana przez magazyn Reseller News podwójnym
tytułem Złoty AS IT – w kategorii Dystrybutor oraz Wydarzenie roku (otwarcie
Centrum Dystrybucyjnego Grupy AB w Magnicach).

Warto zauważyć, że CONTEXT, organizacja zajmująca się analizami
rynkowymi i strategią cen w obrębie sektora ICT, w rezultacie największych tego
typu badań w Europie, przeprowadzonych wśród ponad 5 tys. resellerów,
nagrodziła w sierpniu br. Grupę AB aż trzema tytułami „Dystrybutora
broadline’owego Roku 2015”. Wyróżnienie zostało przyznane w Polsce, Czechach i
na Słowacji. Co więcej, na podstawie głosów resellerów w Polsce spółka AB
otrzymała od magazynu CRN tytuł Dystrybutora Roku – to wyróżnienie za zeszły
rok jest już szóstym z rzędu. Prezes Andrzej Przybyło dodatkowo został
uhonorowany przez CRN tytułem „Postać roku IT”, a Pani Patrycja Gawarecka
zwyciężyła w kategorii „Szef kanału partnerskiego”. Grupa AB otrzymała również
liczne nagrody od producentów, w tym od HP i Della. Prezes Andrzej Przybyło
jest laureatem nagrody Pracodawców RP „Wektor” oraz posiada tytuł
Przedsiębiorcy Roku Ernst[&]Young.

***

Grupa AB jako jedyny polski podmiot znajduje się w
gronie 10 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w
Europie. Jest numerem jeden w Europie Środkowo-Wschodniej.

Prowadzi działalność operacyjną w Polsce, Czechach i na Słowacji, oferując blisko
100 tys. produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych
technologii, do 16,5 tys. partnerów handlowych. Rozwija sprzedaż AGD/RTV i
zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja). Z 1,6 tys. punktów sprzedaży to największa sieć franczyzowa w
regionie CEE.

W roku finansowym 2015/2016 (zakończył się 30.06.2016) Grupa AB
zanotowała 7.543,1 mln PLN przychodów (+11% rdr) oraz – po skorygowaniu o
koszty migracji do nowego centrum logistycznego – 115,9 mln PLN wyniku EBITDA
(+7% rdr) i 69,1 mln PLN zysku netto (+1% rdr). Co ważne, te rekordowe wyniki finansowe zostały osiągnięte na
wymagającym rynku, z którym nie wszyscy potrafili sobie poradzić – najwięksi
konkurenci Spółki przeżywali ogromne trudności (postępowanie sanacyjne, spadek
zysków o kilkadziesiąt procent).

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.