Grupa AB po Q1 2017: kolejne
wzrosty wyników,

dynamiczny rozwój segmentów VAD, gaming i cloud computing

  • Kolejny udany kwartał ze wzrostami
    rezultatów pomimo wysokiej bazy porównawczej; silne kapitały własne, duża przestrzeń do rozwoju
    biznesu w oparciu o dostępne finansowanie dłużne i limity ubezpieczeniowe;
  • Sprzedaż w kanale dystrybucji z
    wartością dodaną (VAD) +57%, sukces nowego projektu gamingowego w Czechach, zdobycie
    wiodącej pozycji dostawcy usług chmurowych oferowanych przez dystrybutorów;
    sprzedaż AGD/RTV +55%;
  • Awans na pozycję nr 1 w sektorze IT na
    Liście 500 „Rzeczpospolitej”, wyprzedzając producentów gier, producentów
    oprogramowania i innych dystrybutorów.

Podsumowanie skonsolidowanych rezultatów finansowych w ujęciu rok do
roku:

ROK KALENDARZOWY 2016

(1.01.2016-31.12.2016)*

FQ3 2016/2017

(1.01.2017-31.03.2017)

mln PLN

Zmiana

mln PLN

Zmiana

Przychody

8.136,3

+14,9%

1.854,8

+8,7%

EBITDA

118,9

+7,3%

24,3

+0,0%

Zysk netto

68,4

+3,8%

13,2

+6,2%

Aktywa

2.013,8

+1,8%

1.911,1

+5,1%

Kapitały własne

629,0

+13,4%

639,9

+11,8%

(*)
Dane na podstawie sprawozdań za FY 2015/2016, 1H 2015/2016 oraz 1H 2016/2017


Grupa
AB mocnym nr 1

Grupa AB,
największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w Polsce i Europie
Środkowo-Wschodniej, po pierwszym kwartale 2017 r. (III kw. roku finansowego
2016/2017) kolejny raz powiększyła przewagę nad konkurentami. Na trudnym rynku
zwiększyła przychody o blisko 9% w ujęciu rok do roku, do 1,85 mld PLN,
wypracowując 24,3 mln zł wyniku EBITDA (stabilnie rdr) i 13,2 mln zł zysku
netto (+6,2% rdr).

Potrafimy rosnąć nawet w porównaniu do
rekordowego roku 2016, w którym przekroczyliśmy próg 8 mld zł przychodów. To
efekt
skutecznie realizowanej
długoterminowej strategii rozwoju z bezpieczeństwem i ostrożnością wpisanymi w
nasze DNA
– mówi Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

Motorem wzrostu w minionym kwartale był dla
nas rynek polski. Na rynku czeskim i słowackim nastąpiła stabilizacja po ogromnym sukcesie rynkowym
naszej spółki AT Computers i serii kwartałów z dwucyfrowymi wzrostami. Czynniki
makroekonomiczne, w tym wzrost gospodarczy w naszym regionie i bogacenie się
społeczeństw, napływ środków UE z nowej perspektywy finansowej do
przygotowywanych projektów informatycznych w Polsce i Czechach czy oczekiwany w
końcu przez branżę wpływ programu 500+ w Polsce sprawiają, że z optymizmem
patrzymy w przyszłość
– dodaje Prezes Przybyło.

Należy podkreślić,
że wyniki jednostkowe AB SA nie oddają w pełni osiągnięć Grupy AB na rynku
polskim, gdyż nie są wprost porównywalne rok do roku. Chodzi chociażby o fakt,
że wraz z powstaniem nowego centrum dystrybucyjnego w Magnicach obsługa
logistyczna jest już wykonywana przez powołaną w tym celu spółkę B2B, która
jest również bezpośrednim beneficjentem dofinansowania tej innowacyjnej inwestycji
ze środków UE.

Najsilniejsze finanse

Grupa AB nie tylko
wielokrotnie przewyższa konkurentów pod względem skali biznesu i osiąganych
wyników finansowych, ale również cieszy się zaufaniem instytucji finansowych.

– Grupa AB utrzymuje wysoką rentowność na tle branży, ma też najniższe
koszty SG[&]A i to już po pierwszych 9 miesiącach kalibrowania procesów
logistycznych w nowym, w pełni zautomatyzowanym magazynie w Magnicach –
podkreśla Rafał Michalczuk,
CFO Grupy AB SA.

Grupa AB od lat
może się też pochwalić najwyższymi kapitałami własnymi w branży – ich wartość
na koniec I kw. 2017 r. to już 640 mln zł, czyli 33,5% sumy bilansowej. Są to
poziomy nawet wielokrotnie wyższe niż u najbliższych konkurentów. Grupa AB ma
wzorcową strukturę finansowania w 1/3 kapitałami własnymi i 2/3 kapitałami
obcymi (w tej kategorii prawie połowa to długoterminowe obligacje i kredyty),
co jest zgodne z zasadą bezpieczeństwa wpisanego w strategię rozwoju.

– Silna baza kapitałowa i odpowiedzialnie prowadzony biznes sprawiają,
że jesteśmy wiarygodnym i rzetelnym partnerem dla dostawców, klientów i
instytucji finansowych. Zarówno banki, jak i instytucje ubezpieczeniowe
doceniają siłę finansową Grupy AB. Mamy dużo przestrzeni do sfinansowania dalszego
wzrostu, zarówno od strony dostawców, jak również klientów –
podkreśla Rafał Michalczuk.

Warto również
odnotować, że Grupa AB znacząco zmniejsza zadłużenie odsetkowe. Dług netto na
koniec grudnia 2016 r. w ujęciu rok do roku spadł o aż 20%, czyli nominalnie o
ponad 87 mln zł. W I kw. 2017 r. w porównaniu do I kw. 2016 r., pomimo wzrostu skali obrotów, dług
odsetkowy netto został zmniejszony o 13,5 mln zł, a jego relacja do wyniku
EBITDA to bezpieczne w branży dystrybucji 2,9 (spadek z 3,2 przed rokiem). W
trakcie czterech ostatnich kwartałów Grupa AB poprawiła przy tym przepływy
gotówkowe z działalności operacyjnej o ponad 58 mln zł w ujęciu rok do roku.

Cloud
i gaming z dużym potencjałem

Jak wynika z
prognoz IDC Poland, cały rynek cloud computingu w Polsce w 2016 roku miał
wartość 630 mln zł, a w tym roku powinien przekroczyć próg 800 mln zł, rosnąc
do 2019 r. pięć razy szybciej niż rynek tradycyjnych usług IT.

Świat idzie w kierunku chmury, a Grupa AB
już na wczesnym etapie rozwoju tego rynku wypracowała pozycję lidera wśród
dystrybutorów. Istotne jest tu nasze strategiczne partnerstwo z firmą Microsoft,
dedykowana polskiemu rynkowi autorska platforma chmurowa i ponad 200 partnerów (resellerów)

– podkreśla Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlu w AB SA.

Istotny potencjał
biznesowy Grupa AB widzi również w segmencie produktów dla graczy. Rynek gaming
w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w 2016 r. miał wartość 3 mld USD, z
czego blisko 570 mln USD przypadało na Polskę i Czechy.

Rynek ten rośnie w tempie około 7% rocznie,
a Grupa AB posiada już w ofercie wszystkie kategorie produktowe dla graczy.
Możemy pochwalić się dużym sukcesem naszego nowego projektu z zakresu sektora
gaming, jaki uruchomiliśmy w Czechach. Chodzi o X-play
– mówi Patrycja
Gawarecka, Dyrektor Sprzedaży w AB SA.

X-play to sieć
punktów sprzedaży w formule shop-in-shop, która wystartowała w III kw. 2016 r.
i obejmuje już 89 punktów sprzedaży. Grupa AB posiada w swojej ofercie blisko 7
tys. produktów dla graczy: konsole, specjalistyczne komputery klasy PC – w tym
produkowane we własnej fabryce, monitory, a także akcesoria, komponenty i gry. W
ramach marki Optimus została stworzona e-sportowa linia produktów, a sieć
franczyzowa Alsen jest patronem technologicznym A-Team, profesjonalnej
organizacji e-sportowej, która zdobyła m.in. 1. miejsce w QPAD Arctic Cup
FIFA16.

AB
dystrybutorem pierwszego wyboru

W I kw. 2017 r. Grupa
AB podpisała nowe lub rozszerzyła dotychczasowe umowy dystrybucyjne z m.in.
firmami Canon (zaawansowane drukarki i
kopiarki), Epson (zaawansowane projektory do kina domowego), LG (smartfony),
Socomec (bezpieczeństwo IT), TCL (RTV), Zyxel (rozwiązania sieciowe). Do
najważniejszych kontraktów dystrybucyjnych z 2016 roku, których efekty sprzedażowe
widać już w wynikach Grupy AB, można zaliczyć umowy z firmami: Microsoft
(konsole Xbox, urządzenia Surface), Fractal Design (obudowy PC), Legrand (UPS i listwy zasilające), Samsung
(AGD), Philips (RTV), Lenovo (smartfony), OKI (drukarki i materiały
eksploatacyjne). Warto zauważyć, że Grupa AB jest głównym partnerem w regionie
dla globalnych gigantów IT jak m.in. Apple, Microsoft, HP, Lenovo, Asus czy
Dell. Łącznie Grupa AB posiada w ofercie dostępnej na magazynie blisko 100 tys.
indeksów produktowych.

Szerokość asortymentu dostępnego na
magazynie, efektywność logistyczna oraz budowane od 26 lat relacje z partnerami
handlowymi sprawiają, że Grupa AB znajduje się na pierwszej pozycji głównych
kategorii produktowych IT i elektroniki użytkowej za 2016 rok w skali regionu
CEE. Co ważne, przychody Grupy AB rosną zdecydowanie szybciej niż szeroki rynek

– podkreśla Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlu w AB SA.

Grupa AB korzysta
z silnej pozycji w segmencie Enterprise, gdzie prowadzi dystrybucję z wartością
dodaną (VAD) oraz rozwija ogólnopolską sieć integratorów, zrzeszoną pod marką
Optimus.

W I kw. 2017 r. zwiększyliśmy sprzedaż do
partnerów z sektora Enterprise o blisko 60% rok do roku. To sukces naszego zespołu
specjalistów, inżynierów i product managerów, którzy dostosowują ofertę zarówno
dla resellerów, jak i integratorów. Prowadzimy szereg inicjatyw w zakresie VAD,
jak chociażby Centrum Kompetencyjne, Akademię Integracji, DemoLab czy Noc IT

– podkreśla Patrycja Gawarecka, Dyrektor Sprzedaży w AB SA.

Dynamicznie
rozwija się również dystrybucja asortymentu spoza IT. W I kw. 2017 r. obrót w
segmencie RTV/AGD wzrósł o 55% rok do roku po skoku o 83% w całym 2016 roku.
Sieć franczyzowa Kakto ma już 231 punktów sprzedaży w całej Polsce.

Doceniony
sukces Grupy AB

Grupa AB
sukcesywnie osiąga nowe szczyty biznesowego świata. W najnowszej edycji Listy
500 dziennika „Rzeczpospolita” (kwiecień 2017 r.) awansowała na pozycję nr 1 w
branży IT, wyprzedzając Asseco Poland, innych dostawców oprogramowania, producentów
gier czy innych dystrybutorów IT. W ogólnym zestawieniu Grupa AB została
sklasyfikowana jako 36. największe przedsiębiorstwo w Polsce (+ 2 pozycje rdr).

Warto również
zauważyć, że po raz szósty z rzędu AB SA została także Dystrybutorem Roku
polskiego magazynu CRN, a Grupa AB na arenie regionalnej może pochwalić się
potrójnym zwycięstwem w konkursie Context ChannelWatch (badanie wśród ponad 5
tys. resellerów). Czwarty raz z rzędu Grupa AB otrzymała też tytuł Dystrybutora
Roku od HP Inc., została też Dystrybutorem Roku HP Enterprise (również w skali
całego regionu). Spółka została uhonorowana także nagrodą Microsoftu „2016 –
Partner of the Year – Distributor” za największy wzrost sprzedaży usług
chmurowych na polskim rynku (5-krotny wzrost rok do roku) oraz najbardziej
dynamiczny wzrost sprzedaży rozwiązań online w modelu Indirect Cloud Solution
Provider. Nagrody posypały się również od innych vendorów. Grupa AB została
uhonorowana tytułem „Perła polskiej gospodarki” magazynu Polish Market.
Natomiast magazyn „Reseller News” nagrodził AB podwójnym tytułem Złoty AS IT –
w kategorii Dystrybutor oraz Wydarzenie Roku (otwarcie Centrum Dystrybucyjnego
Grupy AB w Magnicach).

Na podstawie
głosów resellerów Prezes Andrzej Przybyło został uhonorowany przez magazyn CRN
tytułem „Postać roku IT”, a Pani Patrycja Gawarecka zwyciężyła w kategorii
„Szef kanału partnerskiego”. Prezes Andrzej Przybyło jest laureatem nagrody
Pracodawców RP „Wektor” oraz posiada tytuł Przedsiębiorcy Roku Ernst[&]Young.

***

Grupa
AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 10 największych dystrybutorów
IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i
Europie Środkowo-Wschodniej.
Oferuje blisko 100 tys. produktów – w
tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple,
Microsoft, HP, Lenovo, Asus czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych.
Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w
dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do
wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze
zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja). Z ponad 1,7 tys. punktów sprzedaży to największa sieć franczyzowa w
regionie CEE.

W roku kalendarzowym 2016 Grupa AB zanotowała ponad 8,1 mld PLN
przychodów (+15% rdr) oraz 119 mln PLN wyniku EBITDA (+7% rdr) i 68 mln PLN
zysku netto (+4% rdr).

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.